Muren komen in verschillende soorten, maten, kleuren en materialen. Soms zijn ze van steen gemaakt, soms van kunststof en soms van menselijk vlees. Vers van de pers is hier TopGear top 9: de beste muren.

01. GOODWOOD: DE KIEZELMUUR

De heuvelklim van 1,8 kilometer bevat behoorlijk veel gevaren. De Molecomb-bocht is de beruchte blinde bocht waar vele motorsporthelden onverwacht ten onder gingen. Overleef je dat, dan mag je je talent bewijzen op het stuk langs de Kiezelmuur. Let vooral ook op de akoestiek.

02. CIRCUIT GILLES VILLENEUVE: DE MUUR DER KAMPIOENEN

Tijdens de Canadese GP zijn alle ogen gericht op de chicane bij bocht 14: de Muur der Kampioenen. Vele grootheden uit de Formule 1 – we noemen Hill, Villeneuve en Schumacher – namen ’m te krap en betaalden de prijs in de vorm van vele kilo’s ­versplinterd koolstofvezel.

03. FERRARI’S FABRIEKSINGANG

Als Ferrari genoeg van je houdt om je de eer te gunnen dat je je nieuwe supercar in de fabriek mag komen ophalen, dan is het waarschijnlijk dat je een selfie maakt onder de beroemde poort van de fabriek, met de nog veel beroemdere merknaam boven je ietwat domme, glunderende hoofd.

04. DE STEILE WAND

Carnavalsattracties waar durfallen motorfietsen reden op een cilindrische baan werden ‘steile wanden’ genoemd, in het Engels zelfs ‘Walls of Death’. Ze bestaan vanaf 1911, en zijn gelukkig ook weer niet zó dodelijk. Ze zijn nog altijd even steil en ­worden nu ook met auto’s bedwongen.

05. MONACO’S GP-TUNNEL

Als het verkeer in Monte-Carlo bestaat uit jou en negentien andere eenzitters met 900 pk, dan is er stress. Om de Monegaskische GP nog wat hectischer te maken, is het snelste stuk een tunnel die je uitkomt met 260 km/u, en eindigt op het enige stuk van het rondje waar je enigszins kunt inhalen.

06. DE GROTE MUUR

Wist je eigenlijk wel dat Great Wall Motors Ltd. stamt uit 1984, en dus meer erfgoed heeft dan Pagani, Ariel en Tesla? Wist je eigenlijk wel dat Great Wall Motors Ltd. ­China’s grootste producent van SUV’s en pick-ups is? Weet je waarnaar het merk is vernoemd? Oh, dat wist je allemaal al – oké.

07. FRANK-STEFFEN WALLISER

Inmiddels is hij de baas van Porsche Motorsport, maar ooit was Walliser ‘Meneer Porsche 918 Spyder’ en leidde hij het project van de hybride hypercar. Alle 918 exemplaren werden verkocht, wat Porsche mooi 800 miljoen opleverde. En ja, hij heeft het woord ‘Wall’ in zijn naam, dus hij mag hier staan.

08. DE TOPGEAR COOL WALL

Voordat hij werd verzwolgen door een vast niet opzettelijk aangestoken brand in TopGear’s supergeheime studio en opslagruimte, was de Cool Wall de enige meetlat die ertoe deed in het koninkrijk der automobilia. Er is nooit echt iets vergelijkbaars voor in de plaats gekomen.

09. ANDY WALLACE

Deze ‘Wall’ won de 24 Uur van Le Mans en de 24 Uur van Daytona drie keer. Tegenwoordig is hij Bugatti’s officiële testcoureur en legt hij miljardairs uit hoe ze hun Chiron moeten rijden. Er zullen vast, ergens ter wereld, mensen zijn met betere cv’s. Maar wie en waar, dat zouden we niet weten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)