Nee hoor, de bovenstaande titel is geen open sollicitatie voor De Telegraaf. We zagen een kansje voor een grappige titel en pakten hem. Tesla-bashen is uit de mode, dus zo vaak doen we dat niet meer. Bovendien is het slecht voor onze aandelen (geintje, die hebben we niet). Kun je de bekendste scène uit de populaire Netflix-film Leave The World Behind nog voor je halen? In de beelden zie je hoe een groep Tesla’s zichzelf aan gort rijdt. De video staat onderaan de pagina.
Diverse Amerikaanse eigenaren melden dat hun Tesla sinds de laatste update niet meer weet wat een stoplicht is. Of een verkeerslicht. Net wat jij wilt. In de VS mogen Tesla’s al gebruik maken van de Full Self Driving-software. Hierbij kun je al bestuurder het stuur helemaal loslaten en de auto volledig zelfstandig laten rijden. Dat ging al niet perfect, maar sinds de laatste update rijden de auto’s dus door rode verkeerslichten.
Je ziet het gebeuren op de video hierboven. Op Reddit meldt een andere Tesla-eigenaar dat zijn auto al vier keer door rood is gereden sinds de update. In de reacties melden meerdere bestuurders dezelfde klacht. Er lijkt dus wel iets aan de hand te zijn in de nieuwe software. Ook zijn er mensen die het tegenovergestelde melden: sommige Tesla’s gaan vol in de remmen wanneer het verkeerslicht op oranje springt.
Zijn er klachten in Nederland?
In Nederland moet je altijd je handen aan het stuur hebben en je moet altijd zelf opletten. Full Self Driving is hier dus niet mogelijk. De klacht komt hier dus als het goed is ook niet voor. Aan het einde van dit jaar mogen auto’s van Ford als eerste autonoom rijden volgens Level 2+. Dan mag je in de Mach-E je handen van het stuur halen op bepaalde snelwegen. Op de snelwegen in Nederland kom je als het goed is weinig verkeerslichten tegen, dus ook dan zal de klacht niet voorkomen.
Björn heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
“Diverse Amerikaanse eigenaren melden dat hun Tesla sinds de laatste update niet meer weet wat een stoplicht is.” Als ik al die Amerikaanse dashcam video’s op YouTube zie, weten de meeste Amerikanen niet wat een stoplicht is en die het wel weten zijn kleurenblind.
Rob heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
“Op de snelwegen in Nederland kom je als het goed is weinig verkeerslichten tegen, dus ook dan zal de klacht niet voorkomen.”
Haha, wat een grap! Op Nederlandse snelwegen heb je geen verkeerslichten nodig, want daar rijden ze vanzelf al in een file.
Rik heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Ik rijd intussen ruim 10 jaar Tesla S. En daarvan ruim 7 jaar met FSD. Het werd stapje voor stapje beter. Helaas is daar sinds een jaar een einde aan gekomen. Iedere update wordt het slechter. Houdt bij iedere kruising in alsof er verkeer aankomt. Automatisch afslaan werkt niet meer. De waarschuwing voor een afslag vooraf is verdwenen. Reageert op voetgangers op het trottoir alsof er een aanrijding dreigt.
Rotondes snapt het systeem nog steeds niks van.
Maar nu ook onverklaarbaar gedrag op de snelweg
Ik zit eigenlijk permanent zelf te sturen gas te geven en te remmen. Gevolg is dat ik het systeem vaak af zet. Waarschijnlijk is het angst voor fouten en claims. Dit werkt niet.
Als het zo blijft zoek ik mijn heil elders.
Alex heeft op 28 augustus 2024 geschreven:
Als jij niet in staat bent om van begin tot eind geconcentreerd zelf te rijden ben je een loser en kan je beter je rijbewijs inleveren.
Waarom zou iemand respect moeten hebben voor ern lui varken met geld?
Kas heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Dit is wel de algemene ervaring… het lijkt er echt op dat men bij Tesla vol op de rem getrapt heeft qua innovatie (met andere woorden: de geldkraan is dichtgedraaid). Musk is inmiddels met andere dingen bezig (X, Trump, Robots) en gaat er vanuit dat Tesla nog wel een tijdje winstgevend blijft puur op de hippe naam en de fanboys…
Dave heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Of zoals de onvolprezen Petrolheads al voorspelden:
https://www.bnr.nl/podcast/petrolheads/10358402/s1e46-autonoom-blijft-een-droom
Kas heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Allereerst heeft autonoom rijden natuurlijk niks van doen met de aandrijving van de auto… En verder kan het heus wel. De grote uitdaging is met name de periode waar we de wegen delen met menselijke bestuurders… Zodra een meerderheid van de auto’s autonoom rijdt (en het wegennet daarop is ingericht) is het eigenlijk zo heel ingewikkeld niet
Woutje heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
Bijzonder hoor, tijdens het rijden…. Bezig zijn met veiligheids systemen en automatisch laten rijden. Heb persoonlijk niets tegen Tesla’s, afgezien dat ze gewoon spuuglelijk zijn. Vooral de meeste van die Tesla piloten zouden ze moeten castreren. Om de toekomst van de wereld veilig te stellen
Robert heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Stoplicht herkenning nog in BETA, dus je weet dat de software nog niet af is en dat je goed op moet letten. Je geeft dat ook expliciet aan als je deze functie activeert. Maar werkt tot nu toe erg goed hier, dus snap wel dat je er meer op gaat vertrouwen dan de bedoeling is.
Unsafe at any speed heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Dit zou wel eens een heel groot probleem voor Tesla kunnen worden. Er loopt al een class action lawsuit tegen ze door nabestaanden van één van de vele doden die FSD of Autopilot al veroorzaakt heeft. Een logisch gevolg van een bèta product op de maatschappij testen ipv op een gesloten testbaan zoals normale fabrikanten doen.
Dat ze door blijven gaan met het doorduwen van foutieve software zal niet lekker vallen bij de rechtbank en toekomstige nabestaanden.
Pedro de Wit heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Dit krijg je als de leiding van een bedrijf (Musk) zijn eigen belangen (geld) boven alle andere belangen (maatschappij, veiligheid) zet. Dan wordt er op een onverantwoorde wijze omgegaan met ontwikkelprocessen en is de maatschappij de dupe. Ik kan alleen maar hopen dat dit heel hard wordt aangepakt. Gelukkig wonen wij in Europa in een maatschappij waarin burgers beschermd worden tegen dit soort fratsen. In de VS kan je helaas je invloed kopen en dit wel doen. Vandaar dat Trump nu opeens ook zo fanatiek Trump aan het steunen is.