
Nee hoor, GRMN is niet het geluid dat een ontevreden Yaris in een stripboek maakt, het staat voor ‘Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring’. De vorige generatie Yaris kwam al met een GRMN-badge en nu pept Toyota de hatchback nog eens op. Toyota plant een productie van slechts 500 exemplaren, waarvan 50 stuks een speciale circuituitvoering zijn. Helaas is de Toyota GRMN Yaris alleen voor de Japanse markt bestemd.
Tip: Lees ook onze review van de vernieuwde Toyota GR Yaris (2024)
De Toyota GRMN Yaris weegt 20 kilo minder dan de normale GR Yaris. Het vermogen van de 1,6-liter driecilinder is met 272 pk gelijk gebleven aan dat van de Japanse GR-uitvoering en het koppel is met 20 Nm gegroeid naar 390 Nm. De eindoverbrenging van de aandrijflijn is iets lager, waardoor de acceleratie sneller moet zijn en de topsnelheid iets bescheidener. De nieuwe specificaties als het gaat om sprinttijden en topsnelheden zijn nog niet bekend.
Daarnaast is er een mechanisch slipdifferentieel gemonteerd, dit was voorheen een Torsen-differentieel. De auto is 10 millimeter breder geworden staat nog eens 10 millimeter lager. Ook krijgt de hetere Yaris Recaro-kuipstoelen, waar wél airbags in zitten. Samenvattend zorgen de veranderingen voor meer grip, steviger remgedrag en betere acceleratie.


Foto’s: © Toyota
Circuit Package of Rally Package
Dat Toyota de nieuwste hatch graag goed gebruikt ziet worden, blijkt wel uit de twee optiepakketten. Optioneel biedt Toyota een rallypakket en een circuitpakket aan. Voor het circuitwerk monteert Toyota 18-inch wielen, ’18-inch remmen’ (ja, het staat er echt), Bilstein-dempers en ze spuiten hem in de kleur Matte Steel. De voorspoiler, de motorkap en de achterspoiler zijn van koolstofvezel bij deze uitvoering.
De rallyuitvoering krijgt andere dempers en andere stabilisatoren, bodemplaatbescherming en een halve rolkooi boven de hoofden van de voorste inzittenden. De rode Toyota GRMN Yaris is de rallyuitvoering. De 500 klanten die worden ingeloot om een exemplaar te kopen, mogen hem uiteraard helemaal naar smaak aanpassen.
Prijs Toyota GRMN Yaris
In Japan kost de Toyota GRMN Yaris minimaal 56.000 euro. De circuitversie is het duurst met een prijs van 65.000 euro. Hiervan bouwt Toyota ook slechts 50 exemplaren. De rallyversie is zo’n 1.000 euro goedkoper. Overigens kun je alle onderdelen van de rallyversie ook nog later laten monteren door de dealer. De circuitversie komt wel kant-en-klaar uit de fabriek gerold.


Foto’s: © Toyota
Meer van TopGear


Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

We zijn benieuwd hoeveel meer vermogen deze stickers opleveren

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Mag je Toyota’s volbloed rallyauto, de GR Yaris Rally2, gebruiken als daily driver?

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
