Ooit was er een tijd dat we nog moesten leren fietsen. En toen we dat eenmaal onder de knie hadden, werd het de kunst om zo veel en zo lang mogelijk met losse handen te fietsen. In de auto kan dat jammer genoeg niet.
 
Of moeten we zeggen: nog niet? Want General Motors doet achter de schermen erg zijn best om autorijden zoveel mogelijk te automatiseren. En ook fabrikanten als Volvo en Nissan experimenteren met systemen die autorijden gemakkelijker en veiliger moeten maken.
 
In eerste instantie moeten we dan denken aan systemen waarover sommige auto’s in het duurdere segment al beschikken. Cruisecontrole die automatisch afstand houdt, en indien nodig zelfs bijremt als een voorligger snelheid mindert. Maar het kan allemaal nog veel verder.
 
Zonder ons rijplezier weg te nemen wil General Motors het rijden op lange afstanden en in druk stadsverkeer minder vermoeiend maken. Daartoe wordt onderzoek gedaan naar een auto die volledig zelfstandig kan rijden, en ook kan parkeren. In 2018 zou dat allemaal werkelijkheid moeten worden. Volgens sommige knappe koppen is het technisch allemaal best mogelijk, maar moeten er vooral op gebied van wetgeving nog de nodige obstakels worden overwonnen. Een auto zal voor de navigatie bijvoorbeeld intensief gebruik moeten maken van satellietsignalen, en daar komt de wet op privacy om de hoek kijken.
 
Minstens zo belangrijk is echter dat de gemiddelde automobilist niet zomaar de controle over zijn voertuig wenst op te geven. Ook daarin is nog een lange weg te gaan. Maar dat we in de toekomst met losse handen gaan rijden, lijkt wel vast te staan. Moeten we dan nog steeds handsfree bellen?

Reacties