Dit is 'm dan, de Tesla Model X, de eerste vol-elektrische SUV waarmee de Amerikanen ook het paradepaardje van de vervuilende mensenvervoerders superschoon wil maken.
Het is een volwaardige zevenzitter die ondanks zijn megagewicht van 2.468 kilo in niet meer dan 3,2 seconden naar 96 km/u (60 mijl per uur, immers) sprint en ophoudt als hij 250 km/u rijdt. Dat wil zeggen: als je de P90D Ludicrous kiest; er is ook een 'gewone' P90D die voor dat sprintje 3,8 eindeloze seconden nodig heeft. En dan schijnt er ook een 'nog gewonere' 90D aan te komen die je écht niet wilt, want dan ben je zomaar 4,8 seconden kwijt voor je eens een keer 100 km/u rijdt. Lieve help…
Al dat verantwoorde geweld dankt hij aan de aandrijflijn die we kennen van de Model S: elektromotoren op de voor- en achteras, die al naar gelang de versie tot 262 pk en en 330 Nm op de voorwielen, en 510 pk en 600 Nm op de achterwielen loslaten. De actieradius zou 400 kilometer bedragen, maar dan dien je je ongetwijfeld een rijstijl aan te meten die met dat soort hoeveelheden pk's aan boord nog wel eens eh… uitdagend zou kunnen zijn.
De Model X heeft echter nog meer spektakel in huis. Wat te denken van die vleugeldeuren voor de achterpassagiers? De zogenoemde Falcon Wing deuren hebben maar 30 centimeter aan beide zijkanten nodig om open te kunnen en zijn van allerlei sensoren voorzien om dat schadevrij te doen. De instap naar de tweede en derde zitrij is daardoor zo groot dat niemand z'n hoofd zou hoeven stoten. De voorportieren gaan automatisch open als je komt aanlopen en gaan even zo automatisch weer dicht als je bent in- of uitgestapt. Volgens Tesla hoef je ze in principe nooit aan te raken.
Tesla is vast van plan van de Model X de veiligste SUV ter wereld te maken. Daartoe is hij onder meer voorzien van camera's, radar- en sonarsensors die automatisch ingrijpen mogelijk maken voordat allerlei narigheid zich aandient. Daarbij spelen ze een belangrijke rol om de Model X autonoom te kunnen laten rijden; dat is nu nog niet zo ver, maar omdat een Tesla altijd online is, kunnen daartoe noodzakelijke software-updates gewoon worden gedownload door de auto.
Door de onder de vloer geplaatste accu's heeft de Model X bovendien een erg laag zwaartepunt, wat ervoor zorgt dat je hem niet snel op z'n dak zult krijgen. Oh, en mocht je onderweg een zielig kuchend klein zoogdier tegenkomen, neem hem dan vooral mee in de auto: een speciaal filter zorgt ervoor dat de lucht binnenin de Model X van 'medical grade'-kwaliteit is, hoe vies het buiten ook mag zijn. Bio Weapon Defense, noemen ze dat, niet geheel zonder gevoel voor humor.
Interesse? Nog even geduld: de Model X komt pas in de tweede helft van volgend jaar bij ons op de markt.
Reacties