
Behalve dat je buiten struikelt over de compacte crossovers: zocht je nog meer argumenten dat dit soort auto’s niet aan te slepen zijn? Na andere merken zoals Volkswagen introduceert ook Toyota een tweede crossover in hetzelfde segment. Deze Toyota Corolla Cross komt de bestaande C-HR vergezellen. De Corolla Cross moet het praktischere alternatief zijn. De twee crossovers staan trouwens op hetzelfde platform.
Je ziet het al gelijk aan de daklijn: die van de Toyota Corolla Cross loopt minder steil, waardoor er achterin meer ruimte is. De Corolla Cross is 4.460 millimeter lang, 1.825 millimeter breed en 1.620 millimeter hoog. De wielbasis meet 2.640 millimeter. De nieuweling is dus een stukje groter, breder en hoger dan de C-HR. De wielbasis is wel gelijk. De Cross heeft geen derde zitrij, maar biedt gewoon plek aan vijf personen. Van de lage tildrempel en de brede laadopening worden vast een paar mensen heel blij.
De motor van de Toyota Corolla Cross
In Nederland levert Toyota de Cross met een hybride aandrijflijn zonder stekker. De 2,0-liter viercilinder krijgt hulp van een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 197 pk. De 0-100-tijd is een prima 8,1 seconden. Toyota keek opnieuw naar de kalibratie van de CVT-automaat, waardoor hij nu wat natuurlijker zou moeten reageren dan eerst. Dat zou moeten schelen bij wagenziekte. Naar verwachting is de nieuwe Toyota Corolla Cross vanaf het najaar van 2022 in Nederland leverbaar. De prijzen volgen nog.
Meer van TopGear


Toyota pakt door en bouwt een Corolla Cross en Hilux op waterstof

Toyota Corolla Cross: 1e rij-indruk

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Als de matrixborden 70 én 90 aangeven, mag je dan links 90 gaan rijden?

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
