
Behalve dat je buiten struikelt over de compacte crossovers: zocht je nog meer argumenten dat dit soort auto’s niet aan te slepen zijn? Na andere merken zoals Volkswagen introduceert ook Toyota een tweede crossover in hetzelfde segment. Deze Toyota Corolla Cross komt de bestaande C-HR vergezellen. De Corolla Cross moet het praktischere alternatief zijn. De twee crossovers staan trouwens op hetzelfde platform.
Je ziet het al gelijk aan de daklijn: die van de Toyota Corolla Cross loopt minder steil, waardoor er achterin meer ruimte is. De Corolla Cross is 4.460 millimeter lang, 1.825 millimeter breed en 1.620 millimeter hoog. De wielbasis meet 2.640 millimeter. De nieuweling is dus een stukje groter, breder en hoger dan de C-HR. De wielbasis is wel gelijk. De Cross heeft geen derde zitrij, maar biedt gewoon plek aan vijf personen. Van de lage tildrempel en de brede laadopening worden vast een paar mensen heel blij.
De motor van de Toyota Corolla Cross
In Nederland levert Toyota de Cross met een hybride aandrijflijn zonder stekker. De 2,0-liter viercilinder krijgt hulp van een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 197 pk. De 0-100-tijd is een prima 8,1 seconden. Toyota keek opnieuw naar de kalibratie van de CVT-automaat, waardoor hij nu wat natuurlijker zou moeten reageren dan eerst. Dat zou moeten schelen bij wagenziekte. Naar verwachting is de nieuwe Toyota Corolla Cross vanaf het najaar van 2022 in Nederland leverbaar. De prijzen volgen nog.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Toyota Corolla Cross: 1e rij-indruk

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Ken je Round Up 5 uit 1989 nog? Dit maakt het spel bijzonder

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?
