Tijdens de lancering van de nieuwe Model 3 hebben we Elon Musk zo gek gekregen om ons een ritje te laten maken in de nieuwste Tesla. De auto die opgeofferd werd om te testen was de persoonlijke Model 3 van Jerome Guilen, die de projectleider van de Model S was. Hij kijkt ons een beetje nerveus aan als we achter het stuur van de Tesla Model 3 kruipen. Het betreft een long range-model, waarbij alle opties aangevinkt zijn.
Hij is natuurlijk niet zo schokkend snel als een Model S, maar hij voelt alsnog behoorlijk rap aan. De acceleratie loopt met een lineaire vermogensafgifte en een bak aan koppel die we van EV’s gewend zijn. Door de goede isolatie, zoef je geruisloos in 5,1 seconden naar 96 km/u. De besturing voelt tijdens deze eerste indruk solide, maar een volledig oordeel kunnen we pas vellen tijdens een echte rijtest. Hij voelt redelijk hetzelfde aan als de Model S en X en hij blijft qua rijgedrag trouw aan deze eerdere modellen.
Kan de Tesla Model 3 ook zelf rijden?
In het korte ritje dat we konden maken, kregen we ook de kans om de Autopilot-functie te testen. Dit systeem voelt aan als hekserij. De hoeveelheid informatie die de Tesla Model 3 kan verwerken is verbluffend. Als we eerlijk zijn let de Autopilot ook een stuk beter op dan de meeste mensen na een drukke dag op kantoor. Ooit zal het juridisch aspect de volledige mogelijkheden van het autonoom rijden ter beschikking stellen, maar voorlopig kunnen we rustig onze handen van het stuur halen en de Tesla zelf laten rijden, zolang hij door heeft wat er allemaal gebeurt. Als hij het even niet meer snapt, moet je je handen weer op het stuur leggen, zodat hij zeker weet dat je niet een uiltje ligt te knappen. Al zul je dat in de auto niet hoeven doen, want de wachtlijst voor de Model 3 is even lang als twee lantaarnpalen op een Twingo. Dus voordat je überhaupt kunt rijden, heb je genoeg tijd om te slapen.
Reacties