Feestmuziek en dansmariekes, want het nieuwe nummer van TopGear Magazine is uit! Deze maand hebben we een heus thema: kleine (relatief) betaalbare autootjes die het grote boze dure supercars moeilijk kunnen maken. Soms. Op bepaalde wegen. Onder bepaalde omstandigheden.

Om te beginnen gaan we het hebben over de Audi S1, het nieuwe kleine en rappe bochtenriddertje dat Audi onlangs uit z'n grote quattro-koker toverde. Natuurlijk kunnen we dan niet voorbijgaan aan de geschiedenis van die illustere typeaanduiding; in de jaren '80, toen rally's nog werden gedomineerd door grote turbo's en toeschouwers die op de weg gingen liggen, maakte Audi namelijk al eens een rauwe, snelle, met modder smijtende en metersver springende S1.

We proberen de nieuwe Subaru WRX STI op de modderige achterafweggetjes van de Verenigde Staten, en omdat we wilden zien hoezeer je die vierwielaandrijving bij dat soort activiteiten nou nodig hebt, neemt de Soebie het op tegen de nieuwe BMW M235i. Klein, venijnig, achterwielaangedreven en dus een hele klus in de gladde blubber. Leuk!

Bij zijn recente introductie richtte de Mini Cooper S meteen zijn pijlen op één concurrent: de heerlijkste hatch van het moment, de Ford Fiesta ST. Hoe verhouden deze twee zich tot elkaar? Kan de Britse Duitser de Duitse Amerikaan van de troon stoten?

De nieuwe Volkswagen Golf R is belachelijk snel en krachtig voor zo'n compacte hatchback, maar weet je welke soortgenoot dat ook is? Precies: de Mercedes A 45 AMG. Die is zelfs nog iets krachtiger. Reden genoeg om met deze twee heethoofdjes een roadtrip over de mooiste routes van Engeland te maken.

Wat we de afgelopen maand nog meer uitspookten? We maakten een prachtige horlogespecial, zodat jullie precies weten aan welke schitterende klok je deze zomer je zuurverdiende centen moet uitgeven. We zetten drie extreem betaalbare kleintjes – de Hyundai i10, Dacia Sandero en Skoda Citigo – tegenover elkaar op een circuit en haalden The Stig erbij. Echt. We stoven over een bevroren Russisch meer in een Mazda MX-5. We besloten zelf een Caterham in elkaar te knutselen. En we reden met – onder andere – de Jaguar F-type R Coupé, de nieuwe Mercedes C-klasse, de Volkswagen e-Golf, de Porsche 911 Turbo S Cabrio, de Bentley Continental GT V8 S en de Citroën DS3 Cabrio Racing.

Is dat alles? Nee, dat is nog lang niet alles. Koop dus snel de nieuw TopGear Magazine en lees het, dan weet je straks alles over van alles en nog meer! Verdere info vind je hier, jezelf of een ander op een abonnement trakteren doe je daar. Veel leesplezier!

Reacties