
Het Helmondse Lightyear liet zien dat het nog te vroeg is voor een productieauto die van neus tot staart bedekt is met zonnepanelen. Daarom legt het Nederlandse bedrijf zich nu toe op het ontwikkelen van paneeltjes voor andere fabrikanten. Laten we vooral hopen dat het panelenpakket van het Nederlandse bedrijf er beter uit dan deze constructie.
Ene Omid Sadeghpou maakte een uitklapbare set zonnepanelen voor op zijn Tesla Model Y. Sadeghpour vertelt erover op Reddit. Wat we hierboven zien, is nog maar de eerste versie en de maker is momenteel al bezig met een tweede versie. Gelukkig maar, want de huidige versie is zo aerodynamisch als de F1-auto van Mercedes vorig jaar en is net zo knap als de Mercedes F1-auto uit 2012. Oh, en het weegt 75 kilo.
Zoveel actieradius win je met de zonnepanelen op de Tesla Model Y
‘Ik kan erop vertrouwen dat ik 30 en 100 kilometer per dag krijgt’, schrijft de bouwer. Dat komt doordat de zonnepanelen op de Tesla Model Y 4.000 watt kunnen opleveren. Daarbij moet je wel rekening houden dat Sadeghpour uit gaat van het klimaat van zijn woonplaats Los Angeles. Daar heb je gemiddeld negen zonuren per dag terwijl wij er in Amsterdam nog geen vier per dag hebben.
De richtprijs van Dartsolar is 4.000 dollar, wat omgerekend ongeveer 3.600 euro is. En dan moet je het pakket nog in Nederland zien te krijgen. En dan is er nog de kwestie van andere stekkers. Dan krijg je dus de versie met de houten constructie. Later moet er nog een versie van koolstofvezel komen die 12 centimeter dichter op het dak staat, wat gunstiger zou moeten zijn voor de aerodynamica.
Net als bij zonnepanelen op je dak moet je gaan terugrekenen wat het rendement is. Een Tesla Model Y verbruikt ongeveer 15 kWh per 100 kilometer. Als je voor 100 kilometer wilt opladen bij Fastned, ben je 10,35 euro kwijt (0,69 euro per kWh). En thuis dus nog veel minder. Na 348 zeer zonnige dagen heb je als Fastned-klant de panelen terugverdiend.
4 reacties op “Je kunt nu uitklapbare zonnepanelen kopen voor op je Tesla om tijdens het parkeren op te laden”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Dit zijn alle verschillen tussen jouw Tesla Model Y en de nieuwe (die een stukje duurder is)

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Als je een Tesla rijdt, laat je over het algemeen ook bij Tesla Superchargers. De prijs daar ligt €0,30 tot €0,35 per kWh lager dan bij FastNed. Berekening klopt dus absoluut niet. Je hebt ongeveer 2x maal zoveel dagen nodig om de panelen terug te verdienen.
Laat = laadt
Dit.
En tel daarbij op je efficiëntie verslechtering en dus meer verbruik door hogere luchtweerstand en je ziet al snel dat dit een dom plan is.
Ridicuul.
Extra luchtweerstand (en in mindere mate gewicht) zal alle voordeel volledig neutraliseren. Netto winst = 0.0
Wat wel werkt (in een zonnig klimaat) zijn een ritsje flexibele zonnepanelen die je in de auto kan opslaan en zelf handmatig kan uitstallen en opstellen. Zo heeft een stelletje met een Enyaq op de zon rond de wereld gereisd. Veel gedoe, veel kosten, maar dan maak je wel een punt.