Komt er nu wel of niet een goedkopere Tesla? Het gonst al een tijdje van de geruchten. Een Model 2 hatchback werd ooit voorgesteld aan investeerders, maar nooit officieel aan het publiek. De laatste tijd worden de geruchten iets sterker, vanwege een Tesla-manager die volgens Chinese media aan Deutsche Bank bevestigde dat er een ‘Tesla Model Q’ komt, en deze aanzienlijk voordeliger zal zijn dan de modellen die in de digitale showrooms staan. Dat model moet in de eerste helft van 2025 arriveren.
Groot nieuws, dus. Tesla kan wel een impuls gebruiken qua modellen. De Model S en Model X zijn over hun top heen, ondanks alle updates. Voor de Model 3 en Model Y komen er telkens meer concurrenten. Met name in China zijn er een hoop fabrikanten die met soortgelijke auto’s komen en zelfs nog goedkoper zijn. Kortom: tijd voor vers bloed.
Tesla Model Q wordt goedkoper aangeklede Model 3
In plaats van een compleet nieuw model, vermoedt het Amerikaanse Car & Driver dat het om een extra kale Model 3 gaat. Uiteraard moesten wij ook een beetje gniffelen bij de gedachte. De Model 3 is niet bepaald een bijzonder rijkelijk aangeklede auto. Maar volgens de publicatie is Tesla van plan om het model uit te kleden om zo nog goedkoper te maken.
Op het gebied van de elektromotor en accu valt er wat te winnen, want zelfs de goedkoopste Model 3 is erg vlot en komt ver op een volle lading. Dus een motor met 200 pk en een accupakket dat goed is voor een actieradius van 350 tot 400 kilometer kan voor veel markten alsnog voldoende. De volgende manier om geld te besparen op een Model 3 is hilarisch: Tesla zou het interieur (nog) goedkoper maken, alhoewel de bron in kwestie zich afvraagt hoe Tesla nog meer op het interieur kan besparen.
Een mogelijkheid is door items als de stoelverwarming, panoramadak en dergelijke te schrappen. Een andere manier is op een simpeler Model 3-platform een Cybertaxi (afbeelding boven) met stuur te bouwen. Die kans lijkt vrij klein, zeker als een model al binnen half jaar op de markt moet verschijnen. Normaal gesproken heeft een fabrikant enkele jaren ontwikkeling nodig en zie je de gecamoufleerde exemplaren voorbij komen. Dus een compleet nieuwe Tesla Model Q in 2025 lijkt onwaarschijnlijk.
Hoe zit het dan met de prijs van de goedkope Tesla?
Het klinkt gek, maar de genoemde prijs is niet wat de auto daadwerkelijk gaat kosten. Die wordt gebruikt in veel artikelkoppen, maar is een tikkeltje misleidend. Het is de prijs ná incentives van de lokale overheid. Dus pas na subsidies duikt die prijs onder de grens van 30.000 dollar, afhankelijk van de markt. Voor de context, wij in Nederland kregen slechts 2.950 euro en die subsidiepot is leeg. Dus die Tesla voor minder dan 30.000 euro is voor ons wat optimistisch.
Lees meer: Veel haters zullen blij zijn als ze horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is
De goedkoopste Model 3 kost tegenwoordig 40.990 euro. Voor dat geld krijg je de standaarduitvoering met achterwielaandrijving, 513 kilometer range en een 0-100 km/u-tijd van 6,1 seconden. De prijzen fluctueren nogal en kunnen van dag tot dag variëren. Naast een goedkopere uitvoering, komt er ook een Model Y met lange wielbasis. Die auto is in eerste instantie bedoeld voor de Chinese markt, maar zou ideaal zijn voor Nederlandse gezinnen met boomlange kinderen.
Fernando heeft op 11 december 2024 geschreven:
Model Q is onzin verhaal. Ene Chinees verteld en heel de wereld staat op zijn kop.
Eerst Model 2 en Model U.
Tesla U 2 S3XY
Martin heeft op 11 december 2024 geschreven:
Het downsizen van de motor is wel een tikkeltje riskant; je kunt dan namelijk ook minder hard regeneren en dus afremmen op de motor. Dat betekent dat de gewone remmen het een stuk zwaarder zullen gaan krijgen.
Kees heeft op 11 december 2024 geschreven:
Dan zet je er toch grotere remmen in? Zo’n probleem zal dat niet zijn. Alle benzine en dieselauto’s regenereren niet en die kunnen ook gewoon remmen.
Martin heeft op 11 december 2024 geschreven:
Klopt, maar dat zijn geen ramsj artikelen zoals Tesla’s. 😁
Maarten VD heeft op 11 december 2024 geschreven:
Statistieken en leugens.
https://www.statista.com/chart/29774/tesla-gross-margin-and-deliveries/
Het gaat helemaal niet zo goed met Tesla.
Piet heeft op 11 december 2024 geschreven:
Hoezo gniffelen? Een tesla heeft standaard behoorlijk wat functies en features die standaard niet op andere auto’s zit…
Henk heeft op 11 december 2024 geschreven:
Dit is dus gewoon weer een publiciteitsstunt om de beurskoers te manipuleren. Elon zal wel een meetmoment voor zijn bonus hebben.
Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:
Kan ook gewoon een echt toekomstig model zijn en daarmee een legitieme reden dat Tesla nu op een plus van 60% heeft dit jaar YTD.
Plus 60% is subliem, zeker als je ziet dat iedereen rode cijfers schrijft:
VW: -23%
Toyota -6%
Mercedes -14%
Porsche -30%
BMW -29%
Stellantis -43%
Kia -12%
Nio -36%
Het gaat gewoon goed bij Tesla.
Henri heeft op 11 december 2024 geschreven:
Beurskoersen zijn gemanipuleerde emoties. Musk is een meester in het manipuleren van emoties van zijn volgelingen -zoals jij- voor zijn eigen winst. Dat zegt dus helemaal niets. Wat wel wat zegt zijn de marges per verkochte auto.
2024 half jaar cijfers:
Kia 24.11%
Honda 22.14%
Hyundai 21.63%
Mercedes 21.29%
Toyota 20.51%
VW 18.94%
BMW 18.02%
Tesla 17.95%
De enige juiste conclusie is dat Tesla auto’s tegen minder marge moet aanbieden om ze te kunnen verkopen en dat ze dat moeten compenseren door minder geld uit te geven aan ontwikkeling, kwaliteit en service. Dat verklaart ook waarom elk model vele jaren later op de markt komt dan gepland – wat de oorzaak is van de grote problemen bij Stellantis, dat Tesla bij de betrouwbaarheidsrankings altijd onderaan bungelt en dat er talloze klachten zijn over slechte ondersteuning bij problemen.
Er zijn inmiddels diverse NASDAQ analisten die Tesla als een high-risk aandeel gelabeled hebben. Gurufocus had er nog een sterk artikel over.
ps.
Die zogenaamd fantastische beurskoers is nog altijd lager dan in 2021. Als die stijgingen en dalingen over de tijd iets bevestigen dan is het wel het hoge risicoprofiel en de mate van emotiebelegging. Ter vergelijk: Toyota en Honda zijn in die periode meer dan 20% gestegen.
Wilfred van Boven heeft op 11 december 2024 geschreven:
Henri, dat snap jij, dat snap ik en dat snapt iedereen die naar het grote plaatje kijkt. Bedenk je wel op wie je reageert, want die persoon doet niets anders dan heel selectief een heel klein plukje informatie pakken wat hem uitkomt om zijn goed nieuws show te kunnen houden. Dat is me bij andere nieuwsartikelen ook al opgevallen.