Thrustmaster T-GT review

Thrustmaster neemt het stokje over van Logitech en mag het officiële stuur uitbrengen voor Gran Turismo Sport. Is het wat?

Foto('s): TopGear NederlandThrustmaster T-GT review
Foto('s): TopGear NederlandThrustmaster T-GT review
Foto('s): TopGear NederlandThrustmaster T-GT review
Foto('s): TopGear NederlandThrustmaster T-GT review
Foto('s): ThrustmasterThrustmaster T-GT review
Foto('s): ThrustmasterThrustmaster T-GT review
Foto('s): ThrustmasterThrustmaster T-GT review
Foto('s): ThrustmasterThrustmaster T-GT review
Foto('s): ThrustmasterThrustmaster T-GT review
Foto('s): Thrustmaster Thrustmaster T-GT review
Foto('s): Thrustmaster Thrustmaster T-GT review
Foto('s): Thrustmaster Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review
Thrustmaster T-GT review

Beeld je dit totaal realistische scenario eens in: al jaren verwisselt je baas per ongeluk de komma met een punt op je loonstrookje en je hebt wat extra te besteden. Je gaat naar de Mercedes dealer met een blanco cheque en zegt: ‘geef mij de beste auto die jullie hebben voor de Nürburgring’. Een paar weken later komt het verlossende belletje dat je auto klaarstaat.

Je komt bij de dealer, eet een stukje vieze slagroomtaart en dan mag je eindelijk het doek van je nieuwe circuitwapen trekken. En wat staat er? Een Mercedes B-klasse. De Mercedes-ster is vervangen door een extra groot Nürburgring-logo en hij heeft vier extra knoppen in het interieur. En het is niet eens de AMG Line.

Maar dan een enorm GT-logo

Dat gevoel krijg je ook als je de Thrustmaster T-GT besteld. Je verwacht voor 799 euro het allerbeste gereedschap te krijgen om Gran Turismo Sport te spelen. Maar als je de doos opent, word je begroet een relatief klein stuur (28 cm diameter). Ons is ingefluisterd dat het formaat voor gamestuurtjes heel normaal is, maar in vergelijking met een echte auto is dit nét even iets te klein. En op de T-GT zit veel plastic, bijvoorbeeld het grijze stuk onderin. Je zou in deze prijsklasse eerder iets hoogwaardigers als metaal verwachten. In het midden prijkt een enorm GT-logo.

Thrustmaster T-GT reviewFoto('s): Thrustmaster

En stel je dan eens voor dat je na een diepe zucht en veel geklaag je B-klasse zonder optiepakketten rond de Nordschleife jaagt. En beeld je je reactie eens in als je een Porsche 911 GT2 RS weet in te halen. Voel je je dan even een sufferdje. Had je toch niet te snel moeten oordelen, hè?

Alles voel je

Dezelfde reactie hadden wij met de Thrustmaster T-GT. De diameter van het stuur is wat klein, de afwerking voelt minder hoogwaardig dan zou moeten, maar als je eenmaal bezig bent, is het een uitstekend precisieapparaat voor Gran Turismo Sport. De force feedback is constant hard aan het werk en het permanente zachte getril aan het begin wat irritant. Maar: je voelt precies wat de auto in het spel doet. Onderstuur voel je. Overstuur voel je. Zelfs de kerbstones voel je.

Thrustmaster en Polyphony Digital ontwikkelden samen het zogenoemde Depth Feedback. Volgens de stuurtjesbouwer zorgt dit voor een 3D-ervaring. Zo ver durven wij niet te gaan, maar het stuur communiceert uitstekend wat de auto doet. En we durven oprecht te zeggen dat de T-GT je helpt om betere rondetijden neer te zetten dan met andere stuurtjes die we getest hebben. Vooral op de listige Nürburgring, waar je extreem goed naar de auto moet luisteren, maakt het echt een verschil.

Thrustmaster T-GT reviewFoto('s): Thrustmaster

De draaiknoppen op het stuur zijn een welkome toevoeging. Met een draai aan de knop verander je tijdens de race de rembalans, tractiecontrole of de brandstofstrategie. Door op de knop te drukken, wissel je de informatie in het scherm. Bijzonder handig voor de fanatieke racer. En het is gewoon erg cool.

Door de kleine diameter en de altijd merkbare motor van de force feedback voelt het racen met de Thrustmaster T-GT altijd wat afstandelijk. Bij andere sturen word je meer het spel in gezogen; hierbij voel je altijd dat je met een gamecontroller bezig bent. Daar is een oplossing voor, al is dat natuurlijk niet gratis. Thrustmaster biedt andere stuurwielen voor dit systeem aan, bijvoorbeeld een 1:1-replica van het Sparco R383-rallystuur. De diameter van dit stuur is een volwassen 33 centimeter en het geheel is bekleed met suède.  Hiervoor betaal je wel weer 199 euro extra. Waardoor je totale kitprijs dus uitkomt op – schrik niet – net geen 1.000 euro.

Als je enkel Gran Turismo Sport speelt, is dit wel hét stuur om te hebben. De Depth Feedback werkt helaas (nog) niet met andere spellen. Binnenkort zetten we ‘m ook tegenover de Fanatec CSL Elite voor de PS4. Dus mocht je nog twijfelen: nog heel even geduld…

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken