TG's Top 9: bijna 150 jaar elektrische auto's

Jij dacht dat Tesla de pionier was op het gebied van elektrische auto's? Eh, niet dus. Reeds in 1884 reed er al een elektrische auto in Londen. En in 1902 haalde iemand al onofficieel 160 kilometer op een volle lading batterijen.

elektrische autos
elektrische autos

Drie eeuwen elektrische auto’s, dat klinkt lekker lang. Maar al in de negentiende eeuw reed men elektrisch rond. Nou ja, niet iedereen. Meestal een halvegare uitvinder met een ontploffend bouwsel. Maar ook grote uitvinders met visie, lef, passie en een goede kist gereedschap. Lees hier over 150 jaar elektrische auto’sin TopGears Top 9.

1884: PARKER ELECTRIC

Alom beschouwd als ‘s werelds eerste praktische elektrische auto, werd de Parker Electric in 1884 door de Victoriaanse uitvinder en ingenieur Thomas Parker in Londen gebouwd. Parker was tevens de man die de Londense Underground en de trams in Liverpool en Birmingham op het lichtnet wist aan te sluiten.

1902: BAKER TORPEDO

Walter Bakers gestroomlijnde, elektrische Torpedo’s zouden snelheidsrecords hebben kunnen breken op het land. Helaas had Baker de gewoonte om zijn voertuigen almaar in elkaar te rijden zodat geen van zijn pogingen – inclusief een duurrecord van 160 kilometer – officieel kon worden erkend.

1959: HENNEY KILOWATT

In de gouden eeuw van de verbrandingsmotor, toen olie goedkoop was, raakten elektrische auto’s vrijwel vergeten. Toch deden sommige mensen nog een poging, onder wie de Amerikaanse fabrikant Henney met de Kilowatt (lachen), die onderdelen van z’n carrosserie deelde met de Renault Dauphine.

1985: SINCLAIR C5

Wellicht de beroemdste en beruchtste flop van de jaren tachtig. De C5 was een elektrische scooter die op de openbare weg kon worden gereden door tieners, zonder rijbewijs. Hij was absurd langzaam, je reed erin voor aap en als je bergop wilde, moest je zelf flink op de pedalen gaan staan.

2001: REVAI

Lelijk, slecht gemaakt en belabberd ontworpen: desondanks was de Revai geliefd onder sandaaldragers die dachten dat ie de wereld zou gaan redden. Helaas: het was waarschijnlijker dat ie hen om het leven zou brengen, zoals vernietigende crashtests en de cijfers van mortuaria uitwezen.

2010: NISSAN LEAF

Het eerste bewijs dat een elektrische auto er niet per se hoefde uit te zien als een technologische gadget. De Leaf ziet er gewoon uit als een heuse, oersaaie en ook nog lelijke hatchback, maar zorgde er wel voor dat het idee van een 100 procent elektrische auto alledaagse werkelijkheid werd.

2014: FORMULE E

Het ligt er maar aan hoe je ernaar kijkt, maar ‘s werelds eerste geheel elektrische raceklasse is ofwel de schone en gezonde toekomst van de autosport, ofwel simpelweg de manier waarop de racewereld haar uitstoot wil beperken – en haar geweten wil sussen – doodstille ronde na doodstille ronde.

2015: TESLA MODEL S

De auto uit Silicon Valley herijkte de wijze waarop we naar elektrische voertuigen kijken. Het heeft zelfs de manier veranderd waarop we denken over transport in het algemeen, en bewees bovendien dat de toekomst van de auto in handen is van mensen die computers maken, niet van carburateurexperts.

2016: JONNY SMITH’S FLUX CAPACITOR

Deze zelfgemaakte elektrische dragster, gebaseerd op een Enfield 8000 uit de jaren zeventig, is Europa’s snelste, op de openbare weg toegelaten elektrische voertuig. Hij legt 400 meter af in tien seconden, dankzij accu’s die voor het leger zijn gemaakt. Hij produceert circa 500 pk vermogen en 1.354 Nm aan koppel.

Fotografie: Getty, PA, Minnesota Historical Society, Matt Woods Photography

Reacties
  1. Marc zegt op 27 mei 2016 om 01:07:

    Wow! Mooi overzicht. Mis wel Mitsubishi Motors in dit rijtje met de Minica EV uit 1970 en i-MiEV uit 2009.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken