Weet je wat een alcoholvrije cocktail een stuk beter maakt? Alcohol. Onder dat motto bouwt het Oostenrijkste bedrijf Obrist een verbrandingsmotor in de Tesla Model 3. Ze verkleinen de batterij naar slechts 17,3 kWh om ruimte te maken voor een tweecilinder met 54 pk. Het resultaat is indrukwekkend te noemen. Het bereik is 1.000 kilometer op één tank benzine van 20 liter – dat zijn dieselwaardes, maar dan zonder het negatieve sentiment.

Dat komt neer een verbruik van 1 op 50 (of 2 liter benzine op 100 km/u) en een uitstoot van 23 gram per kilometer. Het is niet duidelijk of dat WLTP-gegevens zijn, maar het zou een van de zuinigste benzineauto’s van dit moment zijn. De kosten van de zogenoemde Hyperhybrid-aandrijflijn zouden rond de 3.200 euro moeten liggen, wat de helft is van een 50 kWh-batterijpakket. Handig als de accu stuk is, bijvoorbeeld.

De Tesla Model 3 HyperHybrid gebruikt de verbrandingsmotor als generator en de aandrijving komt enkel van de elektromotor tussen de achterwielen. De tweecilinder slaat boven de 65 km/u aan en draait dan op een constante, efficiënte snelheid. Volgens Obrist merk je niet dat de verbrandingsmotor aanslaat. In 2023 wil het bedrijf productieklare Hyperhybrids gaan aanbieden. Het is niet bekend hoe ze aan de basisauto’s komen.

6 reacties op “Tesla Model 3 met benzinemotor rijdt 1 op 50”

  1. Wellicht een banale vraag, maar door het verkleinen van de batterij zal een gedeelte van het vermogen wegvallen: hoeveel pk/ koppel hou je dan nog over?

    • Kost geen vermogen, alleen elektrische range. De elektromotoren veranderen ze niet. Als je een kleinere benzinetank in een auto met 150 pk zet, heeft ie nog steeds 150 pk. Zelfde met een accu en een elektromotor.

  2. Geweldige vinding! Die had in 2019 nog bekend moeten worden, een model 3 kopen met hele interessante bijtelling en dan een verbrandingsmotor erin..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *