
Voor nu hebben we een mededeling van de Stichting Open Deur, maar blijkbaar is het nodig. Toevallig werden we door een paar TopGear-lezers op geattendeerd op het feit dat er een oude bekende van ons te koop stond op Marktplaats. Puur uit interesse ga je dan even kijken hoe de auto er tegenwoordig bijstaat. En daarbij kwamen we erachter dat de verkoopadvertentie positiever was dan een recensie van een Dotan-concert, geschreven door Dotan. Nog duidelijker: het klopt gewoon niet.
De grens tussen commercieel en misleidend is soms erg dun. En wellicht dat de verkoper zich van geen kwaad bewust is, is het extra zuur voor degene die de auto gaat kopen. Dus om cognitieve dissonantie te voorkomen, hebben we een paar extreem makkelijke tips voor je. Houd ze in het achterhoofd. Als je geen zin hebt om te lezen: check altijd de ‘feiten’ in de advertentie en ga er nooit vanuit dat het klopt. Zeker omdat het checken ervan vaak heel erg simpel is.
‘Perfect dealer onderhouden van productiedatum tot heden’
Uiteraard willen we allemaal dat een gebruikte auto goed onderhouden is. Zeker als een auto bijvoorbeeld 16 jaar oud is en al helemaal als een auto meer dan twee ton op de klok heeft staan. Als een auto jarenlang bij een dealer onderhouden is, weet je dat er altijd voor gezorgd is. Uit eigen ervaring (dit was mijn auto) weten we dat deze Audi A6 door allerlei handige garages en monteurs opgelapt, daar kwam geen dealer bij kijken. Maar de verkoper belooft wel dat de auto uitsluitend bij de dealer is geweest.

Hoe kun je dit voorkomen? Simpel: vraag even documentatie. Dus dat betekent: bekijk de boekjes en een uitdraai van het digitale onderhoudssysteem. Nog beter is een stapel facturen. Hoe meer, hoe beter. Bij een dealeronderhouden auto is het digitaal op te vragen. Dus als er geen bewijs voor is, ga er maar vanuit dat de auto niet dealeronderhouden is. Een goed advies blijft: neem iemand mee die er verstand van heeft. Een verkoper kan soms heel overtuigend zijn.
‘Auto heeft alle opties’
Deze komen we vaker tegen. Ten eerste: alle opties is een utopie. Zeker bij een Duits automerk is het bijna onmogelijk om alle opties te hebben. Bij een Audi A6 kon je destijds enorm ver gaan met opties. Daar zitten altijd kenners bij die zien dat een auto geen dakraam, Valcona-leder, parkeersensoren en groot navigatiesysteem niet aanwezig zijn. Daarbij zijn er vaak gradaties qua opties. In het geval van deze Audi was de A6 de kaalste van heel Duitsland.
Dus je hebt de standaard stoelen, de optionele sportstelen en de extra dikke sportzetels. Een A6, S6 of RS 6 hebben vaak ander type stoelen, bijvoorbeeld. Deze witte A6 had geen RS 6-stoelen zoals de advertentie beloofde, maar die uit een A6 4.2. Maar hoe kun je het controleren? In eerste instantie kun je het vergelijken met andere auto’s die te koop staan. Je kan het ook gewoon vragen bij een merkspecifiek forum of socialmediagroep. Pure bluf van de verkoper dus. Bedoeld of onbedoeld.
Let op: je bent zelf ook verantwoordelijk
Overigens kan het ook zijn dat de verkoper niet alles weet. Het is onmogelijk om alles precies te weten van elk automerk. Daarom is het altijd handig om dit te voorkomen. Het allerergste is ook nog eens dat de vermeende misleiding jouw eigen schuld is. Of in elk geval gedeeltelijk. Er is namelijk sprake van onderzoeksplicht van de koper. Dat betekent dat jij als consument de plicht hebt om te kijken of de staat en uitrusting van een auto klopt.

Normaal gesproken gaat dat enkel over de technische staat, maar het betreft ook de opties. Rechtorganisatie DAS legt uit: ‘Controleer, voor zover redelijkerwijs mogelijk en voor zover dit belangrijk voor je is, ook welke opties op de auto aanwezig zijn. In de praktijk zien we dat er nog wel eens wordt geadverteerd met opties die achteraf blijken te ontbreken.”
Lees ook: Als je een van deze (subtiele) dingen ziet bij een tweedehandsauto, moet je meteen weglopen
Wil dat zeggen dat als de advertentie misleidend is (ook al is het per abuis), dat de auto dan ook slecht is? Nee, zeker niet. De auto kan prima onderhouden zijn en een klein beetje schadeverleden komt vaker voor. Maar als je nét iets minder verstand van auto’s hebt, is het wel handig om te weten dat hetgeen gezegd wordt, zeker niet altijd van toepassing is. En in dit geval weten we het honderd procent zeker, want deze auto importeerde ik zelf.
Ook klopt de prijs dus dan niet helemaal: want die is op basis van een schadevrije auto met goede dealerhistorie en dus alle opties. En daar is uiteindelijk in dit geval en vele andere – hoe je het ook wendt of keert – geen sprake van. En je krijgt er wel last mee als je hem zelf weer verkoopt. Zoals een wijs man ooit zei: er is niets mis met een blauwe auto, maar zeg niet dat ie rood is. Waarvan akte.
Update: de verkoper heeft inmiddels de advertentie aangepast.
Wel heel makkelijk om “je eigen auto” compleey af te branden als deze te koop staat op MP. Duidelijk geval van spijt en nijd naar de verkopende partij. Spijt dat ie deze mooie wagen weg heeft gedaan… wedden?
Verder zeer onprofessioneel om zo een verkoper onder vuur te nemen, tegen het kinderachtige aan. Als je dan zoiets schrijft, doe het dan als voorbeeld maar laat de link naar de verkoop weg.
Er staan wel degelijk waarheden, onderzoeksplicht etc, maar als “journalist” moet je wel onafhankelijk blijven. Dit is verre van onafhankelijk en gewoon smaad.
@justin, succes met de rechtzaak!
Misschien even vermelden dat je eigenaar bent van het autobedrijf dat hem te koop heeft staan Justin 😉
Ik had al een vermoeden en na een kleine speurwerk kwam ik deze topic tegen:
https://i.imgur.com/Qv0mKE3.jpeg
Auto is weldegelijk een schadeauto,l? in tegenstelling tot de zoveelste leugens van de verkoper (in zijn advertentie en hier). Man man man
Ik zag dit voertuig op een zwarte auto-ambulance voorbij komen een poosje terug. De voorkant was flink in puin en er lagen allerlei vloeistoffen op de laadvloer. Het neusje was compleet verwrongen. Ik zeg altijd maar zo: beter voorkomen dan genezen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!… Overigens is de vraagprijs ook exorbitant geprijsd, voor die prijs koop je tegenwoordig een C7…
Beste lezers,
Wij voelen ons genoodzaakt te reageren op het artikel over onze Audi A6 C6 dat onlangs op Top Gear verscheen. Helaas schetst het artikel — en enkele reacties daarop — een beeld dat niet strookt met de werkelijkheid. Graag geven wij jullie een volledig en eerlijk beeld.
Om te beginnen: ja, het klopt dat de redacteur van Top Gear de auto destijds zelf heeft geïmporteerd en in relatief eenvoudige uitvoering naar Nederland heeft gehaald. Wat niet wordt vermeld, is dat hij daarna zelf het nodige aan de auto heeft verbeterd. Denk hierbij aan:
– Een sportinterieur afkomstig uit een Audi A6 4.2.
– Een S-Line stuurwiel.
– Zwarte hemelbekleding.
– Apple CarPlay integratie.
– Eibach Pro Street S verlagingsveren.
– H&R anti-rollbars.
De redacteur heeft zelf aangegeven dat hij destijds tussen de €8.000 en €9.000 heeft geïnvesteerd om de auto te upgraden.
Daarna is de auto verkocht voor €14.000 aan de vorige eigenaar, van wie wij de auto recent hebben overgenomen. Klopt het dat de auto een lichte schadehistorie had? Jazeker. Maar belangrijk om te weten: schade is in Nederland helemaal niet uitzonderlijk. Volgens cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) heeft meer dan 70% van de Nederlandse auto’s ooit schade gehad — variërend van een lichte parkeerkrasser tot grotere schades. Een schadeverleden betekent dus zeker niet automatisch dat een auto slecht is.
En nog veel belangrijker: wij hebben de auto sinds de aankoop met ontzettend veel zorg en vakmanschap volledig aangepakt en verbeterd:
– De gehele bodem van de auto is professioneel gerestaureerd.
– De voor- en achterzijde zijn voorzien van originele Audi S-Line bumpers.
– Er zijn parkeersensoren (PDC) ingebouwd aan de voorzijde.
– De complete carrosserie is volledig kaal gemaakt en opnieuw gespoten in een schitterende wit parelmoer lak.
– Daarna is de lak in drie stappen gepolijst en voorzien van een hoogwaardige Gyeon glascoating.
– Het interieur is volledig gereinigd, waarbij leder waar nodig professioneel is hersteld.
– De originele uitlaat is van voor tot achter vernieuwd.
– De auto is gefacelift met originele Audi S6 20 inch velgen, voorzien van hagelnieuwe banden.
De onderhoudshistorie van de auto is grotendeels aanwezig, inclusief vele facturen. Enkel de investeringen van de oorspronkelijke redacteur zijn niet volledig gedocumenteerd — logisch, want die dateren van enkele jaren geleden.
De A6 verkeert op dit moment in werkelijk prachtige staat zowel optisch als technisch. De auto biedt een indrukwekkende lijst aan luxe opties, zoals onder andere:
– Stoelverwarming.
– Elektrisch verstelbare stoelen.
– Climate control.
– Navigatiesysteem met Apple CarPlay.
– Prachtig cognackleurig lederen interieur.
– Wegklapbare trekhaak.
Wij betreuren het dan ook zeer dat de redacteur op basis van verouderde informatie een artikel heeft gepubliceerd, zonder op de hoogte te zijn van wat er inmiddels allemaal met de auto is gebeurd. Nog teleurstellender is dat dit artikel onze naam schade berokkent. Sinds publicatie worden wij overspoeld met negatieve berichten via e-mail, telefoon en Marktplaats, waarin wij zelfs worden uitgemaakt voor “oplichters”. Voor een jong, hardwerkend bedrijf als het onze heeft dit directe gevolgen — niet alleen voor onze reputatie, maar ook voor ons dagelijks brood.
Wij begrijpen heel goed dat iedereen recht heeft op een mening. Maar wij vinden dat een mening gebaseerd moet zijn op actuele feiten. En die feiten zijn simpel: deze Audi A6 is vandaag de dag een uitstekend onderhouden, zeer luxe uitgeruste auto, waarin serieus is geïnvesteerd. Geen “matige” auto, zoals ooit verkocht, maar een wagen die weer in topstaat verkeert.
Tot slot: wij hebben contact gezocht met de redactie van Top Gear om het artikel te laten aanpassen of in ieder geval te laten nuanceren. Er is inmiddels wel een reactie gekomen, maar verdere stappen worden pas genomen na overleg met de hoofdredacteur.
In de tussentijd vonden wij het belangrijk om dit verhaal ook rechtstreeks met jullie, de lezers, te delen. We hopen dat jullie begrijpen hoeveel inzet en liefde wij in deze auto hebben gestoken en dat jullie ons — en de auto — beoordelen op de feiten van vandaag, niet op beelden van het verleden.
Dank voor jullie begrip en steun!
Met vriendelijke groet,
Just in Time Auto’s
Interessante artikel, ik kwam ook e.e.a. tegen op een Nederlandstalige Audi groep en dan zie je dat hij idd. schade heeft gehad.
@Justin Verstappen:
Het redactielid die deze auto heeft gehad ben ik zelf ;-). Ik heb deze auto zelf geïmporteerd uit Viersen, Duitsland. Het was de kaalste A6 3.0 mogelijk, op de audio en trekhaak na. Opties interesseren mij niet veel, maar deze A6 heeft ze ook bijna niet. De stoelen, hemelbekleding, het houtinleg en Apple CarPlay heb ik zelf in laten bouwen. Maar het is nog altijd de handmatige airco, geen navi, geen zonnedakje, geen PDC voor, adaptieve cruise control et cetera. Maakt niet uit, er zitten nu een paar opties op, maar absoluut niet alle opties wat wil in de advertentie stond.
De auto was niet dealeronderhouden, maar had juist zeer veel achterstallig onderhoud dat weliswaar is aangepakt, maar niet door een dealer. In Duitsland is het meeste onderhoud bij een lokale garage gedaan en later in Nederland ook. Dus dat 90 procent dealeronderhouden en 10 procent door een ander – wat nu is aangepast – is alsnog niet waar. Over historie gesproken: ik weet dan weer wel dat de auto flinke schade aan de neus heeft gehad 😉
Dat deze auto van een redactielid is geweest, onderbouwt volgens mij extreem goed “hoe een redacteur van een forum kan weten wat voor historie erbij zit”. Heb je het stuk wel gelezen voordat je in emoties schoot?
Vorig jaar kwam ik die auto nog tegen – de voorzijde was compleet in puin!. Bij inspectie bleken zowel de chassisbalken krom als het koelpakket kapot. Gezien deze gebreken en algehele toesatand heb ik direct afgezien van aankoop. Het ontbreken van een WOK-melding voor dit voertuig vond ik al opmerkelijk, dus dat het nu als schadevrij wordt aangeboden, wekt bij mij grote zorgen.
Volkomen onrealistische en pesterige post van top gear. Kijkende naar de advertentie kan iedereen zien dag de auto weldegelijk bomvol zit met opties. Hoe kan een redacteur van een forum nou weten wat voor historie erbij zit? Normaliter zijn de artikelen hier wel leuk om te lezen maar hiermee pest en kloot je alleen die verkoper en dat is in deze onterecht.
Ach, dat de verkoper het verschil niet weet tussen RS stoelen en sport stoelen, wat maakt het uit. Hele slechte post dit.