
Dat het niet zo lekker gaat met Tesla, was al te zien aan de beurskoers van het bedrijf. Nog een slecht teken aan de wand was het stoppen van de ontwikkeling van de goedkope Tesla-EV. Daar komt vandaag nog een extra klapper bij: Reuters weet te vertellen dat Tesla wereldwijd ruim 10 procent van de werknemers gaat ontslaan.
Reuters heeft naar eigen zeggen een intern bericht ingezien waarin de ontslagronde wordt aangekondigd. ‘Nu we het bedrijf klaarmaken voor de volgende fase van de groei, is het extreem belangrijk om naar ieder onderdeel van het bedrijf te kijken voor kostenbesparingen en het verbeteren van de productiviteit’, zou het bericht van Musk aan zijn werknemers luiden. Als onderdeel hiervan ontslaat Tesla ruim 10 procent van de werknemers.
In totaal heeft Tesla wereldwijd 140.473 medewerkers, waarvan er dus zo’n 14.000 op zoek zullen moeten naar een nieuwe baan. Musk heeft nog niet op de berichtgeving gereageerd via zijn socialmediaplatform X, maar je zou zeggen dat dat niet lang kan uitblijven. Het zou niet de eerste keer zijn dat Musk een groot deel van de werknemers de laan uit stuurt. Toen hij X, destijds Twitter kocht, was een van zijn eerste acties het ontslaan van meer dan de helft van het personeel.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
18 reacties op “Slecht nieuws voor Musk: ‘Tesla ontslaat zo’n 14.000 werknemers’”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Deze automerken weigeren (goede) elektrische auto’s te bouwen en boeken verkooprecord

Dit is de snelste kruiwagen ter wereld (en dat idee ontstond uiteraard in de kroeg)

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Moet iedereen één auto moeten kopen die ze eigenlijk helemaal niet interessant vinden?

Wij willen geen Chinese luxemerken, maar in China willen ze die van ons niet

Waarom ‘Full Options’ bij een autoadvertentie eigenlijk altijd een misplaatste opmerking is

Ik denk dat de Russische staatstelevisie kritischer op Putin is dan die Maarten op Tesla en Putin’s vriend Musk. Die obsessie is wel een beetje eng.
Klopt niets van het gaat juist heel goed met Tesla. Iedereen die iets anders zegt is een hater!
Klinkkare onzin Maarten VD:Doordat de Tesla auto’s voor de meeste inkomens te duur zijn,en daarnaast blijven de meeste brandstof-auto-bezitters rijden met hun auto,die met gemak bij normale rijstijl en zeer goed onderhoud,wel de 20 jaar oude kan halen,en 200/300/400.000 km op de teller haalbaar zijn. Ook in Nederland:wat hebben de brandstof-auto’s te lijden in Nederland,geen Bergen/zeer vlakke autowegen/verplichte APK keuringen/geen sterke bergafdalingen die de remmen extra doen verslijten en daarnaast de versnellingsbakken wel een leeflang van de auto mee-kunnen gaan.En daarnaast niet een Caravan/Boedelbak/Aanhangwagen kunnen trekken.En daarnaast de netstroomuitval kan ontstaan,doordat er te vele Tesla’s stroom aftappen.En er een BLACKOUT kan ontstaan, via: youtube.nl (tik in) Mit der Energiewende in den Blackout? geeft weer als de zuivere sinus van 50 hz wisselstroom zal gaan veranderen,en de heel gebonden EU-Lidstaten een BLACKOUT kan ontstaan.Blijf lekker doorrijden,in Afrika waar de ingeleverde auto’s uit Europa terecht komen,en daar een tweede autoleven krijgen,100.000 km op de teller,geldt daar als nieuw.
Ooh wat leuk, ik was er even een poosje niet maar ik zie dat ik toch al gereageerd heb. 🙂
Inhoudelijk goede strekking, volgende keer iets meer focussen op het “waarom”, nu zeg je maar wat zonder rationale. Oftewel het is een mening en over meningen kan je niet discussiëren, hoewel onze peperkamp daar toch weer een poging toe gedaan heeft.. 🙂
Typische spreadsheet management actie. In de productie gaan die mensen er niet uit, want die auto’s moeten gebouwd blijven worden. Dus moeten er mensen uit in de ontwikkeling, bij inkoop, bij kwaliteit, etc.. Gevolg zal zijn dat de kwaliteitsproblemen alleen maar erger worden (Tesla scoort al extreem slecht bij JD Power), dat ontwikkelingen nog langzamer gaan (de beloftes van Musk over tijdlijnen worden nu al door iedereen als een grap gezien) en de after sales service wordt nog slechter (kan dat?!).
Je zou denken dat Musk na zijn miljardenverzwindende gepruts bij X beter zou moeten weten, maar het lijkt er op dat hij druk bezig is nog een bedrijf te vernietigen.
Dat krijg je van al dat drugsgebruik…
Toch mooi he? Iemand met zo’n ego dat ie zich Nostradamus noemt.
Het zal wel meevallen met alle problemen, zo blijkt dat JD power zowel de model 3 als de Model Y ald de Model S (2023 versies) allemaal hoge scores geven.
Wat linkjes, anders is het niet gebeurd:
https://www.jdpower.com/cars/2023/tesla/model-s
Dat zijn beter scores dan de BEV van kwaliteitsmerk Toyota (bZ4X) en ook beter dan VW Golf.
Dat klopt ook wel want dit schreef de Gelderlander over een onderzoek dat gedaan was over merkentrouw:
(google het maar na)
“Zo koopt maar liefst 26,1 procent van de Model 3-rijders weer een nieuwe Model 3, zo blijkt uit cijfers van S&P Global Mobility. En nog eens 40,3 procent gaat voor een Model Y. Die percentages, opgeteld bij de automobilisten die kiezen voor een Model S of Model X, zorgen ervoor dat 72,8 procent van de Model 3-eigenaren trouw blijft aan Tesla. Andere merken kunnen alleen maar dromen van zulke cijfers.”
Alle gekheid op een stokje, 2024 zal het eerste jaar zijn sinds het bestaan waarin er niet 45%+ groei zal plaatsvinden tov het jaar daarvoor. Is dat slecht, nee. De groei is minder.
Later!
Als reactie op de ‘extreem slechte score bij JD Power’ op kwaliteitsgebied zegt Maarten dat dit niet zo is.
Wat is de werkelijkheid?
https://www.forbes.com/sites/edgarsten/2023/02/09/tesla-tanks-while-industry-improves-in-long-term-dependability-study/
Letterlijke woorden: “Tesla lurked close to the bottom of the rankings”.
Conclusie: Maarten liegt.
Conclusie: “Fact Checker” heeft nog steeds moeite met lezen.
Ik zet namelijk letterlijk :
“Het zal wel meevallen met alle problemen, zo blijkt dat JD power zowel de model 3 als de Model Y als de Model S (2023 versies) allemaal hoge scores geven.”
Lees vooral even “2023 versies”
En daar komt “Fact Checker” met een artikel uit Feb 2023, met cijfers over een onderzoek uit 2022.
Misschien moet “Fact Checker” eens klikken op de directe link naar “jdpower” in mijn post, zodat hij de 2023 score zelf kan zien.
Dan zou “Fact Checker” zien dat alles wat ik zei, correct is.
Jouw artikel gaat over perceptie door eigenaren. Zoals algemeen bekend worden dergelijke enquetes buitenproportioneel vaak ingevuld door mensen met een emotionele binding. Met andere woorden: de mening van fanboys zoals jij weegt buitenproportioneel zwaar in deze enquete.
Het artikel waar ‘fact checker’ naar verwijst, is een statistische analyse van de hoeveelheid fouten.
Jij praat over een gekleurde mening. Fact checker praat over feiten. Het is best grappig dat je zo arrogant doet maar dat verschil niet snapt.
Zo is dat, pfff die Maarten heeft echt een plaat voor z’n kop zeg!
@karel: Bij Autoweak zijn ze Maarten en zijn arrogante houding ook al zat. Ik heb zelf vooral medelijden met hem. Die mensen die niet tegen kritiek kunnen en een arrogante toon aanslaan hebben bijna altijd een totaal gebrek aan zelfvertrouwen wat ze zo proberen te compenseren.
@ Karel.
Check anders even de link van JD power.
Je ziet daar gewoon de subscore “Quality & Reliability”. Dat is exact dezelfde metric als gebruikt in het artikel over 2022 die “Fact Checker” gebruikt.
Precies dezelfde Metric, dezelfde manier van meten. ( ! ) Komt ie nu eindelijk binnen?
Je vind trouwens mijn “veronderstelde” fout grappig, maar het blijkt wel dat jij niet snapt waar je over praat. Dat is niet grappig, dat is zielig. Zeker als je vanuit een verkeerde veronderstelling, een ander gaat “Verbeteren”.. Wat een kneusje.
Measures the level of defects, malfunctions, and design flaws experienced by vehicle owners. Covers the entire vehicle from engine to infotainment system. A higher rating means fewer problems.
Kleine tip voor Maarten: als je betrapt bent op een leugen dan moet je niet door blijven liegen want dan wordt het alleen maar erger.
JD Power heeft inmiddels ook de Vehicle Dependability Study resultaten voor 2024 bekend gemaakt en wat een verrassing: Tesla bungelt weer ergens onderaan.
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2024-us-vehicle-dependability-study-vds
Dus namens ons allen: stop eens met liegen over de betrouwbaarheid van Tesla.
Ps.
Excuses over je misplaatste arrogante toon en het betitelen van anderen als “kneusje” als ze je op je leugens wijzen, zouden op hun plaats zijn.
Maarten 0 – Karel 2. Game over. Heeft die clown zelf niet door hoe hij zich voor schut zet???
De beurskoers is sinds het starten met dumpprijzen met 47% gekelderd. De marges zijn verdampt. De ontwikkeling van een cruciaal model is gecancelled. 10% van het personeel wordt ontslagen. De beurskoers is sinds het bekend maken van die ontslagen ook weer met 10% gedaald.
Iedereen ziet dat het mis gaat, maar jij weet het beter. Ben jij zelfs soms Nostradamus, of eerder Mohammed Saïd al-Sahaf?!
Er is niets gecanceld en de koers is nog zo hoog, dat Tesla meer waard is dan welk ander autobedrijf dan ook.
Ja, het gaat helemaal mis.
In dezelfde periode dat Tesla -47% gegaan is, zijn VW en Ford ongeveer gelijk gebleven, zijn Mercedes en BMW iets gestegen en is Stellantis +60% gegaan.
Ja, iemand is ziende blind voor alle signalen.