Even een snelle rondgang over de Tokyo Motor Show, dat zegt altijd meer dan de gebruikelijke PR- en marketingblabla van importeurs en fabrikanten.
 
Daar is ie dan eindelijk, Lexus’ V10 supercar waar je op de beursvloer maar nauwelijks bij kunt komen vanwege de enorme hoeveelheid mensen eromheen. Maar het opengewerkte chassis is bijna net zo interessant, omdat je daar goed de carbonfiber structuur kunt zien, maar ook de aluminium wielophanging. En ben je niet overtuigd van het uiterlijk dan raak je dat wel door het geluid.
 
De zeszits Honda Skydeck heeft de hybride aandrijflijn van de Insight en een middenconsole die helemaal over de vloer naar achteren doorloopt. Verder beschikt ie over schuifdeuren achter en draaideuren voor, een overkill aan design, maar wel leuk!
 
De bestelversie van de elektrische Mitsubishi i-MiEV is het antwoord op de vraag waarmee de postbode in de toekomst komt voorrijden.
 
Daihatsu noemt ‘m de DecaDeca, maar het is niet meer dan een gigantische schoenendoos op wielen. En dat helemaal zonder vooruitstrevende technieken. Geen elektrische aandrijving of hybride.
 
De Daihatsu e:S is minder vreemd dan de DecaDeca. Het is een aparte mix van een Skoda Fabia en Toyota iQ. Typisch zo’n modelletje dat het in Japan goed kan doen.
 
Technisch wordt nog steeds van een concept gesproken, maar denken we een paar details weg, dan is dit de productieversie van de Honda CR-Z. Maar denk nou niet dat het zal rijden zoals ie eruit ziet met zijn historische link naar de CRX.
 
Dit is nou zo’n auto die er op de eerste foto’s niet bepaald feestelijk uitzag, maar in het echt aanzienlijk interessanter overkomt. Hij heeft wat trekjes van de Ford Edge door het aluminium in het front en wat vooral van belang is, de Mitsubishi PX-MiEV ziet er behoorlijk productierijp uit.
 
De volledig elektrische Nissan Land Glider tweezitter hangt over in bochten, net zoals de Carver, maar heeft een extra wiel.
 
We zijn niet overdonderd door het design van de Nissan Leaf. De neus steekt behoorlijk ver naar voren. Maar buiten dat het de eerste elektrische productieauto van Nissan is, is er iets vreemd mee. Sorry!
 
Deze vleugeldeuren concept van Subaru ziet er in het echt fantastisch uit. En onderhuids heeft de Hybrid Tourer ook het nodige te melden. De 2-liter boxer is gekoppeld aan een stel elektromotoren in een unieke hybride configuratie.
 
We zijn zwaar onder de indruk van Toyota’s betaalbare coupé met achterwielaandrijving. De FT-86 is samen met Subaru ontwikkeld en heeft een 2-liter boxermotor. Op de productieversie moeten we wel nog even wachten al lijkt vooral de buitenkant productieklaar. Geweldig!
 
Hoe krijgen ze het voor elkaar. Deze Toyota FT-EV II concept is zelfs nog compacter dan de al erg compacte iQ, maar met plaats voor vier. Extra ruimte is geschapen door traditionele zaken als gas- en rempedaal weg te halen en deze te vervangen door een joystick. Dan zal ie ook wel rijden als een computerspelletje.
 

Reacties