Het Helmondse Lightyear liet zien dat het nog te vroeg is voor een productieauto die van neus tot staart bedekt is met zonnepanelen. Daarom legt het Nederlandse bedrijf zich nu toe op het ontwikkelen van paneeltjes voor andere fabrikanten. Laten we vooral hopen dat het panelenpakket van het Nederlandse bedrijf er beter uit dan deze constructie.

Ene Omid Sadeghpou maakte een uitklapbare set zonnepanelen voor op zijn Tesla Model Y. Sadeghpour vertelt erover op Reddit. Wat we hierboven zien, is nog maar de eerste versie en de maker is momenteel al bezig met een tweede versie. Gelukkig maar, want de huidige versie is zo aerodynamisch als de F1-auto van Mercedes vorig jaar en is net zo knap als de Mercedes F1-auto uit 2012. Oh, en het weegt 75 kilo.

Zoveel actieradius win je met de zonnepanelen op de Tesla Model Y

‘Ik kan erop vertrouwen dat ik 30 en 100 kilometer per dag krijgt’, schrijft de bouwer. Dat komt doordat de zonnepanelen op de Tesla Model Y 4.000 watt kunnen opleveren. Daarbij moet je wel rekening houden dat Sadeghpour uit gaat van het klimaat van zijn woonplaats Los Angeles. Daar heb je gemiddeld negen zonuren per dag terwijl wij er in Amsterdam nog geen vier per dag hebben.

De richtprijs van Dartsolar is 4.000 dollar, wat omgerekend ongeveer 3.600 euro is. En dan moet je het pakket nog in Nederland zien te krijgen. En dan is er nog de kwestie van andere stekkers. Dan krijg je dus de versie met de houten constructie. Later moet er nog een versie van koolstofvezel komen die 12 centimeter dichter op het dak staat, wat gunstiger zou moeten zijn voor de aerodynamica.

Net als bij zonnepanelen op je dak moet je gaan terugrekenen wat het rendement is. Een Tesla Model Y verbruikt ongeveer 15 kWh per 100 kilometer. Als je voor 100 kilometer wilt opladen bij Fastned, ben je 10,35 euro kwijt (0,69 euro per kWh). En thuis dus nog veel minder. Na 348 zeer zonnige dagen heb je als Fastned-klant de panelen terugverdiend.

Reacties

  • Rinus heeft op 19 januari 2024 geschreven:

    Als je een Tesla rijdt, laat je over het algemeen ook bij Tesla Superchargers. De prijs daar ligt €0,30 tot €0,35 per kWh lager dan bij FastNed. Berekening klopt dus absoluut niet. Je hebt ongeveer 2x maal zoveel dagen nodig om de panelen terug te verdienen.

    • Rinus heeft op 19 januari 2024 geschreven:

      Laat = laadt

      • maarten heeft op 19 januari 2024 geschreven:

        Dit.

        En tel daarbij op je efficiëntie verslechtering en dus meer verbruik door hogere luchtweerstand en je ziet al snel dat dit een dom plan is.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • maarten heeft op 17 januari 2024 geschreven:

    Ridicuul.

    Extra luchtweerstand (en in mindere mate gewicht) zal alle voordeel volledig neutraliseren. Netto winst = 0.0
    Wat wel werkt (in een zonnig klimaat) zijn een ritsje flexibele zonnepanelen die je in de auto kan opslaan en zelf handmatig kan uitstallen en opstellen. Zo heeft een stelletje met een Enyaq op de zon rond de wereld gereisd. Veel gedoe, veel kosten, maar dan maak je wel een punt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)