
Weet je wat een alcoholvrije cocktail een stuk beter maakt? Alcohol. Onder dat motto bouwt het Oostenrijkste bedrijf Obrist een verbrandingsmotor in de Tesla Model 3. Ze verkleinen de batterij naar slechts 17,3 kWh om ruimte te maken voor een tweecilinder met 54 pk. Het resultaat is indrukwekkend te noemen. Het bereik is 1.000 kilometer op één tank benzine van 20 liter – dat zijn dieselwaardes, maar dan zonder het negatieve sentiment.
Dat komt neer een verbruik van 1 op 50 (of 2 liter benzine op 100 km/u) en een uitstoot van 23 gram per kilometer. Het is niet duidelijk of dat WLTP-gegevens zijn, maar het zou een van de zuinigste benzineauto’s van dit moment zijn. De kosten van de zogenoemde Hyperhybrid-aandrijflijn zouden rond de 3.200 euro moeten liggen, wat de helft is van een 50 kWh-batterijpakket. Handig als de accu stuk is, bijvoorbeeld.
De Tesla Model 3 HyperHybrid gebruikt de verbrandingsmotor als generator en de aandrijving komt enkel van de elektromotor tussen de achterwielen. De tweecilinder slaat boven de 65 km/u aan en draait dan op een constante, efficiënte snelheid. Volgens Obrist merk je niet dat de verbrandingsmotor aanslaat. In 2023 wil het bedrijf productieklare Hyperhybrids gaan aanbieden. Het is niet bekend hoe ze aan de basisauto’s komen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

De BMW M4 CS Edition VR46 is enorm duur, maar je krijgt wel een heel bijzonder extraatje

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De Longbow Roadster is een bloedmooie sportwagen die opzettelijk zo is genoemd om Elon Musk te irriteren

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De benzinemotor van de toekomst heeft mogelijk ovalen zuigers, en dat heeft een belangrijk voordeel

Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Wellicht een banale vraag, maar door het verkleinen van de batterij zal een gedeelte van het vermogen wegvallen: hoeveel pk/ koppel hou je dan nog over?
Kost geen vermogen, alleen elektrische range. De elektromotoren veranderen ze niet. Als je een kleinere benzinetank in een auto met 150 pk zet, heeft ie nog steeds 150 pk. Zelfde met een accu en een elektromotor.
Dus net als een BMW i3 met range extender…ja dat is echt een succes.
Geweldige vinding! Die had in 2019 nog bekend moeten worden, een model 3 kopen met hele interessante bijtelling en dan een verbrandingsmotor erin..
Nee!
Ja!