In het Verenigd Koninkrijk hebben ze een kuilencrisis, zo schrijft The Telegraph. Er zou bijna 14 miljard euro nodig zijn om alle gaten in de weg te vullen. Een gat in de hand blijkt nodig voor de gaten in de weg, dus. En blijkbaar maken elektrische auto’s dit probleem alleen maar groter. Het nieuwsplatform becijferde dat een EV gemiddeld 2,24 keer meer slijtage veroorzaakt aan het wegdek dan een benzineauto.

Zware auto’s zorgen (sneller) voor scheuren in het wegdek. Als deze scheuren niet gerepareerd worden, dan ontstaan er dus gaten. Nu hebben wij niet zoveel te maken met de problemen in het VK, maar in Nederland zijn de EV’s natuurlijk net zo zwaar als daar. Extra frappant dus dat de eigenaren van elektrische auto’s momenteel geen wegenbelasting betalen.

Volgend jaar gaan EV-rijders wél wegenbelasting betalen

De hoogte van de wegenbelasting wordt in Nederland berekend aan de hand van het gewicht, omdat zware auto’s meer slijtage veroorzaken. Tot nu toe kregen EV-rijders vrijstelling om het elektrisch rijden te stimuleren. Die maatregel verdwijnt. Volgend jaar krijgen stekkeraars nog 75 procent korting op de wegenbelasting, maar vanaf 2026 gaan de bestuurders gewoon volle bak meebetalen.

In Engeland zou de overheid kijken naar een zogenoemde pothole tax, oftewel een kuilentaks. Bestuurders van elektrische auto’s zouden extra belasting moeten betalen om te compenseren voor de schade die ze aan het asfalt veroorzaken. Gezien de wegenbelasting in Nederland al extra hoog zal zijn voor EV-rijders, hebben wij hier al indirect deze kuilentaks.

Reacties

  • Ben heeft op 31 juli 2023 geschreven:

    the comments are laughable with all these so called engineers crying ‘HGV’s daMagE tHe RoaDs noT cArs’. Any experienced engineer will understand that pavement design thickness is based on HGV traffic loads, but the article is relating to the 30 – 50mm surface course damage, not the 300mm+ pavement damage.
    This does not just relate to the motorway network that is only 3% of the UK road network. Many UK roads are evolved pavements not designed pavements and an increase in weight/force of cars’ accelerating/decelerating and static/slow turning will increase damage the top asphalt surface.
    For those concerned with full pavement design worries, just wait until the HGV and PSV EVs come on line and we can all get back to large scale pavement works to increase thickness and enjoy an asphalt industry boom.

    Reageer
  • Leo heeft op 25 juli 2023 geschreven:

    Ik wist niet dat we zoveel deskundigen hadden. Maar ja, net als bij voetbal hebben we ook miljoenen bondscoaches.

    Reageer
  • Alex heeft op 25 juli 2023 geschreven:

    Ben zelf wegbeheerder en kan je vertellen dat dit echt onzin is. 2x niks is nog steeds niks. De wegen zijn in Nederland ontworpen op het vrachtverkeer. 1 overbeladen vrachtauto richt met zoveel schade aan als al het verkeer dat er de hele dag overheen rijdt. Zo’n elektrische auto stelt dan naar verhouding niets voor. De toekomstige vloot elektrische vrachtwagens kunnen wel een probleem vormen als die veel zwaarder gaan worden.

    Reageer
  • Wouter heeft op 25 juli 2023 geschreven:

    Gewicht als maatstaf voor de motorrijtuigenbelasting s al lang achterhaald. Vroeger dreef de steenslag in teer en later in bitumen. Dan krijg je spoorvorming door zware voertuigen. Tegenwoordig met zoab is dat helemaal niet meer zo. De steenslag ligt als een raster in elkaar. De bitumen is er alleen voor om de steenslag aan elkaar te plakken. De zon en zout etcetera is nu de maatgevende factor voor veroudering. Dat zorgt ervoor dat de bitumen uit elkaar valt en steenslag los laat. Tijd dus voor een nieuwe belasting: betalen naar gebruik!

    • Roland heeft op 25 juli 2023 geschreven:

      Dat wegenbelasting iets met wegen te maken heeft is allang achterhaald.

      Reageer
    Reageer
  • Jake heeft op 24 juli 2023 geschreven:

    Ik vind het niet meer dan normaal dat EV’s ook motorvoertuigen of wegenbelastingen moeten betalen of dat ze nu meer of minder slijtage het wegdek veroorzaken maakt niets uit produceren evengoed uitstoot van fijnstof dat niet goed voor het milieu is en zijn eens zo milieu belastend bij het ontwikkelen en produceren dit soort voertuigen evengoed bij het terug recycleren van deze EV’s waar je dan nog eens zo voorzichtig moet voor zijn vanwege de milieu onvriendelijke accupacks die extra aandacht vragen bij het recycleren eigenlijk zouden EV’s eens zo zwaar belast moeten worden dan gewone voertuigen die gewoon op brandstof rijden waarvan de laatste jaren de emissie uitstoot zover is terug geschroefd dat ze eigenlijk nauwelijks nog het milieu en klimaat beïnvloeden…!!!

    • Rarebear heeft op 25 juli 2023 geschreven:

      Het heet ook niet voor niks Motorrijtuigen belasting !
      de opbrengst gaat in de pot algemene middelen en niet in totaliteit naar wegenonderhoud/aanleg !
      En dan straks ook kilometerheffing …. twee dingen in het leven zijn zeker : je gaat dood en tot die tijd betaal je belasting ….. wen er maar aan 🙄

      • Jasper heeft op 10 april 2024 geschreven:

        Het heet ‘houderschapsbelasting’. En het komt idd in de put ‘algemene middelen’. En als deze belasting alleen gebruikt werd voor wegen dan reden we nu op gouden wegen

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Wegenkennert heeft op 24 juli 2023 geschreven:

    Wat een stemmingmakerijg. Een vrijwel maximaal beladen vrachtwagen (50 ton) veroorzaakt
    net zoveel slijtage als 200.000 personenauto’s afzonderlijk.

    https://www.verkeerskunde.nl/Uploads/2011/8/005-Vk-034-Overbelading-LR.pdf

    Die paar honderd kilo extra doen echt 0,0 niks met asfaltslijtage. Daarbij weegt de gemiddelde brandstof SUV al meer als een EV hatchback als ID3, MG4 of Born.

    • Aub heeft op 25 juli 2023 geschreven:

      Laten we die MG niet als een “gewone” EV benoemen OK? Iets wat gebouwd is met het bloed van miljoenen mensen in concentratiekampen en verkocht wordt met smeergeld van de regering die daar verantwoordelijk voor is, is absoluut niet OK.

      Reageer
    • Bennie heeft op 24 juli 2023 geschreven:

      Hier ben ik het direct mee eens. Enorm wat een stemmingmakerij en waarom wordt alles over 1 kam geschoren. Mijn Fiat 500e weegt minder dan veel auto’s en zijn wegrij koppel valt ook best mee. Hoezo hoor ik bij de ev’s die ‘2 keer zoveel’ slijtage veroorzaken. Doe es serieus.

      Reageer
    Reageer
  • Jakkes heeft op 23 juli 2023 geschreven:

    Liever potholes in de weg als de gaten in je longen door het nog maar 50% werken van de catalysator na een paar jaar olie stoken.
    100 milj. Vaten olie per dag de atmosfeer in gaat gewoon niet lang meer goed. Lieve mensjes van je tankje van 40 liter worden maar 10 om gezet in snelheid, 30 liter gaat verloren aan warmte, en pleur je zo de lucht in.

    • Hugo W heeft op 24 juli 2023 geschreven:

      Geen enkele feitelijke evidentie teruggevonden in het oorspronkelijke artikel van de Telegraph. Niet te verifiëren dus op correctheid of kwaliteit van de hypothese.

      Reageer
    • Willem tell heeft op 24 juli 2023 geschreven:

      Alle opgewekte stroom komt natuurlijk van de zon en niet van kolen en gas centrales. Beetje kortzichtig.

      • Yvo Riviere heeft op 24 juli 2023 geschreven:

        Fijn, dan kan een ev 2,24 keer de wegenbelasting gaan betalen voor een auto met dat gewicht. Wat ik wel een verschil vind is het aantal maximaal beschikbare vermogen, want dit lijkt mij de oorzaak. En die bandenslijtage is ook fijnstof.
        Dus mijn oude diesel op 100%HVO is zo gek nog niet!!! Ik wist dit al wel maar nu zijn er feiten!

        • maarten heeft op 24 juli 2023 geschreven:

          Zien jullie niet, redactie van Topgear, dat jullie mensen zoals Yvo hopeloos op het verkeerde pad zetten?
          Besef goed dat sommigen een heel sterke nijging hebben te geloven wat ze willen geloven.
          1 artikeltje lezen (al is het geproduceerd door “The Telegraph” en geen enkele wetenschappelijke basis heeft) is voor deze mensen gelijk “bewijs” en “feitelijk juist”.

          Jullie hebben een verantwoordelijkheid, niet alles draait om de clickbait…

          • In dat geval heeft op 24 juli 2023 geschreven:

            Pak gelijk maar even die leugens aan van ene Maarten met al zijn gelul over Amerikaanse auto’s die volgens hem echt niet onveilig en onbetrouwbaar zijn terwijl alle onderzoeken het tegenovergestelde zeggen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Willem heeft op 23 juli 2023 geschreven:

    Wegenbelasting bestaat niet, wel motorvoertuigen belasting. Heeft niets te maken met onderhoud van de wegen. Want als al dat geld echt aan wegen besteed zou worden reden we nu over gouden wegen.

    • P heeft op 24 juli 2023 geschreven:

      Wat een dom artikel!
      Vrachtwagens wegen veel meer.
      Er is weer een anti-electrische wagen campagne bezig uit de motor-industrie.
      Gisteren las ik nog dat ev’s 2 keer zo veel geluid maken door de banden. Op mijn ev liggen gewone banden, niets speciaals. En geluidslabel A.

      Reageer
    Reageer
  • Erik heeft op 23 juli 2023 geschreven:

    Wat een onzin, wegen zijn gemaakt om vrachtwagens te accepteren en er zijn iets van 100.000 bewegingen nodig van auto’s om een vrachtwagen te evenaren qua slijtage.

    Die 500 kilo extra van een een EV doen helemaal niks.

    En ga dat dan ook roepen bij iedere 7 serie die je test. Maar dan hoor je topgear niet. Ik snap nu wel waarom echte journalisten hun neus ophalen voor auto”journalisten”.

    • Maarten heeft op 23 juli 2023 geschreven:

      Dit -de waarheid- wil men niet lezen hier. Het is gewenst om bestaande EV vooroordelen te blijven geloven en te blijven herhalen. Blijven herhalen.

      EV’ zijn zwaar, zo is de 7 serie (BMW 750E XDRIVE) 2.355 kg en de Tesla model S veel zwaarder met 2.069 kg.

      Ooh wacht…..

      Reageer
    Reageer
  • Maarten heeft op 23 juli 2023 geschreven:

    Ach, er zijn zo veel ICE auto’s die zwaar zijn.
    BMW 320E, 2023, 204PK, 1.745KG. (weet niet of dit met brandstof is)

    Pure EV’s zijn inderdaad zwaarder dan hun ICE tegenhangers.
    BMW I4 EDRIVE35, 2023, 286PK, 1.965KG.

    Maar als je een efficiënte EV koopt, dan zit het qua gewicht wel goed:
    Tesla model 3, 2023, 325PK, 1.701KG. (!)

    Reageer
  • Jeroen heeft op 23 juli 2023 geschreven:

    Dit is feitelijk gewoon onvolledig en daarmee niet waar. Mooi staaltje misinformatie verspreiden en ev bashen topgear. Veruit de meeste slijtage komt door de niet volledige verbranding van brandstof die weer via de uitlaat als druppels op de wegdek vallen en het asphalt oplossen. Het zal ongetwijfeld waar zijn dat een scheur sneller scheurt door een ev auto, maar een vrachtwagen volgeladen is een factor 10-15x zwaarder, volledig irrelevant zijn personenautos dan

    • Max de Groot heeft op 23 juli 2023 geschreven:

      Vast en zeker deels met de natte vinger berekend, wat wel een feit is dat die ev s minder groen zn als ze voor doen komen wat productie betreft en de duurzaamheid van het grote gros is niet om mee na huis te schrijven! Het gewicht en de hoge acceleratie is voor menig bestuurder niet weggelegd waardoor er meer schades gereden worden die vaak ook nog hoger uitvallen tegenover de wagen op fossiele brandstof al met al leuk voor de zakelijke rijder die er belasting voordeel uit kan halen maar voor Jan met de gewone pet is het totaal niet aantrekkelijk en in veel gevallen ook niet te betalen! Ieder zn voorkeur respecteer het beide hou het persoonlijk het liefst bij mn huidige bezine variant voor die 15000 km per jr

      • Robert heeft op 23 juli 2023 geschreven:

        Nog een mooi stukje misinformatie. De produktie van een EV is inderdaad CO2 belastender dan een benzine of diesel verbrandingsmotor auto. Na 17.500 km is de balans echter hersteld en gaat de verbrandingsmotor meer co2 uitstoten dan een elektrische. Als we het over de winning van Lithium of andere materialen gaan hebben dan moet je ook even de effecten van de oliewinning meenemen, is niet bepaald een heel schoon milieuvriendelijk proces. Maar de traditionele auto industrie is er kennelijk veel aan gelegen om de EV in een bepaald daglicht te zetten. Mensen kunnen kennelijk slecht tegen vooruitgang. Van de eerste treinen gingen de koeien zure melk geven.

        • Joost heeft op 24 juli 2023 geschreven:

          @ Robert, het verschil qua CO2 vanaf tussen de Tesla S en de BMW X5D vanaf het eerste streepje op papier tot en met het laatste gesloopte onderdeel door een vriend van mij berekend, zijn werk, en het break even point ten faveure van de Tesla is 750.000km

          Reageer
        • Maarten heeft op 23 juli 2023 geschreven:

          Precies, en daarbij wordt de energiemix (stroom) in nederland elk jaar schoner en daarmee je EV ook.
          Die lithium batterij gaat ooit de shredder in en wordt het recycled tot een nieuwe accu zonder dat daar mijnbouw aan te pas komt.

          Je hebt wel een punt Max betreft de bereikbaarheid, dit moet echt verbeteren zodat iedereen die zich een VW golf kan veroorloven een goede EV moet kunnen kopen voor hetzelfde geld. Dit komt vanzelf, ontwikkelingen gaan steeds sneller.

          • Atlas heeft op 25 juli 2023 geschreven:

            Ja dus het break even point is 750.000 kilometer niet 175.000 een enorm verschil. Daarnaast wordt de stroom vooral op papier groener. Iets met een soort certificaat wat energiebedrijven door verkopen aan minder schone energiebedrijven maar die dan toch op papier schoner zijn. Daarnaast is het energienet bij lange na nog niet klaar voor zoveel vraag naar elektriciteit en zal deze verandering ook veel uitstoot produceren. En natuurlijk is de energie die een elektrische auto gebruikt veelal nog steeds niet groen. Het uiteindelijke verschil is redelijk klein. Al helemaal als je überhaupt de uitstoot van personenauto’s vergelijkt met het grote plaatje, opkomende landen, privéjets, zeevaart etc. Ohja en natuurlijk zijn batterijen niet 100% recyclebaar en komen er nog steeds nieuw gewonnen grondstoffen aan te pas. Ook het puntje ontwikkelingen gaan steeds sneller is ook maar deels waar. Batterijen worden inderdaad steeds groter maar het gaat niet zo snel meer als eerst. Natuurlijk zijn dit wel allemaal golf bewegingen. Neem AI wat eerst exponentieel groeide maar nu toch tegen wat hickups loopt

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • ForEVer heeft op 23 juli 2023 geschreven:

    We gaan over naar rekeningrijden waarbij gewicht naar verluidt geen rol speelt.
    Gewicht, ja het zal enige invloed hebben, al wordt in het artikel niet toegelicht hoe die 2,24 precies berekend is. Het gewicht van het dagelijks transport van fossiele brandstoffen zal vermoedelijk hierop nog niet in mindering zijn gebracht.
    Niettemin een aardig staaltje van EV-bashing, een langzaamuitstervend genre.

    • HVT1958 heeft op 24 juli 2023 geschreven:

      Topgear is er voor de Petrolheads, al het negatieve EV nieuws wordt door hen klakkeloos overgenomen.

      Reageer
    • Pieter heeft op 23 juli 2023 geschreven:

      Sorry maar een krant als de “The Telegraph” kun toch niet echt serieus nemen, dat is zoiets als hier de Telegraaf(waarschijnlijk zelfde eigenaar).Dus triest dat een Topgear dat nieuws gewoon zonder enig wetenschappelijke bewijs gewoon overneemt.Dan kun je net zo goed alle het nieuws van Foxnieuws overnemen.

      • Atlas heeft op 25 juli 2023 geschreven:

        Ik bedoel niet alsof je alle goede dingen over EV’s klakkeloos moet overnemen. Of van welke krant dan ook. Veel media kopieert vrijwel klakkeloos van andere die gelijkgestemd zijn, aangezien het belangrijk is om nieuws zo snel mogelijk uit te brengen. En begrijp me niet verkeerd houd van auto’s maar ook zeker van EV’s. Ben lichtelijk fan van de laatstgenoemde echter is helaas het verschil in vervuiling nog erg klein. Het concept van een EV is natuurlijk schoon maar dan vergeet je wel veel negentallen. Aan het energienet zal ook het een en ander moeten veranderen, wat weer een hoop vervuiling meebrengt.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Hendry heeft op 23 juli 2023 geschreven:

    Waarom betalen buitenlanders hier niets,in nl kleden ze altijd de eigen bevolking uit .

    • Prik heeft op 23 juli 2023 geschreven:

      Jij betaald daarentegen in het buitenland ook niets. Beetje buitenlandertje haten?

      • Max de groot heeft op 23 juli 2023 geschreven:

        In het buitenland hebben ze niet zoals in NL dat het vol staat met distributiecentra die voor een merendeel van buitenlandse partijen zn en die tevens het transport en personeel van deze ketens veelal door oost europese bedrijven uit laten voeren via allerlei schimmige offshore constructies lappen deze bedrijven de regels en belasting aan hun laars

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear