Het leek niet op te kunnen met Tesla. De verkoopcijfers groeiden elk jaar en de waarde van de aandelen stegen constant. Alles wat Elon Musk voor ogen had, pakte goed uit. Vergeet niet dat het ongelooflijk moeilijk is om vanuit het niets de bestverkochte auto in de klasse te maken, bijvoorbeeld. Maar niet alles gaat top, want Tesla’s worden massaal ingeruild door hun eigenaren.

Dat blijkt uit cijfers van Edmunds, aldus persbureau Reuters. Die melden dat er nog nooit zoveel Tesla-eigenaren zijn geweest die hun auto inruilden. Deze trend is pas sinds kort waar te nemen, deze maand is er zelfs een record gebroken: van alle auto’s in de Verenigde Staten die werden ingeruild, was 1,4 procent een Tesla. Dat was voorheen slechts 0,4 procent.

Consumenten willen van hun Tesla af

Volgens de analisten van Edmunds is het een trend die nog eventjes aan gaat houden. Alsof een radiokenner zegt dat Gangnam Style van Psy nog wel eventjes een hit zal blijven. Het gaat in dit geval om alle auto’s die worden ingeruild door consumenten bij andere dealers, inkopers en handelaren. Dus niet om de tussenhandel onderling.

Dan rijst natuurlijk de vraag: hoe kan dit dan? Reuters stelt dat het wellicht komt door Tesla’s CEO Elon Musk, die tevens een adviseur is van de Amerikaanse president Donald Trump. Naast die functie geeft hij ook leiding aan een afdeling die de overheid efficiënter moet maken, waarbij veel ambtenaren worden ontslagen en contracten voor wereldwijde humanitaire programma’s worden stopgezet. Twee ingrepen waar sommigen van de oude traditionele Tesla-rijders zich niet mee kunnen vereenzelvigen.

Het is ook wel de tijd om in te ruilen (en er zijn veel alternatieven)

Ten slotte nog een klein beetje TopGear-nuance. Het gaat inderdaad minder goed bij Tesla. De verkoopcijfers dalen en nu blijken mensen er ook graag van af te willen. Het is natuurlijk wel zo dat veel Tesla’s nu 4-5 jaar oud zijn en mensen logischerwijs hun auto gaan inruilen. Vroeger was Tesla een van de weinige fabrikanten met goede EV’s als het gaat om prijs en actieradius, maar nu is er veel meer keuze.

Lees ook: Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Ook speelt mee dat Tesla de modellen weliswaar verbetert en vernieuwt, maar niet voorziet van een opvolger. Klanten willen wel iets nieuws, natuurlijk. Last but not least: de leveringen van de vernieuwde Model Y komen nu op gang. Dus voor het juiste beeld moeten we eigenlijk nog een paar maanden wachten om te zien in hoeverre mensen Tesla’s inruilen en géén nieuwe Tesla ervoor terugkopen. Maar dat het minder goed gaat dan vorig jaar, staat nu al vast.

20 reacties op “Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?”

  1. Er zijn nog andere redenen om de Tesla in te ruilen etc. Via youtube.nl Exploding Broken Down Tesla Model 3: een zeer on tevreden Tesla Rijder in Finland en koop GEEN elektrische auto meer! en De teloorgang van de EV:” over 10 jaar zijn er geen elektrische auto’s meer,”: het alternatief Image of a hydrogen engine:geeft weer de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie en The V 8 Engine that Runs on Hydrogen en Toyota’s ALL NEW Hydrogen Cars SHOCK The Entire Car Industry!.Maar ook Honda/Yamaha/KawasakiToyota etc. zijn bezig met de ontwikkelingen van de kleppenmotor door waterstof-injectie en Wasserstoff Neues E-Bike: de ontwikkeling van de waterstof-fiets.En dat is het nieuwe toekomst verdienmodel.

  2. @Tonny Broekhuis, uh die bestaat toch gewoon? De Toyota Mirai. Niet bepaald een succes door de kosten en dure infrastructuur om zo’n auto vol te tanken.

  3. Haha Pietje wie hou je voor de gek? De Model 3 is zo’n matige auto dat alleen Musk fanboys nog beweren dat die goed is. Alle andere kopers van de afgelopen tijd gaan alleen voor de dumpprijs. Je gaat toch nooit niet naar de Primark voor de kwaliteit?!

    En dan die efficientie gast. Dat doet er totaal niet toe. Het gaat om bereik en daar doet Tesla het steeds vaker minder in plaats van beter dan andere fabrikanten. Andere fabrikanten die auto’s bouwen die op alle andere vlakken ook superieur zijn.

  4. Ik zou niet stellen dat niemand een tesla wil maar eerder niemand een ev. Stroom moet vlot onder de 20c zitten all in om op snelwegen te concurreren met een diesel. De laadtijden blijven dramatisch slecht alsook de range. Laat staan aan autobahn snelheden. Leve de vette v8 diesel. Breng deze eens terug zonder exuberrante taxen en het verplicht forceren van batterijen. Leuk worden EVs nooit

  5. Aan alle zotten die denken dat EU merken efficienter omgaan met stroom kan ik enkel maar zeggen doe doe paardenbril af
    Geen enkel kan aan het verbruik doorgaans +2kw/100km neem bv een model Y die verbruikt 14.8kWh/100km reëel verbruik!
    Kijken we naar een Id4 en consoorten is dat niet haalbaar. Renault met hun slechte techniek zit op 19 wat dan al richting een Chinees gaat als BYD Seal U.
    Koreans die scores beter dan EU maar slechte dan Tesla.
    vuistregel:
    Eu: +2a3
    chinees: +4a5
    kor +2

    Onderhoudskosten? eens per 2 jaar een luxhtfiltertje….
    OK die casting zijn moeilijk te repareren maar wie koopt er een wagen van 50k zonder omnium?

  6. Over Europese auto’s heb je gelijk. Die zijn beter dan de Tesla’s. De Koreanen ook. Maar de Chinezen? Nee, die zijn een heel stuk minder en minstens net zo fout als een Tesla.

  7. Dhr AH heeft volkswagen zelf niet gebouwd dat was Ferdinand Porsche. Hij heeft alleen opdracht gegeven om een auto voor het volk te bouwen.

  8. Wie wil nog gezien worden een ouderwetse Tesla als er zoveel betere Europese en Chinese wagens op de markt zijn

  9. Niet-Tesla bezitters denken dat Tesla rijders hun auto inruilen wegens hun foute voorman. Maar Tesla bezitters ruilen hun auto in omdat de Tesla te duur is om te rijden, slecht en geodkoop genouwd zijn en omdat BYD en een paar andere Aziatische merken gewoon betere en goedkoper te onderhouden electrische auto ’s aanbieden of omdat ze hebben ontdekt dat electrisch rijden helemaal niet beter is voor het klimaat.

  10. Misschien kunnen we die Tesla”s verschepen naar b.v. India en Pakistan en ze daar verkopen in plaats van die stinkende milieu vervuilende tuk tuks en scooters die ook onze lucht vervuilen

  11. Het wordt tijd voor BENZINE schaamte.
    Niemand lijkt zich bezig te houden met waar “onze” olie vandaan komt.
    1. Saoedi Arabië. Lekker regime daar met veel vrijheden.
    2. Irak. Zo corrupt als het maar kan en basis voor Isis.
    3. U.S.A. Trump en Musk.
    Heb ik het nog niet over de uitlaatgassen en de bak fijnstof van de remmen.

  12. “een bepaalde Oostenrijker die naar een ander land ging en daar dictatortje ging spelen.” We hebben het dan denk ik over meneer AH, de geestelijke vader van Volkswagen.
    Komt er dan ook een ban op Volkswagen? Gelijke monniken enzo ….

  13. In plaats van een Tesla te gaan rijden is er misschien ook een optie om een auto te gaan maken die op waterstof gaat rijden in combinatie met een electro motor. Je slaat dan 2 vliegen in 1 klap.

    1. Het milieu. Dit ook omdat de auto veel schoner gaat worden en minder uitstoot van schadelijke stoffen.
    2 Het vervangt de diesel en benzine en gas modellen auto’s.

    Misschien kan het kabinet wel geld voor dit project gaan investeren dan het geld naar het buitenland te gaan brengen.
    En dat dan ook de auto’s betaalbaar gaat worden voor de mensen met een kleine portemonnee en die niet zo’n groot bedrag te besteden hebben.

    Maar daar hoor je niets over.

    Tonny.

  14. De VAG aanbiedingen en in het verlengde de afgeleide Ford modellen zijn tegenwoordig ook meer dan prima in het middensegment. Het is niet voor niets dat die allemaal goed verkopen. Er is daar in ieder geval geen enkele reden om nog een Tesla te willen.

    In het hogere segment zijn de Duitse 3 toonaangevend.

  15. Abraham en Wijsneus hebben gelijk dat niemand meer een Tesla wil. Inmiddels zijn er veel betere en goedkopere elektrische auto´s (de Tesla’s hebben hoge reparatiekosten en een slechte bouwkwaliteit) en daarnaast wil je niet Musk sponsoren.

  16. Objectief gezien was de Tesla 3/Y gewoon tot redelijk recent de absolute benchmark v.w.b. prijs/kwaliteit verhouding.
    Met afstand het meeste ‘value for money’. Wat eigenlijk hetzelfde is al wat ik hierboven zei, maar het bekt zo lekker.
    Dat is afgekalfd; in de laatste 2 jaar is er zoveel spul bijgekomen dat eindelijk technisch meekan met Tesla en ook nog eens voor een relatief gunstige prijs dat je nu ook als je objectief gaat kijken gewoon keus hebt.

    Imago en historie zal (al dan niet terecht) zeker meespelen, maar als je daar serieus naar kijkt dan blijven denk ik alleen maar KИ en Hyundai over.

  17. Als je nu nog een Tesla koopt heb je een serieus moreel probleem. Musk is uit de kast gekomen als een antisemititsche, pro-Russische, ketamine verslaafde neonazi die de Amerikaanse democratie wil afbreken om er zelf zoveel mogelijk geld aan te verdienen. Zijn droom lijkt op een soort kruizing tussen een bekende Russische dictator met zijn oligarchen regime en een bepaalde Oostenrijker die naar een ander land ging en daar dictatortje ging spelen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear