Testobject: Tesla Model X
Uitvoering: P90D Ludicrous
Locatie: Oslo, Noorwegen
Weersomstandigheden: zonnig en een graad of 20
Wat is dit precies?
De auto die gaat zorgen dat ook jij straks een elektrische SUV wilt hebben: de Tesla Model X.
Wat moeten we met de Tesla Model X?
Dat is een onnozele vraag. Het segment van de luxe-SUV’s is in Europa inmiddels tweeënhalf keer zo groot als dat van de grote zakenlimo’s, dus Tesla staat op het punt om met deze auto bijzonder goede zaken te gaan doen.
Is het gewoon een Model S, maar dan een beetje opgeblazen?
Niet helemaal, maar op zich voelt het wel zo. Voor een Model S-rijder is de Model X een feest der herkenning, met hetzelfde doodsimpele dashboard, hetzelfde heerlijk doordachte infotainment en dezelfde aardverschroeiende prestaties die je passagiers en/of jezelf zich op afroep dood laten schrikken.
Wat is er dan precies anders?
Nou, de ruimte natuurlijk. In de Model S kon je ook met zeven man zitten, mits op de achterste twee de term ‘man’ (of ‘vrouw’) nog zo’n twaalf jaar niet van toepassing zou zijn; de Model X heeft drie volwaardige zitrijen met ingenieuze stoelen die elk op een enkele poot in plaats van op rails staan, voor meer voetruimte. Hij mag 2.268 kilo trekken en heeft een voorruit die tot boven je kruin reikt. De airco heeft een Bioweapon Defense Mode die de cabine onder lichte druk zet en de lucht zuivert. Maar bovenal zijn er Falcon Wing-deuren.
Die vind ik maar raar.
Dat kan, en ze waren ook bepaald niet het makkelijkste stukje techniek om te ontwikkelen, maar ze zitten erop en ze werken (inmiddels) goed. Ze openen en sluiten zich geruisloos, zichzelf opvouwend en scharnierend om obstakels te ontwijken. Zo kun je met slechts 30 centimeter ruimte aan de zijkant van de Model X al uitstappen. Probeer dat maar eens met een gewone deur.
Rijdt het nog een beetje, met al die zware techniek aan boord?
Geloof ons: met deze bonk kracht onder je voet en het zwaartepunt ongeveer ter hoogte van je enkels hoef je zelden te merken dat je zoveel gewicht meetorst. De Model X P90D is hysterisch snel – van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden – en laat zich verrassend hard een bocht om smijten. Zelfs remmen gaat uitstekend. En als je in dit alles geen zin hebt, schakel je gewoon Autopilot in, Tesla’s zelfrijdende functie die zichzelf, net als de rest van de auto, steeds blijft updaten.
Wat moet ik nog meer weten?
De eerste Europese Model X’en worden over enkele weken uitgeleverd. De snelste P90D-modellen met de grootste actieradius (467 kilometer) zijn er vanaf 133.500 euro, de goedkopere 90D en 75D (97.800 euro) volgen later.
Lees onze complete rijtest van de Tesla Model X in het augustusnummer van TopGear Magazine, dat halverwege juli verschijnt.
Reacties