Uit het niets hoor je achter je het gekrijs van een verbrandingsmotor. ‘Wat was dat?’ vraag je jezelf hardop af. Hè, jammer, het was maar een motorfiets. Tenminste, dat denken wij dan. Er komt misschien wel een tijd dat dit steeds vaker voor gaat komen, want waar elektrische auto’s steeds populairder worden, mogen motorfietsen met verbrandingsmotoren ook nog na 2035 verkocht worden. Maar niet alle fabrikanten houden het bij benzine.
Zowel de gevestigde merken als nieuwe namen komen met nieuwe elektrische tweewielers. Denk hierbij aan Harley-Davidson (al is dat wel onder een andere naam), KTM en Yamaha. Maar ook een nieuwe naam zoals Maeving, waar je zo meteen kennis mee gaat maken. Dit zijn de 9 coolste elektrische tweewielers van dit moment.
Maeving RM1
De RM1 is een fantastisch ogende elektrische motorfiets en het geesteskind van de firma Maeving uit het Britse Coventry. Met twee batterijen komt hij 64 kilometer ver (32 met één accu, jaja, scherp rekenwerk). Harder dan 72 km/u gaat ie echter niet – daarmee hou je nog net een Birò bij, niet veel meer.
UMC-063 XP Zero
Meer een naam voor een laptop dan voor een motorfiets, maar de XP Zero van Untitled Motorcycles weegt maar 218 kilo en levert 110 pk – het dubbele van wat je normaal bij tweewiel-EV’s ziet. Qua acceleratie is ie ‘zo snel als een F40’, maar met een bereik van 257 kilometer houdt de vergelijking daar ook op.
LiveWire S2 Del Mar
LiveWire is het elektrische submerk van Harley-Davidson, en dit is hun tweede model, de S2 Del Mar. De accu is een integraal onderdeel van de structuur, dus er is geen frame. Hij komt met een 10,5-kWh batterij, een elektromotor van 80 pk en een aardig stevig prijskaartje: zo’n 21.000 euro.
KTM E-Duke
De KTM E-Duke wordt naar verwachting gebaseerd op de E-Pilen van Husqvarna en gebruikt een vaste (dus niet verwijderbare) 5,5-kWh accu. Beide fietsen zullen echter een soortgelijk frame hebben, dezelfde 13,4 pk sterke motor en dezelfde voorliefde om tussen stilstaande auto’s door te jakkeren.
Kawasaki Z EV
De Kawasaki Z EV is de helft van een veelbelovend duo met schandalig weinig vermogen, dat samen Kawasaki’s ‘nul emissie’-lijn vormt – de andere helft is de Ninja EV. De Z heeft twee kleine, verwijderbare 3-kWh accu’s. Er zijn nog weinig details bekend, maar waar het ook heen gaat, ver zal het niet zijn.
Triumph TE-1
De TE-1 heeft nogal wat ambities. Hij is ontwikkeld in samenwerking met Williams Advanced Engineering, heeft 160 kilometer bereik en laadt in maar 20 minuten tot 80 procent vol. Triumph denkt dat ie een sprintje van 0 naar 160 km/u doet in 6,2 seconden; hij zou gelijk op moeten gaan met de Speed Triple 1200.
Honda EM1e
Van de hoogtes van een elektrische Speed Triple naar de laaglanden van de EM1e, dat is nogal een klap in je gezicht. Toch: een handig systeem met verwisselbare accu’s en een futuristisch uiterlijk verzachten bij dit beestje de teleurstellende topsnelheid van 50 km/u.
Yamaha E01
De Yamaha E01 mag dan noch het uiterlijk, noch de prestaties van zijn superbike-broer R1 hebben, hij heeft wel iets anders: een 12-pk e-motor en een vaste batterij, naar het schijnt goed voor een bereik van 105 kilometer. Hele roedels voedselkoeriers wachten trappelend op hun nieuwe speeltjes.
Indian eFTR Hooligan 1.2
Deze eFTR Hooligan ziet er cool uit, maar een hooligan? Echt? Een 1-kWh accuutje zorgt voor 120 kilometer bereik in de Eco-stand, hoewel Tour-, Sport- en Offroad-modi ook beschikbaar zijn. Om enige snelheid te persen uit die dikke banden zul je echter Valentino Rossi moeten heten, vermoeden we…
Reacties