Een Tesla kopen is als handelen op de beurs: je koopt wanneer het een gunstig moment is, maar het kan ook voorkomen dat het slimmer was om te wachten. Zo zakten de prijzen laatst enorm en toen stegen ze weer iets. Nu zijn er goedkopere versies: de Tesla Model S Standard Range en de Tesla Model X Standard Range.
De instappers – die toen nog de naam ’60’ hadden – verdwenen even geleden uit de prijslijst en zijn nu terug onder de naam Standard Range. De actieradius bedraagt 458 kilometer voor de Model S SR en 402 kilometer voor de Model X SR. De Model S sprint in 4,2 seconden naar de 100 km/u en de Model X doet dat in 4,8.
De instap-S kost nu 82.400 euro. De Long Range, voorheen de instapper, kost 92.000 euro. De Tesla Model X Standard Range kost minimaal 87.100 euro. Dat is 9.600 euro voordeliger dan de eerstvolgende versie. Alle versies zijn standaard uitgerust met Autopilot.
De versies Long Range en Performance rijden dankzij een technische update nu verder op een acculading. De Model S LR haalt 595 kilometer en de Model X LR haalt 523 kilometer. De Performance-versies halen respectievelijk 555 kilometer en 490 kilometer. Op de V3-Supercharger kunnen de twee grootste modellen van Tesla nu met 200 kW snelladen.
Nieuwe elektromotor voor de Tesla Model S en X
De actieradius-winst boekt Tesla met een nieuwe elektromotor op de voorste as. De inductiemotor verdwijnt en een elektromotor met een permanente magneet komt in de plaats. Dit type elektromotor plaatste Tesla ook al in de Model 3. Voor de doorsnee autobezitter geen interessante veranderingen, maar voor technisch onderlegde internetreaguurders was de keuze van Tesla voor een inductiemotor altijd een discussiepunt.
Een nieuw adaptief onderstel zorgt voor meer comfort en de bestuurder kan nu zelf de rijhoogte bepalen. Verder monteert Tesla voortaan nieuwe wiellagers. De veranderingen aan de Tesla Model S en Model X zijn dus fysieke veranderingen. Bestaande eigenaren krijgen geen ‘over-the-air-updates’.
Reacties