Dat de elektrische vrachtwagen van Tesla zonder oplegger sneller dan een Golf GTI naar de 100 km/u sprint, is alleen leuk voor de vrijdagmiddagborrel. Neemt niet weg dat wat extra power altijd welkom is, al helemaal als je achter een beladen vrachtwagen zit op de Brennerpas. Hieronder zie je hoe de Tesla Semi omgaat met een bergpas van maximaal zes procent.

De Tesla Semi gebruikt in totaal drie elektromotoren en is daarmee drie keer krachtiger dan een conventionele dieselvrachtwagen, zo claimt het merk. Volgens de filmer Zanegler rijdt de elektrische Tesla met volledige belading van ruim 37.000 kilo en lukt het de Semi om bergopwaarts hetzelfde tempo vast te houden als op een vlak wegdek.

De beelden zijn opgenomen op de Donnerpas in het Amerikaanse Californië. Daar zou Tesla dagelijks meerdere keren de pas op en af rijden om de Semi te testen. Wat een heuvel doet met de actieradius van de vrachtwagen, is helaas niet bekend. Heuvelafwaarts zal de vrachtwagen in ieder geval weer een beetje acculading kunnen terugwinnen.

Lees ook: ‘EV’s zorgen voor twee keer zoveel slijtage aan wegdek’ (maar betalen geen wegenbelasting)

Leuk voor vakantiegangers

In Nederland kennen we alleen maar bergen van de Witte Reus-reclames, maar iedereen die met de auto op vakantie is geweest, weet hoeveel moeite vrachtwagens kunnen hebben met heuvels en bergen. En hoewel zeker niet alle chauffeurs staan te springen om elektrische trekkers, zal het voor het vakantieverkeer op de Brennerpas wel wat irritatie schelen.

Reacties

  • Ron heeft op 25 juli 2023 geschreven:

    Dat komt waarschijnlijk omdat de dieseltruck een lading bij zich had en de EV truck leeg was.

    • alain heeft op 26 juli 2023 geschreven:

      De Teslamotoren zijn hoedanook veel krachtiger dan de dieselmotor. Een volle lading heeft invloed op de range, maar in dit geval had hij 37 ton lading

      Reageer
    Reageer
  • Michel heeft op 24 juli 2023 geschreven:

    Deze zul je in Europa niet zien, hij is te groot en zou dus minder mogen trekken als een Europese vrachtwagen. https://youtu.be/KxRKFO_OiQM

    Reageer
  • Dave heeft op 24 juli 2023 geschreven:

    De heuvel zelf zal niet eens zoveel doen; bij het naar beneden rollen krijg je een groot deel van de energie weer terug.
    Hogere snelheid is wel meer rol- en luchtweerstand, en dat is het voornaamste nadeel van op hoge snelheid omhoog rijden.

    • Ianmacrostie heeft op 24 juli 2023 geschreven:

      Ik heb die weg vaak gereden. Is de weg naar Reno vanaf Sacramento. Is 7000 foot.

      • Ianmacrostie heeft op 24 juli 2023 geschreven:

        Ter verduidelijking: Tesla heeft een batterij en vrachtwagen fabriek in Reno en een fabriek in Fremont. Dit is de weg tussen de 2 fabrieken.

        Reageer
      Reageer
    • maarten heeft op 24 juli 2023 geschreven:

      Mooi stukje techniek inderdaad. Heeft ook 3 plaid motoren. Niet omdat dat nodig is om vooruit en/of bergop te komen, maar alleen deze combinatie is in staat om alle kinetische energie weer te recupereren.

      Reageer
    Reageer
  • Stoer hoor heeft op 24 juli 2023 geschreven:

    Laatste stukje moest ie kruipen omdat de accu leeg was. Daarna weer een hele tijd aan de lader terwijl de diesel truck eeuwig doortuft.

    • maarten heeft op 24 juli 2023 geschreven:

      Te triest.

      • Dave heeft op 24 juli 2023 geschreven:

        Ah de lemming van Musk komt zijn gebruikelijke promo leugens uitbraken. Als er iets triest is dan is het wel zo’n jongetje die zich voordoet alsof het alles weet maar zich in alles gedraagd als een klein kind die alleen maar kan naroepen wat de rest van de fanclub roept. Gelukkig dat de overgrote meerderheid hier wel normaal is en dit ventje net zo irritant vindt anders zou het hier niet te doen zijn.

        • Koos heeft op 24 juli 2023 geschreven:

          Idd bloedirritant dat betwetertje met zn gedram

          • @maarten heeft op 25 juli 2023 geschreven:

            quatsch je bent gewoon de zoveelste van de tesla troll army die het web vervuilt met promo praat en als iemand iets anders vind dan snapt die persoon er niets van en spam je er 99999x overheenom je gelijk te halen. get a life.

          • maarten heeft op 25 juli 2023 geschreven:

            Snap dat het vervelend is als iemand wat feiten en bronvermeldingen meld als dat niet past in je persoonlijke voorkeuren. Jullie voorkeuren, annoniempje, dave en koos, zijn zoals bekend altijd en overal, Anti Tesla.

            Als het iets van Tesla is, of iets te maken heeft met Tesla dan komt er altijd een ongefundeerde oneliner om Tesla af te kraken. Kunnen jullie het je voorstellen dat dit gedrag door anderen ook als gedram of ongewenst gedrag overkomt?

            Denk daar gewoon even over na voordat je gaat zeuren op anderen.

            Hebben jullie wel inhoudelijke argumenten, dan sta ik daar altijd voor open. Maar ongefundeerde meningen gebaseerd op aannames zijn gewoon niet goed genoeg en daar krijg je commentaar op. Zo simpel is het.

          Reageer
        Reageer
      • Dokter Frans heeft op 24 juli 2023 geschreven:

        En straks de kinderen en kleinkinderen vertellen dat je niet wist dat je met fossiele brandstof criminele regimes bleef sponseren, kankerverwekkende stoffen bleef uitstoten en niets begreep van global warming. Succes !

        Reageer
      • Robbie heeft op 24 juli 2023 geschreven:

        Heel snel boven inderdaad. Dan heel lang aan de lader. Sorry chauffeur jouw rijtijd zit erop. De diesel chauffeur heeft inmiddels gelost en terug geladen.
        Oh… en het elektriciteit net is overbelast… Kom morgenochtend maar terug.

        • maarten heeft op 24 juli 2023 geschreven:

          Bij het inladen staat ie aan de lader, laden gaat met 1 MW/h. Bereik is 500KM. Dat is voldoende om in Nederland elke uithoek te bereiken. Het is net een Tesla, ooh wacht….

          Daarbij mag een chauffeur in Nederland niet langer ononderbroken rijden dan 4,5 uur.
          Prima apparaat + geen vieze lucht meer.

          • Peter heeft op 25 juli 2023 geschreven:

            Natuurlijk Maarten jij bent de enige die de waarheid heeft. Het hele internet staat vol met analyses en in de overgrote meerderheid komt de Tesla Semi er niet goed af in vergelijking met trucks die gewoon op diesel rijden. Maar jij als alwetende weet precies dat ene artikel met die ene niche toepassing er uit te vissen en daarom heb jij gelijk en hebben alle andere mensen het fout. En daarom zijn al die andere mensen niet mensen die gewoon artikelen lezen en daar hun mening op vormen, nee, dat zijn vooringenomen Tesla haters. Want iedereen die het niet met je eens is, is een gemene hater. Foei voor die mensen.

          • maarten heeft op 25 juli 2023 geschreven:

            Aha, Tesla is volgens annoniempje hier zwaar teleurgesteld…

            Maar nu weer terug naar de werkelijkheid met bronvermelding : https://teslanorth.com/2022/12/17/pepsico-exec-details-tesla-semi-experience/

            PepsiCo Vice President Mike O’Connell detailed the food and beverage giant’s experience with the Tesla Semi in a recent interview, noting that the company plans to add another 100 of the all-electric trucks to its logistics fleet in 2023

            Deze man is de Exec die erover gaan binnen Pepsi. Nou even goed opletten wat hij zegt :

            O’Connell said that a Tesla Semi loaded full of Frito-Lay products can do 425-mile (684 km) hauls with battery left to spare. For heavier loads of sodas, however, PepsiCo is looking to do shorter trips of around 100 miles (160 km).

            According to O’Connell, a 425-mile (684-km) trip carrying Frito-Lay products brings the Semi’s battery down to roughly 20%. Recharging the Semi from that point takes around 35 to 45 minutes.

            He? Hoe kan het toch dat als ik een bewering opzoek van “annoniempje” de werkelijkheid 180 graden anders blijkt te zijn? Ik zie bijna een patroon….

            Daarnaast zegt ie dat het economisch ook een goede zet wat door de besparingen op brandstof. Maargoed

          • @maarten heeft op 25 juli 2023 geschreven:

            Een van de eerste grootschalige gebruikers is zwaar teleurgesteld: Tesla Semi’s range is disappointing according to Pepsi. Te duur, te beperkt. Slechte keuze. Long range transport = diesel. Eventueel waterstof als dit over tijd goedkoper wordt.

          • Wakker worden heeft op 24 juli 2023 geschreven:

            Je leeft in een droomwereld. Al deze getallen zijn in een praktijksituatie een utopie. Deze vrachtwagen haalt met volle trailer in de winter tussen de 200 en 300km en moet dan minstens 2 uur laden. Compleet ongeschikt voor lange afstandstransport. Zo snapt iedereen die weet hoe de wereld echt in elkaar steekt.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)