
‘De gasten van Powertune Australia lieten zich een beetje meeslepen nadat ze de auto op de rollerbank zetten na een upgrade van het brandstofsysteem’, aldus de beschrijving van deze video. Klinkt als een understatement. De tuners waren al langer bezig om meer vermogen uit de driecilinder van de Toyota GR Yaris te halen, maar liepen tegen de limieten aan van de luchtdruksensor en het brandstofsysteem.
Nu hebben ze die zwakste schakels versterkt en halen ze zomaar 470 pk aan de wielen. Als je dat terugrekent naar het werkelijke motorvermogen (dus aan de krukas), kom je aan ruim 500 pk. Het standaardvermogen van de ijverige driecilinder is overigens 261 pk aan de krukas. Het koppel is circa 500 Nm over een groot deel van het toerenbereik. Powertune vervangt de turbo van de GR Yaris, het uitlaatspruitstuk en de klepveren. De ingewanden van de motor blijven verder helemaal hetzelfde.
Volgens de tuner is er geen enkele indicatie dat de GR Yaris moeite heeft met het enorme vermogen. Alle temperatuursensoren en druksensoren geven de juiste en gezonde waardes aan. Overigens beweert Powertune niet dat het allemaal gegarandeerd heel blijft. Ze bevinden zich naar eigen zeggen op onbekend terrein. Check hieronder de Toyota GR Yaris met 500+ pk op de rollerbank.
Toyota GR Yaris krijgt 500+ pk van Powertune
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

We zijn benieuwd hoeveel meer vermogen deze stickers opleveren

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Mag je Toyota’s volbloed rallyauto, de GR Yaris Rally2, gebruiken als daily driver?

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
