Tolwegen in Frankrijk goedkoper met dit trucje

Nee, niet door onder de slagboom door te rijden met een Chiron

Bugatti Chiron bij tolpoortje (en slagboom) in Frankrijk

Hoewel wij Nederlanders als ware culturele kameleons onze hand er niet voor omdraaien om ‘merci’ en ‘bonjour’ te roepen in het buitenland, houden we toch graag vast aan onze eigen tradities. We nemen onze eigen pindakaas mee en als het even kan, proberen we voordeel te regelen. Voor wie dit jaar de tolwegen in Frankrijk trotseert, hebben we een klein trucje om een beetje geld te besparen. De truc is van toepassing op de zogenoemde ‘gesloten tolwegen’ in Frankrijk, waar je slagbomen aan het begin en het einde van het traject hebt.

Oké, voor de duidelijkheid: verwacht geen honderden euro’s in je zak te houden. De besparing kan oplopen tot zo’n 10 procent. Eigenlijk is het trucje heel simpel. Normaal gesproken volg je de tolwegen in Frankrijk braaf vanaf het eerste poortje tot aan het einde van de tolweg, of je neemt de afrit als je bestemming eerder komt. Volgens de Franse website Autoroute-Eco scheelt het geld als je er halverwege de route een keertje een afrit neemt en daarna de snelweg weer op gaat. Bij plaspauzes hoef je vaak niet uit te checken van de tolweg, dus die tellen niet mee.

Het Franse Motor1 maakte een voorbeeldsom voor de route van Parijs naar Marseille. Je neemt dan de tolweg A6 van het poortje bij Fleury-en-Bière tot het poortje bij Villefranche-Limas en op de A7 van Vienne tot Lançon. Rij je in één streep door, dan mag je in totaal 60,90 euro afrekenen bij de poortjes. Maar neem je op de A6 de afrit 18 en op de A7 de afritten 12 en 16, dan bespaar je al 2,70 euro. Op de (wat ingewikkelde) website van Autoroute-Eco kun je zien welke afritten je moet nemen op welke snelwegen.

Eigenlijk best omslachtig, dat trucje

Vooral als je echt je best gaat doen. Neem op de A6 afrit 14, 23, 25 en 30 en op de A7 nog eens afrit 14, 12, 18 en 25 (wij snappen de volgorde ook niet, zal wel iets Frans zijn) en je bespaart in totaal 6,30 euro – wat neerkomt op 10,3 procent. Inderdaad, dat zijn acht afritten en opritten om 6 euro te besparen. Zet daar de extra brandstof en de extra tijd en stress tegenover, en het is nauwelijks de moeite waard.

Neem deze kennis dus mee om de coolste persoon op een heel sneue verjaardag te zijn. Of hou het in je achterhoofd als je pas geblokkeerd is en je nog maar heel weinig contant geld bij je hebt.

Reacties
  1. […] vast. Al die af- en opritten zorgen wel voor extra brandstofverbruik. Zet je die kosten af tegen de besparing dan levert het per saldo weinig voordeel op. Daar zal de gemiddelde Nederlander echter niet snel […]

  2. Veremunda zegt op 26 juli 2020 om 22:55:

    Poe poe

    • Gerwin zegt op 27 juli 2020 om 08:51:

      Beter is het om de classe in de gaten te houden waarop je wordt afgerekend. Deze klopt te vaak niet bij het gebruik van een dakkoffer en vouwwagen. Hier kun je wel 10 euro per tolweg stuk besparen.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken