
Ga je voor wortels of voor Wokkels? Drink je liever mineraalwater of Mountain Dew? Ga je 10 kilometer wandelen of 10 afleveringen kijken van The Walking Dead? Precies: we weten wat goed voor ons is, maar we kiezen nog weleens het minder goede alternatief. Vaak is verstandig zijn niet zo leuk. Met auto’s is dat niet anders natuurlijk. Zo ook met de auto die iedereen zou moeten kopen: de Toyota Corolla. Dat is ook niet de spannendste auto ter wereld. Maar gelukkig is hier de Toyota Corolla FX Edition.
Er is al een Toyota GR Corolla, maar die wordt in Nederland niet geleverd. En als ie hier geleverd zou worden, zou hij heel duur zijn. Die auto kunnen we onmogelijk saai noemen, maar ook niet verstandig. Tussen de reguliere Corolla’s en de versie van Gazoo Racing zit niet heel erg veel, maar nu dus wel. De Toyota Corolla FX Edition is net even wat sportiever aangekleed en net wat opvallender, zonder dat je meteen een tweede hypotheek moet afsluiten.
Het is een hommage naar een ouder model
Net als de Rick Ashley en Don Johnson ontleent de Toyota Corolla FX Edition zijn bestaansrecht aan de jaren ’80. Je weet wel, het laatste échte decennium dat nog zijn unieke eigen stijl had. Net als meerdere dingen zijn jaren ’80 een tijdje heel erg uit geweest, maar tegenwoordig is het niet meer camp, maar cultuur. Zo ook deze ietwat sportievere Toyota. Het is namelijk een ode aan de jaren ’80. Kijk alleen naar de badge, dat is niet de huidige Corolla-badge maar die van het model uit de jaren ’80.

Nu moeten we eerlijk zijn: de huidige Corolla hatchback smoelt best goed. Ondanks dat het vrij opvallend is, gaat het al zeven jaar mee en oogt het alsnog niet oubollig. Integendeel. De Toyota Corolla FX Edition is een hoedtik aan de Corolla FX16, een iets warmere en snellere uitvoering die je in de VS kon krijgen. Bij onze heette het dan GT Twin Cam.
Waar kan ik de Toyota Corolla FX Edition aan herkennen?
Het is een heerlijk opvallend apparaat. Wat heel helemaal verfrissend is, is dat deze de basis-uitvoering als basis hebben genomen. Deze is op smaak gemaakt met een hoogglans zwarte spoiler, spiegelkappen en grille. De 18-inch lichtmetalen wielen zijn spierwit. Over kleuren gesproken, je kan de Toyota Corolla FX Edition krijgen in ‘Ice Cap’ (dat is wit), ‘Blue Crush Metallic’ (lijkt ons blauw) en ‘Inferno’. Uiteraard moet je voor die laatste kiezen, alhoewel wit met witte wielen er ook cool uit kan zijn.
Lees ook: Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden
In het interieur krijg je sportstoelen met suède afwerking en de nodige oranje stiksels. Op deze manier word je er constant aan herinnert dat je in iets bijzonders rijdt. En hij blijft wel bijzonder, want er worden 1.600 exemplaren van gebouwd. Allemaal hebben ze een 170 pk sterke tweeliter, die bij ons in Nederland helaas niet leverbaar is. Wij kunnen dan wel een GR Line krijgen met een 184 pk sterke hybride-combinatie. Die is best aardig, maar die FX Edition vinden we net even leuker.
Lees ook: Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Hier in België is de Corolla nog saaier. De GR Sport met 140pk, topsnelheid van 180km/u en, hou je vast, een sprint van 0 naar 100 in 9,1 seconden. Maar ja, hier in België heeft de gemiddelde Toyota rijder ook al wat jaren op de teller staan.
“wij adviseren deze auto” hij is alleen zeer gelimiteerd in oplage en niet verkrijgbaar in Nederland. Wel een andere versie maar die is niet leuk.
Lekker zinloos stukje advies dus.
Zoiets koop je toch niet, de ruimte op de achterbank is fataal.. als je een corrola koopt en daar is niks mis mee, neem dan een stationwagen of de cross veel meer practische waar voor je geld