Dit is misschien wel de beroemdste raceauto die ooit uit Japan kwam, afhankelijk van of je kamp Toyota of kamp Nissan bent. Oké, Mazda mag ook een gooi doen naar de titel met de 787B. Voor spelers van Gran Turismo brengt de Castrol TOM’s Toyota Supra in ieder geval goede herinneringen naar boven.

Toyota en Tachi Oiwa Motor Sports (TOM’s) sprongen in 1995 in de GT500-klasse van het All Japan GT Championship (JGTC) in een poging om Nissan het leven zuur te maken. De Supra kreeg dezelfde kenmerkende kleuren als de Celica GT-Four uit het WRC en, serieus, dezelfde motor. Inderdaad, de gemeenste Toyota Supra had de 3S-GT, een 2,0-liter viercilinder. Die was lichter dan de zes-in-lijn en produceerde zo’n 500 pk en 600 Nm – meer dan genoeg om de Skylines te matchen. Het debuut was geen doorslaand succes. Logisch, want de eerste twee jaren moest de auto nog volop ontwikkeld worden.

McLaren pakte de overwinning

Het lukte ze het eerste jaar niet om het kampioenschap te pakken en in 1996 besloot McLaren ineens mee te doen met de F1 GTR. Het Engelse raceteam domineerde het seizoen en vertrok toen net zo snel weer als ze waren gekomen. Het jaar daarop, 1997, was het jaar voor Toyota – Michael Krumm en Pedro de la Rosa pakten de overwinning in de Supra met nummer 36. Deze auto staat in een museum. In 1998 reden Masanori Sekya en Norbert Fontana in de Supra met nummer 36. Zij wisten helaas geen kampioenschap te pakken.

Wat er met de auto gebeurde na het seizoen van 1998, is niet helemaal duidelijk. Wel is zeker dat hij dit jaar werd teruggevonden in een loods in Japan, helaas zonder motor. Vermoedelijk is de auto daar neergezet door iemand die connecties had met het team. Rond de krassen en beschadigingen die de auto opliep tijdens het racen, is roestvorming ontstaan. Gelukkig is de auto nu weer in het bezit van TOM’s Racing. Zij zijn van plan de auto volledig te restaureren.

De restauratie van de TOM’s Toyota Supra kost geld

Om het project te bekostigen, startte TOM’s een crowdfunding-campagne. ‘In dit project streven we ernaar het voertuig in een staat te brengen waarin het op het circuit kan worden gebruikt’, melden ze. Ze doen een beroep op alle monteurs die twintig jaar geleden aan de auto’s werken om mee te komen helpen. Ze hebben de volledige restauratie begroot op 50 miljoen Yen, ruim 400.000 euro. Het project steunen kan hier. Laten we hopen dat het lukt – het zou gaaf zijn om deze Supra weer te zien rijden op Suzuka.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)