Hier in Europa loopt Toyota een beetje achter met elektrische auto’s. Een paar jaar geleden grinnikten de trendwatchers, early adopters en tech-liefhebbers daar nog om. Zo’n achterstand op bijvoorbeeld een merk als Tesla, dat zouden ze niet meer gaan goed maken. En toch staat hier de Toyota BZ5, de nieuwe elektrische auto van Toyota. Hij kost de helft van een Model Y en zover we van de specificaties kunnen aflezen: er is geen enorme anaconda onder het gras. Zeker niet voor deze prijs.

Nou, toegegeven, eentje dan: de Toyota BZ5 is vooralsnog alleen bestemd voor de Chinese markt. Ondanks dat Toyota een Japans merk is, zitten er een paar Chinese kenmerken aan. Zo is de auto een product van de joint venture FAW-Toyota FAW staat voor First Auto Works, het bedrijf achter onder andere Hongqi. Daarnaast zit de auto tot de deurstijlen volgepropt met Chinese techniek. Zo is het batterijpakket afkomstig van BYD.

De BZ5 is wel degelijk een echte Toyota

De bodemsectie is echter wel weer helemaal van Toyota. Het is het bekende e-TNGA-platform. Op dat platform staat ook de BZ4x en de elektrische C-HR, maar ook de Lexus RZ. Oh, en natuurlijk de Subaru Solterra en Trailseeker, alhoewel het platform dan ineens e-SGP heet. Kortom, een bekende basis met een Chinees sausje. Om een idee te krijgen van het formaat, de Toyota BZ5 is 4,78 meter lang, 1,86 meter breed en 1,51 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,88 meter. Een keurige middenklasser, dus.

Toyota BZ5 Coupé (2025) rood zijkant links

Bij de prestatiecijfers moesten we even ons achter de oren krabben. Op de vooras ligt een elektromotor die precies 272 pk levert. Dat lijkt bijna willekeurig, maar is toevallig precies 200 kW. De Toyota BZ5 is dus voorwielaangedreven en 272 pk op de voorwielen is relatief veel. Toch doet ie de sprint in 3,4 seconden. Waar je dan even rekening mee moet houden is dat het de sprint van 0-50 km/u is, niet naar 100. Schiet ons maar lek waarom ze dit cijfer communiceren.

Optimistischer dan Gerard Joling

Belangrijker is de aanwezigheid van de Blade-batterij van BYD. Deze heeft een capaciteit van 65,28 kWh en haalt daardoor 550 kilometer op een volle accu. Let wel: dit betreft de CLTC-meetmethode die optimistischer is dan Gerard Joling tijdens het Eurovisie Songfestival met een doosje Flugel achter de kiezen. Je kan de Toyota BZ5 ook krijgen met een grotere accu van 73,98 kWh en daarmee haal je 630 kilometer. Wil je een realistisch beeld: doe de opgaves door de helft.

Lees ook: Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Qua laadtijden is het niets bijzonders: van 30 naar 80 procent (was van 20 naar 80 niet de standaard?) duurt 29 minuten, maar het is ook niet verschrikkelijk. Gezien de prijs 15.836 euro voor het goedkoopste model en 19.200 dollar voor de duurste, is de prijs overduidelijk het USP. Zelfs voor Chinese begrippen is het scherp geprijsd. Nu zijn in China gebouwde auto’s voor de thuismarkt wel vaker goedkoop, maar nu heb je dus een prima Toyota voor de prijs waar wij nog geen Aygo X voor hebben.

24 reacties op “Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver”

    • Wat een GROOT BULL SHIT artikel, wat hebben wij NEDERLANDERS aan een “STORY/PRIVÉ/WEEKEND KOP” als het over CHINESE PRIJZEN gaat???
      Kom met ’n artikel waar wij NU in Nederland iets aan hebben…

      • Enkele jaren geleden, een decennium ondertussen, verschenen deze artikels ook over een bepaalde Fiat Aegea, enkel voor de Egeïsche markt. Een oaar jaar later werd de auto gewoon als Fiat Tipo gelanceerd in West-Europa. Een bijzonder scherp geprijsde middenklasser. Misschien is het daarom interessant. Verder kan het maar druk zetten op constructeurs om betaalbare EV’s te gaan bouwen.

  1. Wat een vreselijk gelul behalve dan, Doe deze opgaves door de helft. We worden weer belazerd en zo verdienen vooral de chinezen hun geld . Een gedoogde criminaliteit . Dat mag in NL niet en wordt bestraft. Zo hoort het ook, behalve de pers, die mag onzin verkopen.🤭.

    • Wat een waardeloos artikel. “Geen enorm addertje’ uit je toetsenbord durven krijgen en vervolgens, in de eerstvolgende zin aankondigen dat deze auto alleen in China wordt verkocht. Oja, de prijs klopt ook niet want dat is de Chinese prijs voor de kleinere accu. En het realistische bereik is ongeveer de helft. Maar verder ècht geen verrassingen.

    • Door de helft is ook wel weer lekker overdreven. Way to go om elektrisch rijden weer in een negatief licht te plaatsen.

      Was ook leuk geweest om de prijzen te vergelijken met andere auto’s die in China ongeveer die prijs hebben en wel in NL te koop zijn. Dan krijg je wat gevoel bij de door jullie benoemde “usp”.

      Dit artikel is echt zwaar onder de maat en voegt werkelijk niks toe.

  2. Ik rij inmiddels al 8 jaar hybride zonder stekker en daar zweer ik bij! 6 jaar auris en nu 2 jaar rav4 met 4 wiel aandrijving. 1 op 15 tussen 1 op 20! 2.5 liter motor.
    Geen enkel ander auto die in de buurt komt. Instappen en rij maar naar japan bij wijze van.

    • Waarom zou je twee aandrijvingen willen hebben .
      Dat was een overgangs tijd.
      Heb zelf een Prius 3 gereden 10 jaar
      Maar nu is het tijd om afscheid te nemen van de fossiele brandstof.
      Heb zelf solar en een eigen oprit
      Bewust voor gekozen 😂

    • Waarom hoor ik toch steeds dat Toyota achterstand zou hebben op elektrische auto’s. Een Hybride is ook een elektrische auto met dezelfde techniek aan motoren en omvormers.
      Ze waren 1995 al bezig met de Prius. Hoezo achterstand? Ze hebben 30 jaar ervaring.
      Volgens Toyota waren markt en milieu nog niet rijp voor grote accu’s en volledig elektrische auto’s.
      Tot nu hebben ze nog steeds gelijk gekregen.
      Ik hoor elke dag problemen over ons stroomnet dat de ontwikkelingen helemaal niet bij kan houden.

        • Wij rijden ondertussen een jaar met een Lexus ux300e: topwagen. Kreeg veel negatieve kritiek in de zin van: veel te duur voor beperkt rijbereik en chademo-stekker welke aan een snellader 45 min moet laden. Doet met een batterij van 53 Kwh 300 km. Als je de airco inschakelt nog 267. Dit zijn perfect de waarden zoals ze opgegeven waren, niet zoals bij veel merken waarbij blijkt dat er 60% overblijft. Veel luxe en handige energiebesparende opties zoals verwarmde en gekoelde zetels waardoor wij bijna enkel de airco opzetten wanneer de raam aandampt, programmeerbare airco/raamontwaseming welke aan het stopcontact laadt of draait. In combinatie met zonnepanelen bijna gratis rijden. 300 km is echt voldoende voor de meeste mensen. Iedereen spreekt over de actieradius maar eigenlijk is dat totaal niets om wakker van te liggen. Als je ermee naar Spanje wil rijden, is dat anders natuurlijk maar daarvoor hebben wij een campertje. Nu: thuiskomen, aansluiten en ’s ochtends staat ie klaar op gewenste temperatuur, ontdooide ruiten, … Onze eerste “Toyota” maar echt een topper. Of het de benzinemotoren volledig vervangt, wss niet maar voor dagelijks gebruik veel beter naar mijn mening en ik ben geen linkse rakker die alles groen wil zien, houd zelf ook van verbrandingsmotoren.

    • Weer zo’n klikbeet kop. 15.836 euro, maar dat klopt dus niet. Het wordt veel meer maar daar praten we niet over… Waardeloos artikel

      • Zo gaat dat vaker hier. Kop dekt vaak de inhoud niet. Ook staat het nieuws vaak aan het einde vh artikel en wordt er voorafgaand eindeloos gezeverd over bijkomende zaken die we al veel eerder, soms vaker, hebben gelezen.

    • Juist. Hoe zit dat precies? Ik ben niet zo thuis in de auto markt.

      Is het dan geen optie om dit goedkope Chinese model te importeren en de BPM af te tikken? Los van de dure transportkosten van China naar hier en het feit dat dat wellicht niet heel verstandig is omdat hier in Europa geen enkele auto monteur de auto kent. Zou dat in de praktijk kunnen?

Laat een antwoord achter aan McB Reactie annuleren

(verplicht)