Deze elektrische turbo past op elke auto

Behalve een Nissan Leaf, uiteraard

TorqueAmp
TorqueAmp
TorqueAmp
TorqueAmp
TorqueAmp
TorqueAmp
TorqueAmp
TorqueAmp
TorqueAmp
TorqueAmp

Opscheppen dat jij dezelfde techniek als een Bentley Bentayga Diesel in je auto hebt zitten? Of de techniek uit de nieuwe Audi S6? Kijk dan even naar Torqamp. Net als het spul van de Volkswagen Groep kun jij nu een elektrische turbo installeren op jouw auto. Ongeacht welke auto het is, als er maar een verbrandingsmotor in ligt.

Torqamp is een Nederlandse uitvinding en past op elke auto, ook als er al een turbo op zit. De elektrische turbo minimaliseert dan het turbogat. Volgens de bedenkers van Torqamp neemt het vermogen toe tot wel 40 procent. De turbine spoelt op tot 80.000 tpm en de druk loopt op tot 1,4 bar.

Ze testten hun product op een Nissan 350Z, daarbij zagen ze het koppel toenemen met 36 procent. Bij een Toyota Supra met 650 pk, waar al een turbo op zit, steeg het koppel van 230 Nm naar 440 Nm. Vreemde cijfers, maar we vermoeden dat dat ergens onderin de toeren is. Sceptisch? Dat vinden we niet vreemd, al lijkt hier toch echt wat in te zitten.

Een team studenten bedacht Torqamp op de Technische Universiteit Eindhoven. De afgelopen vier jaar perfectioneerden ze hun ontwerp. Vorig jaar schreven we er ook al over en na de laatste wijzigingen aan de connectors en de controller, is de elektrische turbo klaar voor verkoop. De kit bestaat uit een turbo, een accu, een controller en een knopje.

De Torqamp kost de aankomende twee maanden 2.350 euro (normaal 2.900 euro). Je moet het apparaat zelf installeren. Dit is niet veel meer dan de turbo op het inlaattraject aansluiten, twee kabels naar de accu trekken en een knopje inbouwen. Geadviseerd wordt om even langs een chiptuner te rijden voor een nieuwe ECU-afstelling.

‘Het is echt ‘plug & play’. Er zijn dus geen wijzigingen nodig aan het uitlaatsysteem, er komt geen warmte binnen van een turbine dus er is ook geen intercooler nodig, geen waterkoeling of extra olietoevoer. De auto blijft volledig origineel, inclusief het originele geluid’, aldus Jelke Hoekstra van Torqamp.

Deze elektrische turbo past op elke auto

Reacties
  1. Rob zegt op 18 juli 2021 om 17:37:

    wat een knullige manier van inbouwen, het ziet er meer uit als een 1 aprilgrap

  2. Francois zegt op 21 december 2020 om 18:27:

    werkt dit ook op een chery motor 1500cc 110pk van een boom trike

  3. Ozner zegt op 29 september 2020 om 06:17:

    Bestaat al meer dan 30 jaar. Is niets nieuws

  4. jelle zegt op 19 september 2019 om 15:26:

    1.8 16v laguna zou die het aan kunnen lijkt me leuk om er een in te gooie

  5. Paul zegt op 18 september 2019 om 15:25:

    Een 650pk Supra met 230Nm???

    • Torqamp zegt op 18 september 2019 om 16:24:

      Boost bij hoge toeren was gelimiteerd tijdens deze test.
      Gezien dit soort grote turbo’s niet opspoelen bij de lage toerentallen functioneert zo’n motor als een atmosferische 3 liter.
      Dan is de 230Nm weer vrij normaal.
      Op het Torqamp YouTube kanaal kan je een video vinden met wat meer details van deze test.

      • Bilabass zegt op 18 september 2019 om 20:36:

        Hoi Torqamp,

        Wat zou de vermogenswinst zijn bij een golf 7 1.4 TSI 140pk? Is die wel compatibel. Fabrieksaf zit er namelijk al een zeer zwakke turbo op geïnstalleerd. De meeste chiptuners willen hun handen hier niet eens aan branden.

  6. Wim bartels zegt op 18 september 2019 om 08:13:

    Past dat ding ook op een motorfiets

    • William zegt op 18 september 2019 om 18:38:

      Dat zou gaaf zijn. Al pas het kuipwerk niet meer ben ik bang

      • mich zegt op 27 september 2020 om 01:23:

        Was het ook aant denken 😉

  7. Haye Mellema zegt op 17 september 2019 om 16:28:

    Canta? Iemand?

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken