Auto’s functioneren het best wanneer het dak omhoog wijst en de wieltjes stevig op het asfalt staan. Is in veel gevallen ook beter voor de restwaarde. Helaas komt het voor dat een auto, veelal na een ongeval, Australische kenmerken vertoont. Alles op z’n kop en levensgevaarlijk, dus.
De werking van reguliere, openslaande deuren hebben weinig last als een auto op z’n kop ligt. Maar bij auto met bijzondere deuren, wordt het lastiger. Mercedes loste het bij de SLS AMG met gullwing-deuren op door plofladingen bij de scharnieren te monteren. Wanneer de SLS belly up gaat, vallen de deuren van de auto en kun jij eruit kruipen.
De Tesla Model X heeft vergelijkbare deuren, al heten ze door hun dubbele scharnier falcon wing-deuren. Maar wat gebeurt er als de Tesla Model X op z’n kop belandt? Om te beginnen: de kans is zeer klein dat je de SUV op z’n kop krijgt. Het lukte de NHTSA, de Amerikaanse Euro NCAP, namelijk niet.
Zeg echter nooit nooit. Om een lang verhaal kort te maken: aan de deuren heb je niets. Als de ruit stuk is, kun je eruit kruipen. Zit je dan als een rat in de val? Uiteraard niet: je hebt nog twee voordeuren die het waarschijnlijk nog wel doen. Een andere ontsnappingsroute ontbreekt bij de SLS AMG, daarom monteerde Mercedes plofladingen.
Plofdeuren van de Mercedes SLS AMG
Rollover-test Model X
Model X is the first and only SUV to achieve a NHTSA 5-Star safety rating in every category and subcategory, with the lowest probability of rollover and overall injury of any SUV pic.twitter.com/V0f8ljeIBp
— Tesla (@Tesla) May 20, 2018
Thijs visser heeft op 30 mei 2018 geschreven:
Wat zal het antwoord van Volvo hier op worden