
‘De gasten van Powertune Australia lieten zich een beetje meeslepen nadat ze de auto op de rollerbank zetten na een upgrade van het brandstofsysteem’, aldus de beschrijving van deze video. Klinkt als een understatement. De tuners waren al langer bezig om meer vermogen uit de driecilinder van de Toyota GR Yaris te halen, maar liepen tegen de limieten aan van de luchtdruksensor en het brandstofsysteem.
Nu hebben ze die zwakste schakels versterkt en halen ze zomaar 470 pk aan de wielen. Als je dat terugrekent naar het werkelijke motorvermogen (dus aan de krukas), kom je aan ruim 500 pk. Het standaardvermogen van de ijverige driecilinder is overigens 261 pk aan de krukas. Het koppel is circa 500 Nm over een groot deel van het toerenbereik. Powertune vervangt de turbo van de GR Yaris, het uitlaatspruitstuk en de klepveren. De ingewanden van de motor blijven verder helemaal hetzelfde.
Volgens de tuner is er geen enkele indicatie dat de GR Yaris moeite heeft met het enorme vermogen. Alle temperatuursensoren en druksensoren geven de juiste en gezonde waardes aan. Overigens beweert Powertune niet dat het allemaal gegarandeerd heel blijft. Ze bevinden zich naar eigen zeggen op onbekend terrein. Check hieronder de Toyota GR Yaris met 500+ pk op de rollerbank.
Toyota GR Yaris krijgt 500+ pk van Powertune
Meer van TopGear


Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

We zijn benieuwd hoeveel meer vermogen deze stickers opleveren

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Mag je Toyota’s volbloed rallyauto, de GR Yaris Rally2, gebruiken als daily driver?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen
