We vieren ons maandelijkse feestje, want de nieuwe TopGear is weer uit!

Om jullie trouwens vast te waarschuwen: volgende maand vieren we een nog veel groter feest, met prijzen en zo, want dan is ons honderdste nummer een feit… Maar dat is dan, dit is nu. En nu is het tijd voor de TopGear Speed Week.

Je kent het principe: we sprokkelen een aantal auto's bij elkaar die de afgelopen twaalf maanden veel indruk op ons hebben gemaakt, en voelen ze net zo lang aan de tand tot we weten welke onze favorieten zijn. Die auto's lopen uiteen van doodnormaal tot super-exotisch, van best wel vlot tot onaards snel. Eén ding hebben ze gemeen: hun banden zijn de belichaming van het kwaad. Hun banden moeten dood. Wij zijn er klaar voor, en The Stig ook.

Zo ondernemen we een roadtrip naar Frankrijk met zes uitverkorenen: de Mini John Cooper Works GP, de Porsche Cayman S, de Jaguar F-type V8S, de Mercedes A 45 AMG, de McLaren MP4-12C Spider en de Ford Fiesta ST (lichtjes gekieteld door Mountune). Dit bonte gezelschap brengt ons naar een circuit in Clermont-Ferrand, maar we beleven onderweg al minstens even veel plezier als we daar zullen doen.

De Lamborghini Aventador Roadster en de Maserati GranTurismo MC Stradale. Niet direct twee concurrenten, wel twee Italiaanse volbloed-prestatiemachines die allebei richting het eerder genoemde circuit gebracht moeten worden. We bestormen de Alpen en kruipen door kalme dorpjes, waar men in extase raakt van onze twintig cilinders. We zoeken naar benzine op een zondagochtend, en we krijgen varkens aangeboden. Het hoort er allemaal bij.

Ook drie Duitse monsters – de Audi RS6 Avant, de BMW M135i en de Mercedes SLS AMG Black Series – begeven zich naar het Franse circuitpartijtje. Evenals een obscure Renault genaamd TwinRun, een uniek Twingo-prototype met een middenmotor en achterwielaandrijving: het spreekwoordelijke, vleesgeworden bommetje. En een straatlegale Ford EcoBoost formuleracer. En een verdraaid snelle Honda-grasmaaier.

Wanneer al het rappe blik is aangekomen op het Circuit de Charade, een legendarische plek vol hoogteverschillen, extreem snelle secties en meedogenloze betonnen wanden, kun je wel raden wat er gebeurt: strijd, veel onderlinge strijd, met een serie snelle rondetijden door The Stig en een finale tussen drie toppers tot gevolg.

Of we naast dit alles nog tijd hadden voor andere zaken? Natuurlijk: zo doen we verslag van het Goodwood Festival of Speed, melden we je alles over de nieuwe elektrische BMW i3, en over de racefilm Rush, die vanaf 3 oktober in de bioscoop draait en – we zeggen het wellicht ten overvloede – een absolute must-see is.

Ook barst onze Drives-rubriek weer van de nieuwe en gedenkwaardige auto's, zoals de kersverse Mercedes S-klasse, de Nissan 370Z Nismo, de Range Rover Sport (modder-alert), de Audi RS7, de Mercedes CLA 45 AMG en de BMW 435i. Oh, en de Lotus Exige S Roadster – met z'n 0-tot-100-tijd van 3,8 seconden toch geen auto om snel te vergeten.

Dit, en nog veel meer, lees je in TopGear Magazine nummer 99, die je vanaf nu in je brievenbus of anders wel in de winkel kunt vinden. Meer info vind je hier, een abonnement afsluiten – voor jezelf of voor een ander – doe je daar. Veel leesplezier!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)