
Een Tesla kopen is als handelen op de beurs: je koopt wanneer het een gunstig moment is, maar het kan ook voorkomen dat het slimmer was om te wachten. Zo zakten de prijzen laatst enorm en toen stegen ze weer iets. Nu zijn er goedkopere versies: de Tesla Model S Standard Range en de Tesla Model X Standard Range.
De instappers – die toen nog de naam ’60’ hadden – verdwenen even geleden uit de prijslijst en zijn nu terug onder de naam Standard Range. De actieradius bedraagt 458 kilometer voor de Model S SR en 402 kilometer voor de Model X SR. De Model S sprint in 4,2 seconden naar de 100 km/u en de Model X doet dat in 4,8.
De instap-S kost nu 82.400 euro. De Long Range, voorheen de instapper, kost 92.000 euro. De Tesla Model X Standard Range kost minimaal 87.100 euro. Dat is 9.600 euro voordeliger dan de eerstvolgende versie. Alle versies zijn standaard uitgerust met Autopilot.
De versies Long Range en Performance rijden dankzij een technische update nu verder op een acculading. De Model S LR haalt 595 kilometer en de Model X LR haalt 523 kilometer. De Performance-versies halen respectievelijk 555 kilometer en 490 kilometer. Op de V3-Supercharger kunnen de twee grootste modellen van Tesla nu met 200 kW snelladen.
Nieuwe elektromotor voor de Tesla Model S en X
De actieradius-winst boekt Tesla met een nieuwe elektromotor op de voorste as. De inductiemotor verdwijnt en een elektromotor met een permanente magneet komt in de plaats. Dit type elektromotor plaatste Tesla ook al in de Model 3. Voor de doorsnee autobezitter geen interessante veranderingen, maar voor technisch onderlegde internetreaguurders was de keuze van Tesla voor een inductiemotor altijd een discussiepunt.
Een nieuw adaptief onderstel zorgt voor meer comfort en de bestuurder kan nu zelf de rijhoogte bepalen. Verder monteert Tesla voortaan nieuwe wiellagers. De veranderingen aan de Tesla Model S en Model X zijn dus fysieke veranderingen. Bestaande eigenaren krijgen geen ‘over-the-air-updates’.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom een Belgische politie-Tesla (met Nederlands kenteken) al vier jaar stilstaat

Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Tesla-eigenaren hebben bijzondere klacht over een ‘worm’ in het stuur

Met deze voordelige Tesla’s kun je de rest van je leven gratis laden

Slim verdienen: Tesla creëerde zelf een probleem en verkoopt daar nu de oplossing voor

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
