
Een Tesla kopen is als handelen op de beurs: je koopt wanneer het een gunstig moment is, maar het kan ook voorkomen dat het slimmer was om te wachten. Zo zakten de prijzen laatst enorm en toen stegen ze weer iets. Nu zijn er goedkopere versies: de Tesla Model S Standard Range en de Tesla Model X Standard Range.
De instappers – die toen nog de naam ’60’ hadden – verdwenen even geleden uit de prijslijst en zijn nu terug onder de naam Standard Range. De actieradius bedraagt 458 kilometer voor de Model S SR en 402 kilometer voor de Model X SR. De Model S sprint in 4,2 seconden naar de 100 km/u en de Model X doet dat in 4,8.
De instap-S kost nu 82.400 euro. De Long Range, voorheen de instapper, kost 92.000 euro. De Tesla Model X Standard Range kost minimaal 87.100 euro. Dat is 9.600 euro voordeliger dan de eerstvolgende versie. Alle versies zijn standaard uitgerust met Autopilot.
De versies Long Range en Performance rijden dankzij een technische update nu verder op een acculading. De Model S LR haalt 595 kilometer en de Model X LR haalt 523 kilometer. De Performance-versies halen respectievelijk 555 kilometer en 490 kilometer. Op de V3-Supercharger kunnen de twee grootste modellen van Tesla nu met 200 kW snelladen.
Nieuwe elektromotor voor de Tesla Model S en X
De actieradius-winst boekt Tesla met een nieuwe elektromotor op de voorste as. De inductiemotor verdwijnt en een elektromotor met een permanente magneet komt in de plaats. Dit type elektromotor plaatste Tesla ook al in de Model 3. Voor de doorsnee autobezitter geen interessante veranderingen, maar voor technisch onderlegde internetreaguurders was de keuze van Tesla voor een inductiemotor altijd een discussiepunt.
Een nieuw adaptief onderstel zorgt voor meer comfort en de bestuurder kan nu zelf de rijhoogte bepalen. Verder monteert Tesla voortaan nieuwe wiellagers. De veranderingen aan de Tesla Model S en Model X zijn dus fysieke veranderingen. Bestaande eigenaren krijgen geen ‘over-the-air-updates’.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom een Belgische politie-Tesla (met Nederlands kenteken) al vier jaar stilstaat

Lotus Eletre vs Tesla Model X: Verslaat Lotus de inmiddels vrij oude Tesla?

Tesla-eigenaren hebben bijzondere klacht over een ‘worm’ in het stuur

Met deze voordelige Tesla’s kun je de rest van je leven gratis laden

Slim verdienen: Tesla creëerde zelf een probleem en verkoopt daar nu de oplossing voor

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Overzicht: wat betaal je nou echt aan wegenbelasting voor een (gebruikte) elektrische auto in 2026?

Er is een ‘groene’ aandrijflijn die zorgt voor meer fijnstofuitstoot dan een diesel

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Vanaf deze zomer ga je auto’s tegenkomen met insectenogen in Nederland – dit moet je weten

Volkswagen bedenkt elektrische auto, maar dan wel met benzinemotor

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Een geïmporteerde auto is nu vaak nog een risico, maar dankzij deze nieuwe regels misschien niet meer

De toestand bij Nissan is dramatisch: het merk deelt hoe bizar slecht het écht gaat

Nieuwe regels van de EU maakt het lastiger oude auto’s op de weg te houden

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)
