TopGear stapt net uit de nieuwe Toyota Corolla Cross. In ons novembernummer (eind oktober in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Toyota Corolla Cross
Uitvoering: 2.0 High Power Hybrid Launch Edition
Locatie: omgeving Barcelona
Weersomstandigheden: wolkbreuk

Dit is toch geen Corolla?

Toyota zegt van wel, dus: jawel. Oké, het is geen hatchback of wagon, maar een middelgrote crossover – maar hij staat op hetzelfde platform. Hij is iets groter dan de C-HR, een klapje kleiner dan de RAV4, en dus een mooi formaatje voor mensen met kleine gezinnen en/of een niet al te lompe hond.

Hybride zeker?

Uiteraard. In Nederland alleen met voorwielaandrijving, in België optioneel ook met AWD. Hij heeft 197 pk, doet 0 naar 100 in 7,7 seconden en heeft toch een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km. Wij haalden op onze testroute 5,5 l/100 km, maar dat was in de Catalaanse heuvels en met de ruitenwissers op standje hyper. Ja, dat kost ook energie, hoor.

Kun je er fatsoenlijk in zitten?

Zeker. Voorin sowieso – de stoelen zitten uitstekend – en achterin is er voldoende beenruimte en riant veel hoofdruimte. Ook de bagageruimte valt met 555 liter keurig tussen die van de C-HR en RAV4 in. Het interieur oogt keurig – niet erg frivool – met een hoog geplaatst infotainmentscherm en losse aircobediening (+veel). Goed, er zijn hier en daar wat eigenaardigheden qua bediening van de digitale winkel, maar niets onoverkomelijks.

Hoe rijdt de Toyota Corolla Cross?

Behoorlijk prima. De besturing is kwiek en het onderstel treft de balans die je in een auto als deze wilt: niet te flubberig, maar gepast solide. Hij voelt niet zwaar aan, rijdt regelmatig vol-elektrisch en in de wisselwerking tussen regeneratie en fysiek remmen kunnen we ons meestal vinden – laat dat maar aan hybridespecialist Toyota over.

Daarover gesproken: jammer is dat de Toyota Corolla Cross niet dezelfde sportievere bediening van de aandrijflijn krijgt als bijvoorbeeld de Corolla hatchback. Diens transmissie heeft een soort ’trappen’ die aanvoelen als versnellingen, en flippers om daartussen te ‘schakelen’. De Cross krijgt niets van dat alles, dus jengelt er nog steeds ouderwets op los wanneer je vaart wilt maken en de motor hoog in de toeren blijft hangen. Rustiger rijden dan maar – was je als aspirant-Corolla Cross-koper toch al van plan.

Wanneer kan ik de Toyota Corolla Cross kopen?

Over een week, om precies te zijn – vanaf 15 oktober staat ie bij de Nederlandse dealers. De prijzen beginnen bij 37.995 euro en lopen op tot 44.995 euro voor de volle Launch Edition die wij reden. In België stap je in vanaf 35.410 euro.

Lees de volledige rijtest van de Toyota Corolla Cross in TopGear Magazine 209, vanaf 27 oktober in de winkel!

Reacties

  • Burdy heeft op 5 januari 2023 geschreven:

    Je bent zelf lelijk.

    Toyota Cross is een prachtig mooi stukje techniek.
    Vormgeving is ook top.

    Reageer
  • Richard heeft op 26 oktober 2022 geschreven:

    Meneer Henk zal vast geen Toyota liefhebber zijn !

    Reageer
  • M.J heeft op 8 oktober 2022 geschreven:

    Dan heb je er nog niet in gereden zeker ?

    Reageer
  • Henk heeft op 8 oktober 2022 geschreven:

    Wat een lelijke auto zeg.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)