Aan het einde van dit jaar kunnen automobilisten tussen Vlaardingen en Rozenburg eindelijk gebruik maken van de nieuwe snelweg, de A24. De tunnel zou in december van dit jaar open moeten gaan. Fijn voor ze, maar wat minder prettig voor deze automobilisten is, is dat de A24 een tolweg wordt. Rijkswaterstaat maakte afgelopen dinsdag de kosten bekend van de nieuwe tolweg in Nederland.
Wanneer je straks de A24 gaat gebruiken, hoef je niet te stoppen bij een rits tolhuisjes. Het gebruik van de weg wordt geregistreerd door een ANPR-camera die je kenteken scant. Vervolgens kan de kentekenhouder vooraf of na het gebruik van de tunnel via e-tol.nl het geld overmaken. Je kunt alleen digitaal betalen en mag dat ook voor je grootvader of -moeder doen.
Wat zijn de kosten voor het rijden over de tolweg in Nederland?
Rijkswaterstaat maakt onderscheid tussen auto’s en zware voertuigen. Weegt de vierwieler waar je in zit 3.500 kilo of minder, dan betaal je 1,45 euro per keer. Zit je in een vrachtwagen of ander voertuig dat zwaarder is dan 3.500 kilo, dan dien je 8,70 euro per weggebruik over te maken. Vette pech als je een Hummer EV naar Nederland hebt laten komen. Ook voertuigen met een buitenlands kenteken betalen tol. Voor caravans en aanhangwagen worden trouwens geen extra kosten gerekend.
Mocht je na drie dagen nog niet hebben betaald, dan krijg je een herinnering en komt er 8 euro bovenop de tolheffing. Als je na twee weken nog niets hebt laten horen, komt er zelfs 35 euro bij. Met de tolheffing hoopt Rijkswaterstaat om een deel van de kosten terug te verdienen. In totaal is er een budget van 2,2 miljard euro voor de bouw van de tolweg beschikbaar. Daarvan moet 344 miljoen euro terugkomen via de gebruikers van de weg.
EdD heeft op 12 mei 2024 geschreven:
Waarom niet met de tolbadge betalen???
Lijkt mij vandaag de dag een eitje om dit te koppelen…
Johan heeft op 11 mei 2024 geschreven:
Het probleem is dat rekeningrijden alleen iets gaat kosten voor de Nederlandse autobezitter, bezitters van auto’s met buitenlands kenteken hoeven niet te betalen.
Marc heeft op 2 maart 2024 geschreven:
Bende diefen
@marc heeft op 2 maart 2024 geschreven:
Weet je Marc wanneer je een dief bent? Als je iets koopt maar niet betaalt. Het ligt dus helemaal aan jezelf. Zonder tol was deze tunnel er niet gekomen en het alternatief (omrijden) kost je in veel gevallen al meer aan benzine.
Cas heeft op 3 april 2024 geschreven:
€8 boete na 3 dagen??? Dus gelijk onderweg betalen met je mobiele telefoon in de hand. Plus €420 boete!!!
lambert heeft op 1 maart 2024 geschreven:
schandalig, zo ongeveer de hoogste bpm, de hoogste wegenbelasting, en hoogste benzineprijzen (accijns + btw) van heel europa en dan nog betalen voor een tunnel. Als het geld dat wij voor autogerelateerde belastingen betalen ook voor wegen gebruikt zou worden hadden we wegen van goud. En het alternatief: openbaar vervoer is ook niet te betalen.
O ja en de verkeersboetes stijgen ook naar absurde hoogte. Maar daar is de overheid dan wel eens eerlijk in. Dat is niet voor de verkeersveiligheid maar om de staatskas te spekken.
Jack S. heeft op 2 april 2024 geschreven:
Als je regelmatig via de Beneluxtunnel rijdt weet je dat een 2de verbinding absoluut noodzakelijk is. Kijk maar naar de files als deze gesloten is. Gelukkig kun je zelf kiezen of je de toltunnel pakt of de file bij de Beneluxtunnel. Uiteindelijk scheelt het een boel tijd en bezinegeld waardoor tol betalen goedkoper is dan benzine tanken
@lambert heeft op 2 maart 2024 geschreven:
Als je ooit in het buitenland zou komen dan zou je gelijk begrijpen waarom je hier meer betaalt: ons wegennet is niet alleen een van de drukste van de wereld maar ook een van de beste. Dat kost een paar centen.
Dus stop aub met je gejank want het slaat nergens op. Kwaliteit heeft een prijs.
Biskrem heeft op 2 maart 2024 geschreven:
20% van uw Wegenbelasting gaat naar het wegennet. De rest in de algemene staatskist. Volgende keer beter uw huiswerk doen en niet meteen mensen afschieten.
lambert heeft op 5 maart 2024 geschreven:
beste Pietertje,
het is net alleen mrb, het is ook bpm, btw en btw over de bpm, en accijnzen en verkeersboetes. Deels voor de wegen, maar vooral veel naar de algemene middelen. In 2020 werd er 21.5 miljard aan autogerelateerde belastingen geïnd.
Pietertje heeft op 2 maart 2024 geschreven:
In 2019 waren de uitgaven aan het wegennet 12 miljard en de MRB was in totaal 5,8 miljard. De uitgaven zijn dus 2x zo hoog als de inkomsten. Dus Biskrem, eerst aub zelf je huiswerk doet voor anderen op de vingers tikt.
Chris heeft op 1 maart 2024 geschreven:
Doen ze in Italie ook. Ik kreeg vorige week een rekening van tolgelden die ik niet betaald zou hebben in 2018 (6 jaar geleden!!!, bleek achteraf echter pas na 10 jaar te vervallen). Het bleek dat ik een weg (vlakbij Verona) was gepasseerd waar alleen een bord langs de kant stond met verzoek op een website in te loggen om het tolgeld te betalen, het ging elke keer om zeer kleine bedragen (0,73/1,30 etc), in totaal circa 20 euro+notabene 25 euro administratiekosten, dus circa 45 euro in totaal. Op de ANWB site stond een uitleg daarover.
Ik heb maar betaald want anders loopt het flink op en kun je worden tegen gehouden als je het helemaal niet uitkomt. Ik gebruik dezelfde auto ook nog steeds en heb liever geen gedonder of oponthoud voor die 45 euro.
Wilco heeft op 1 maart 2024 geschreven:
Dan wordt de normale wegen belasting zeker voor andere dingen gebruikt!!
Geert heeft op 29 februari 2024 geschreven:
Ben benieuwd… Als ik dus als toerist in eigen land door die de tunnel ga, word ik dan wel geïnformeerd over e-tol.nl?
Of komt die 8 en 35 euro er automatisch bij, want: ik heb geen benul van die tol! Makkelijk terugverdienen voor het Rijk!