Dat Tesla de zaag in een stuur zet, dat valt nog redelijk binnen de lijn van verwachtingen. Al vanaf het begin doet het Amerikaanse merk dingen anders. Maar blijkbaar is zo’n half stuur (ook wel een yoke genoemd in het Engels) nog slecht idee nog niet. Zelfs het verstandige en degelijke Toyota stapt nu over op het vliegtuigstuur, maar gelukkig alleen in combinatie met het de optie ‘One Motion Grip’. Het halve stuur zit op de nieuwe en volledig elektrische Toyota bZ4X.
De Toyota bZ4x kan worden uitgerust met ‘One Motion Grip’. Dit is een zogenoemd steer-by-wire-systeem, waarbij het stuur niet fysiek verbonden is met de wielen. Het stuur werkt dus als een draadloze controller en elektromotoren zorgen dat de wielen draaien. En nee, je bent niet de enige die het hier ontzettend benauwd van krijgt. Voorlopig is er nog een optie voor een rond stuur.
Waarom een half stuur in de Toyota bZ4X?
Het voordeel van een systeem als One Motion Grip is dat de manier waarop de wielen reageren op de stuurinput per keer anders kan zijn. Als je op de snelweg een klein stukje draait, zal het genoeg zijn om van rijstrook te wisselen. Draai je op een rotonde net zo ver aan het stuur, dan zal het genoeg zijn om de rotonde te nemen. Overpakken wordt zo overbodig. Volgens Toyota kan volledige stuur-uitslag al worden bereikt bij een draai aan het stuur van 150 graden, bijvoorbeeld bij het parkeren.
Overigens zijn er nu ook al genoeg auto’s met een fysiek verbinding tussen het stuur en de wielen, maar die wel variabele stuurbekrachtiging hebben. Dit kun je zien als een mildere vorm van wat we hierboven beschrijven. Met One Motion Grip gaat Toyota een stapje verder. Een soortgelijk systeem ligt ook in de Tesla’s met het afgezaagde stuur.
Meer over de elektrische Toyota
Hoewel het stuur gelijk de aandacht trekt, gaat het hier eigenlijk om de Toyota bZ4X. Het is de eerste volledig elektrische productieauto van Toyota. Hij staat op een nieuw ontwikkeld platform dat e-TNGA heet. Dat mag je gelijk vergeten. Het belangrijkste is dat hij 450 kilometer rijdt op één lading. Hij komt met één elektromotor en 204 pk plus 265 Nm of met twee elektromotoren en vierwielaandrijving plus 217 pk met 336 Nm. De 0-100-tijden zijn 8,4 of 7,7 seconden.
Gratis rijden in de Toyota bZ4X
Qua formaat is de bZ4X net iets groter dan de RAV4. Op het dak van de elektrische Toyota zitten zonnepanelen. Volgens het merk genereren deze genoeg stroom om zo’n 1.800 kilometer gratis te rijden. Met de huidige brandstofprijzen zou dat zo’n 300 euro schelen als je overstapt van een benzineauto. Dat is toch niet gek. De prijzen van de nieuwe Toyota zijn nog niet bekend.
Reacties
Myself heeft op 31 oktober 2021 geschreven:
Heel de rijbeleving weg met zo’n half stuur waar je geen vaste feeling hebt maar telkens variabel is. Echt voor mensen die eigenlijk niet graag auto rijden
ToyToy heeft op 1 november 2021 geschreven:
Daar heb je de overeenkomst met Tesla. Dat is ook geen auto voor autorijders maar voor elektronica fanboys (en belastingprofiteurs).
Myself heeft op 31 oktober 2021 geschreven:
Heel de rijbeleving weg met zo’n half stuur waar je geen vaste feeling hebt maar telkens variabel is. Echt voor mensen die eigenlijk niet graag auto rijden
ToyToy heeft op 1 november 2021 geschreven:
Daar heb je de overeenkomst met Tesla. Dat is ook geen auto voor autorijders maar voor elektronica fanboys (en belastingprofiteurs).
Fleetwood heeft op 30 oktober 2021 geschreven:
Toyota’s kopie van de ID4. Ben benieuwd wat de prijs zal zijn.
TB.carpictures heeft op 29 oktober 2021 geschreven:
Toyota benoemde eerder niet klaar te zijn voor de EV-hype, dat valt wel te zien aan het zwarte vlak schuin vooraan…