Van supercars tot sedans, van pick-ups tot driftauto’s, van SUV’s tot GT’s en van busjes tot limo’s… Wie zei daar dat EV’s saai zijn? Welkom bij de TopGear EV Awards 2023, waarin we op een rij zetten wat de beste elektrische auto’s van 2023 zijn. Volgens ons dan – en dus is het zo. Vinden we zelf.
Omdat er niet één soort auto bestaat die iedereen tevreden kan stellen, hebben we de kandidaten voor de beste elektrische auto’s van 2023 opgedeeld in verschillende categorieën. Vervolgens hebben we daaruit alsnog één winnaar gekozen, dus in theorie zou dat dan, eh, toch de auto moeten zijn die iedereen tevreden kan stellen.
Laten we het hierop houden: een paar jaar geleden werd er buiten een handvol Tesla’s nog nauwelijks iets interessants op batterijen gemaakt, nu struikel je over de mogelijkheden. Des te meer bestaansrecht voor onze EV Awards, zouden we zeggen.
Hieronder zie je de volledige lijst met de beste elektrische auto’s van 2023. In de loop van de komende weken vind je hier links naar uitgebreidere artikelen over de winnaars. Of koop snel een exemplaar van TopGear Magazine 215 en check daar meteen alles wat je wilt weten.
De beste elektrische auto van het Jaar 2023: Jeep Avenger
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is ‘m, de auto die dit jaar bij onze EV Awards met de winst aan de haal gaat. De Jeep Avenger is niet direct grensverleggend en leunt op bekende Stellantis-techniek, maar hij is fris, praktisch, compact en betaalbaarder dan zijn concerngenoten. Bovendien rijdt hij prima en ziet hij er ook nog eens tof uit. Genoeg reden om hem bij deze TopGear EV Awards 2023 uit te roepen tot onze Elektrische auto van het Jaar.
EV waar we het meest naar uitkijken in 2023: Lamborghini Revuelto
Goed, we gebruiken de term ‘beste elektrische auto van 2023’ hier wat losjes. Maar geef toe: ook jij staat te trappelen om de Lamborghini Revuelto, de 1.015 pk sterke plug-in hybride met V12, in actie te zien. En te horen.
Innovatie-award: Mazda MX-30 R-EV
De wankelmotor is terug! Nee, niet in een driftende RX-8-opvolger, maar wel in de elektrisch aangedreven Mazda MX-30, om het accupakket bij te laden.
Beste luxe-EV: BMW i7
Het kan heel misschien zijn dat je ‘m niet mooi vindt. Maar hij zit wel vol geweldige techniek, subliem comfort en de nodige slimme oplossingen. Dan kun je ‘m zo’n smoelwerk wel vergeven, toch?
Beste e-racer: Audi S1 Hoonitron
Wijlen Ken Blocks laatste grote productie was Elektrikhana met deze 680 pk sterke Audi S1 e-tron quattro, bijgenaamd Hoonitron. Hij bewees dat gekte ook in een geëlektrificeerde toekomst kan blijven bestaan.
Beste overdadige EV: GMC Hummer EV
Ontzagwekkend groot. Bizar uitzinnig. En hij kan zijwaarts kruipen als een krabbetje. De Hummer is terug in de vorm van deze elektrische giga-pick-up, en wij nemen ‘m mee naar Bagdad. Nee, niet dát Bagdad…
Beste elektrische GT: Maserati GranTurismo Folgore
Afstanden vreten in iets sierlijks en beeldschoons – lange tijd had je daar minstens zes cilinders voor nodig. Niet langer: Maserati komt met de ontzagweggende GranTurismo Folgore.
Chris Harris’ keuze: Rimac Nevera
‘Ik had nog maar 70 procent van het vermogen, het was vochtig en hij voelde al zoveel sneller aan dan elke andere supercar die ik in dezelfde omstandigheden had gereden.’
Langeafstandskampioen: Tesla Model 3
Een 24-uurs endurance-race op de ringweg van Londen. Deelnemers van Tesla, Polestar, Skoda, Cupra en Hyundai, elk bestuurd door twee TG-redacteuren. En de langste afstand/beste strategie is voor… de Model 3!
Beste elektrische conceptcar: Citroën Oli
Hij ziet er guitig uit en is deels van (heel sterk) karton gemaakt: Citroëns eigenzinnige conceptcar Oli verlegt een aantal grenzen – zoals qua gewicht of recyclebaarheid – die ook best eens verlegd mochten worden.
Beste idee: Ctrl-Bar
Erger jij je aan de minimalistische interface in je Tesla Model 3 of Model Y? Het Noorse Greenmission heeft dat iets op gevonden: een balk met knopjes. Echte knopjes! Nou ja zeg.
Slechtste idee: knoppendood
Ja, dit dus. Aanraakschermen zijn mooi, maar sommige dingen zijn écht beter te regelen via een knopje of een stengel. Daar is heus niks mis mee, autobouwers. We smeken jullie: schrap ze niet allemaal.
Beste laders: Tesla
Jaren na hun introductie zijn de (steeds geüpdatete) Superchargers van Tesla nog altijd ongeëvenaard. Razendsnel laden, doodsimpele interactie, ze herkennen je auto wanneer je komt aanrijden – briljant.
Beste sterilisatie: Rivian R1T
Een dokter in Texas plugde zijn instrumenten in zijn Rivian R1T om tijdens een momentje van stroomuitval toch het knipje bij zijn patiënt te kunnen zetten. Voor alles moet er een eerste keer zijn.
Beste gadget: i7-bioscoop
Je kunt natuurlijk op een lullige tablet je filmpje kijken, als achterinzittende van de nieuwe BMW i7. Of je drukt op een knop en aanschouwt het weelderige bioscoopscherm dat zich uit het dak vouwt. Wow.
Beste tweede album: Hyundai Kona
De eerste Kona was een hitje, en hitjes zijn lang niet altijd gemakkelijk op te volgen. Toch heeft Hyundai het met de tweede generatie voor elkaar: hij behoudt het goede, maar ziet er wel veel beter uit.
Lelijkste EV: BMW XM
Ja, oké, geen ‘echte’ EV, net als die Lambo. Maar lelijk is ie wel, nietwaar? Het interieur is mooi hoor, maar net als een filmster die plastisch van geen ophouden weet, is dit BMW-gezicht een parodie van wat het ooit was.
Meest doorgeschoten: Abarth 500e
Leuke kar, dat zeker, maar ook ‘44.000 euro’-leuk? Voor een licht opgewarmde Fiat 500 in een fluorescerend kleurtje? Bedenk even wat je verder voor dat geld kunt kopen.
Grootste EV-influencers
Deze eer gaat naar Wang Chuanfu (oprichter/CEO, BYD), Joe Biden, Gilles Vidal (VP Design, Renault), Molly Taylor (Extreme E-coureur, Veloce Racing) en Koji Sato (president/CEO, Toyota).
Frisse insteek: Nio
Als nieuwkomer kun je je auto’s supergoedkoop maken, of knalgroen, maar je kunt ook met een slim uitgewerkt concept komen: accuwissels, Nio Houses en verschillende huur- en abonnementenconstructies. Keurig.
Beste elektrische bestelauto van 2023: Ford E-Transit
We zetten Fords elektrische knoeperd af tegen de Volkswagen ID. Buzz Cargo om te zien welke van de twee emissievrije bestelbusjes jouw business verdient. De Ford is misschien minder aimabel, maar wel veel praktischer.
Beste elektrische auto van 2023 voor elke dag: MG 4
Al dat elektrische spul is nog behoorlijk duur, zo zal je zijn opgevallen. Twee relatief betaalbare volkshelden, de Kia Niro en de nieuwe MG 4, strijden om deze titel – en het is de MG die er nipt mee aan de haal gaat. Dit is de beste elektrische auto van 2023 die je elke dag kunt gebruiken.
Lifetime Achievement Award: Toyota Prius
Vaak door ons belachelijk gemaakt, maar ere wie ere toekomt: de Prius plaveide de weg voor auto’s met elektrische ondersteuning, en daarmee voor de EV’s die we hier vieren. Hij verdient een pluimpje.
Beste elektrische stadsauto van 2023: Jeep Avenger
Een tweede titel voor onze EV van het Jaar: de Jeep Avenger blijkt het ook nog eens uitstekend te doen in de stad. Zelfs beter dan een Citroën Ami/Opel Rocks Electric, zo merken we op in deze test.
Beste retro-EV: Renault 5 Turbo 3E
Een elektrische driftmachine in de geest van de legendarische Renault 5 Turbo? Laat maar komen! De 5 Turbo 3E ziet er niet alleen briljant uit, hij is misschien wel de leukste EV waarin we ooit hebben gereden.
Al onze EV Awards op een rij bekijken? Koop nu TopGear Magazine 215!
Toch jammer heeft op 26 april 2023 geschreven:
Hoe kan zo’n MG als een goede keuze neergezet worden? Als je dit koopt dan steun je staatsbedrijf en daarmee direct een wanstaltig regime.
Joey heeft op 26 april 2023 geschreven:
Mee eens. Met een beetje moreel gevoel koop je die meuk niet.