Het probleem en de oplossing van een groot maatschappelijk probleem zouden dichter bij elkaar kunnen liggen dan we dachten. Het Chinese GAC en het Japanse Toyota hebben een verbrandingsmotor gebouwd die op verdund ammoniak loopt. Volgens GAC zou de motor 90 procent minder CO2 uitstoten dan een verbrandingsmotor op ongelode benzine.
De motor van de Aziatische merken is niet de eerste die op ammonia – de naam voor verdund ammoniak – loopt. In de scheeps- en luchtvaart wordt al een tijdje geëxperimenteerd met het goedje. Maar Toyota en GAC hebben de primeur van de eerste verbrandingsmotor voor personenauto’s die op ammoniak loopt. En het project is al vrij ver gevorderd.
Het vermogen van de verbrandingsmotor op ammoniak
Het probleem bij de verbranding van ammonia was dat het moeilijk snel te verbranden is. Dat pijnpunt is nu overwonnen volgens GAC. ‘De waarde die dit heeft voor de maatschappij en voor commercieel gebruik is het wachten waard’, zegt een werknemer van het bedrijf.
Voor nu wordt de alternatieve brandstof gebruikt in een 2,0-liter viercilinder motor die 163 pk produceert. Nog geen krachtpatser dus, maar heeft het grootste gedeelte van alle auto’s meer vermogen nodig? Hoe ook: dat ammoniak meurt toch vreselijk en is een agressief goedje: dat kan nooit goed zijn toch?
Waarom is ammoniak schadelijk?
Volgens onderzoek van de Universiteit van Wageningen komt 80 procent van de ammoniak die in Nederland wordt uitgestoten van de landbouw af. Het zit onder andere in pies en poep dat vee laat lopen en dat verzuurt wanneer het in de grond komt. En dan groeit er nog maar weinig op die grond. Dus ja, het is schadelijk.
Als we zouden rijden op ammonia zou er geen koolstof of andere schadelijke stoffen worden uitgestoten. Nu is de productie van het spul niet duurzaam, maar Toyota en GAC zeggen dat ze bezig zijn met de productie van ‘groen’ ammonia. Daarbij worden hernieuwbare energiebronnen gebruikt zodat de uitstoot geen CO2 bevat. Dat schrijft Autocar.
Dat zou dus beteken dat we ammoniak op een nuttige manier kunnen gebruiken zonder CO2 uit te stoten. Daarnaast hoeven we dan geen benzine meer te gebruiken. Win-win dus voor de duurzame ontwikkeling van de auto-industrie.
Farid heeft op 9 juli 2023 geschreven:
Won’t happen. Niemand zit te wachten op nog een alternatieve brandstof. Al wat er nu nog moet komen zijn (veel) betere batterijen die razendsnel opladen en een pak minder kosten dan de huidige generatie.
Sjaak de Bruin heeft op 9 juli 2023 geschreven:
Ammoniak NH3 is waterstof op stikstof basis het groote voordeel dat het bij kamertemperatuur vloeibaar blijft en waterstof gekoeld opgeslagen moet worden om het vloeibaar te houden.
En gevaar? Ammoniak in hoge concentraties beschadigd de longen bij inademing.
Je verdrinkt door het vocht wat in je longen geproduceerd wordt als reactie van je lichaam.
Het gebruik van ammoniak heeft voordelen maar ook nadelen.
Ap Cloosterman heeft op 7 juli 2023 geschreven:
Leuk geen CO2, maar wel NOx.
Dus een stikstof probleem erbij.