Vier feest, autogekken, want de nieuwe TopGear is hier om je zomer van een snufje bandenrook te voorzien!
Deze maand hebben we het – zoals je vast al hebt gezien – over de nieuwe Lamborghini, die in de voetsporen treedt van de meest populaire Lamborghini ooit. Het is de Huracán, en hij is een soort duivelse Kermit aan de steroïden. 610 pk. 560 Nm. 0-100 km/u in 3,2 seconden. We jagen 'm door Zuid-Spanje en leren 'm kennen als een auto waarvan je je afvraagt: wat wil je eigenlijk nog meer?
Het antwoord op die vraag – althans, voor sommige mensen – vonden we in Californië, waar we de indrukwekkende en hyper-vooruitstrevende BMW i8 reden. Zelfs de lokale surfer-dudes, die normaal toch niet voor iets anders dan een Volkswagen-busje te enthousiasmeren zijn, kwamen apegapend aansjokken. En ons verbaasde de i8 ook.
Om nog even in de Amerikaanse sferen te blijven: Chevrolet heeft een Camaro gemaakt waarvan ze denken dat ie de hele wereld aankan. Hij heet Z/28 en hij is lichter, bruter en meer gefocust op circuitrijden dan welke van zijn voorgangers ook. Je begrijpt: we moesten even aan de tand voelen hoe serieus deze Yank was in zijn beweringen, en dus lieten we de BMW M6 en de Nissan GT-R aantreden voor een confrontatie.
Ook met auto's uit een meer bescheiden klasse kun je lol hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe Mazda 3, die er tof uitziet en bijzonder goed rijdt. De vraag is: is het de beste brave hatchback van dit moment? We zetten 'm tegenover de Volkswagen Golf, Ford Focus en Peugeot 308 om het uit te vinden.
Toen we de kans kregen om de BMW M3 en M4 te proberen, waren we niet van zin een keuze te maken. We namen ze gewoon allebei mee: de één voor op de openbare weg, de ander voor op het circuit. Nu ook deze voorvechters van de atmosferische motor zijn gezwicht voor turbo-power, kun je je afvragen of ze de geest van hun voorgangers niet verloochenen. Met die reden – en echt geen andere – hebben we er speciaal voor jullie wat bandensetjes doorheen gejaagd.
Mocht je dit alles nog niet genoeg reden vinden om met je neus in de nieuwe TopGear te duiken: er is natuurlijk meer, veel meer. Zo maakten we een vergelijking tussen de Rolls-Royce Ghost en de Aston Martin Rapide S; ja, ze zijn zo verschillend als dag en nacht, maar ze zijn wel allebei Brits en duur. Reden genoeg, vonden wij. Ook duiken we in het fenomeen 'de elektrische auto' en hoe bruikbaar deze vandaag de dag is op de Nederlandse wegen. We bestuderen de bizarre Dakar-auto die Peugeot bouwde, en we kijken naar een afgelegen stukje New Yorkse autocultuur dat binnenkort verdwijnt. We hebben een zonnebrillenspecial voor je, en we rijden onder andere met de Porsche Cayman GTS en Boxster GTS, de nieuwe Nissan X-Trail, de Ford EcoSport en de Rolls-Royce Wraith.
Dus schiet op, maak haast, en zorg dat je de nieuwe TopGear in handen krijgt! Meer info vind je hier, een abonnement voor jezelf of een ander afsluiten doe je daar. Tenzij je je nummers enkel digitaal wilt ontvangen, dat kan ook; klik dan hier. Veel leesplezier!
Reacties