Ondanks dat Toyota een lange geschiedenis heeft van bijzondere en sportieve auto’s, hebben ze een tijdje lang (zo tussen 2005 en 2015) nauwelijks iets interessants gebouwd. Gelukkig kwam Akio Toyoda aan het roer die het GR-label lanceerde en een hoop modellen die onder die vlag vallen. Maar mocht jij een scepticus zijn en de GR Supra en GR 86 niet zo legendarisch vinden als hun voorgangers, is er goed nieuws: TOM’S komt namelijk met een nieuwe oude AE86 én 2JZ.
Dat zijn twee codes die bijna zo sterk zijn als een merknaam. Mocht je even geslapen hebben tijdens de JDM lessen op de Gran Turismo Academy: de AE86 is de modelcode voor twee modellen: de Toyota Sprinter Trueno en de Corolla Levin. Dat zijn compacte achterwielaangedreven auto’s uit de jaren 80 die mede dankzij strips en games legendarisch werden. Maar het waren ook heel erg goede auto’s.
TOM’S Classics
Het is lastig om nu nog een goed exemplaar te vinden. De meeste exemplaren zijn gecrasht, zwaar getuned of weggerot. En in veel gevallen heb je te maken met alle drie de factoren. Gelukkig is daar een nu een nieuwe afdeling onder de noemer ‘TOM’S Classics’ die zich hierom gaat bekommeren. Wat zij doen is namelijk compleet gerestaureerde bodies in whites leveren. Een body in white is de basis van een auto, nog voor dat de carrosseriepanelen, motor, transmissie, interieur en dergelijke gemonteerd worden.
Dan kun je zelf vervolgens de auto gaan aankleden zoals je wenst. Niet geheel ontoevallig heeft TOM’s Classics nóg een primeur: ze gaan drie ouderwetse motoren weer opnieuw leveren. Ook hier geldt dat ze de oude gebruikte motoren hebben gekocht en die vervolgens gereviseerd. En ja, je kan de 4A-GUE krijgen, dat is de originele 1,6-liter zestienklepper met dubbele bovenliggende nokkenassen. Dat was in de jaren 80 exotische techniek, zeker voor een auto in het C-segment.
Ja, ook de 2JZ-GTE motor is mogelijk
Maar TOM’S Classics gaat verder. Je kan ook de 3S-GE motor krijgen. Dat is een viercilinder die is geleverd in de Celica en MR2. Tenslotte is er ook nog het paradepaardje, de 2JZ-GTE. 2JZ staat voor de 3,0-liter zes-in-lijn en de GTS-specificatie betekent dat er twee turbo’s op zitten. TOM’S zegt niet hoeveel vermogen de motoren nu hebben, maar wel dat ze verbeterd zijn waar mogelijk. Een perfect koppelverloop en gaspedaalrespons was daarbij belangrijker dan absoluut vermogen.
Lees ook: Tom’s Toyota Century is een directielid op Air Maxjes
De onderdelen van TOM’S Classics beleven hun debuut op de Tokyo Auto Salon, die overmorgen haar deuren opent. Mocht je meer van de nieuwere modellen zijn, is er goed nieuws. TOM’S is naast raceteam en restaurateur ook gewoon een tuner. Naast de AE86 en briljante motoren nemen ze ook opgevoerde varianten mee van de GR Yaris, Crown Sports en de laatste Land Cruiser.
Lees ook: Castrol TOM’s Supra teruggevonden
Jo Speed heeft op 9 januari 2025 geschreven:
Mooi, hopelijk zal dit vele ‘Hachi-Roku’s’ van een ondergang! Hoewel er geen bedragen wordt vermeld, lijkt het me vrijwel zeker dat het niet goedkoper zal zijn dan een jonge, sportieve occassion. Wel jammer eigenlijk, JDM auto’s zijn juist zo populair geworden doordat ze relatief goedkoop, efficient en uiterst betrouwbaar bleken t.o.v. hun Amerikaanse en Europese alternatieven. Wel begrijpelijk ook, omdat ze nu als classics worden gezien. Zowat elke sportieve Japanner uit de jaren 80 en 90 is zo achterlijk duur geworden, dat je voor de prijs/performance er allang niet meer hoeft te wezen.