Akio Toyoda is tegenwoordig de voorzitter van de RvB en parttime coureur. Afgelopen week dropte de ex-Toyota-baas een klein bommetje. In een interview met Toyota Times vertelde Toyoda over oud-rallycoureur Juha Kankkunen en zijn verdiensten in de Toyota Celica. ‘Jullie kunnen allemaal nadenken over waarom ik Kankkunen zoveel gebruik. Eens zien of jullie het kunnen raden.’

De nieuwe voorzitter, Koji Sato, gaf een duidelijkere hint. ‘Ik wil nieuw leven blazen in de Celica’, zei hij tijdens een eerdere presentatie. Concrete plannen zijn er nog niet, maar misschien biedt de FT-Se hierboven wel het eerste beeld van de nieuwe Celica. Hij laat volgens Toyota ‘een door elektrificatie en intelligentie getransformeerde toekomst zien samen met de nieuwe ervaringswaarden die auto’s bieden.’

De auto wordt belangrijker in ons leven

Volgens het merk gebruiken we straks auto’s niet alleen maar voor ‘fysieke transportatie’. In plaats daarvan moeten de auto een ‘lifestyle-partner’ zijn die past bij iedere individuele klant. Daarom moet een auto meegroeien met de bestuurder dankzij software-updates. Zo staat de radio in je jongere jaren standaard ingesteld op Slam FM en gaat ie in de loop der jaren langzaam over naar NPO Klassiek, denken we.

De is FT-Se samen gebouwd met Toyota Gazoo Racing. Vandaar de GR-embleempjes links en rechts. Uit de twee afbeeldingen van de FT-Se kunnen we nog maar weinig op maken van de auto. Wat wel duidelijk is, is het belang van aerodynamica. Kijk eens naar al die lijnen die naar de spoiler lopen. Of vergaap je aan de opzichtige diffuser. De FT-Se is volgens Toyota inderdaad gericht op balans en aerodynamische performance.

Nog een conceptauto

De sportieve conceptauto deelt onderdelen met een ander studiemodel, de FT-3e. Toyota noemt deze auto een SUV-type, maar dankzij de duistere afbeelding van de rijdende auto nijgen we hem eerder het stempel crossover te geven. In tegenstelling tot zijn sportievere broertje zijn de lijnen en oppervlakken van de carrosserie bij de FT-3e juist zo simpel mogelijk.

Zoals het vaker gaat bij conceptauto’s doet Toyota geheimzinnig over het uitbrengen van een productiemodel op basis van de FT-Se of FT-3e. Maar goed, als de voorzitter en Toyoda zelf al overstag zijn om een elektrische Celica te maken, wat houdt het merk dan nog tegen? Je kunt de conceptauto’s trouwens zien op de autobeurs in Tokio. Voor als je in de buurt bent.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)