
Nee hoor, GRMN is niet het geluid dat een ontevreden Yaris in een stripboek maakt, het staat voor ‘Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring’. De vorige generatie Yaris kwam al met een GRMN-badge en nu pept Toyota de hatchback nog eens op. Toyota plant een productie van slechts 500 exemplaren, waarvan 50 stuks een speciale circuituitvoering zijn. Helaas is de Toyota GRMN Yaris alleen voor de Japanse markt bestemd.
Tip: Lees ook onze review van de vernieuwde Toyota GR Yaris (2024)
De Toyota GRMN Yaris weegt 20 kilo minder dan de normale GR Yaris. Het vermogen van de 1,6-liter driecilinder is met 272 pk gelijk gebleven aan dat van de Japanse GR-uitvoering en het koppel is met 20 Nm gegroeid naar 390 Nm. De eindoverbrenging van de aandrijflijn is iets lager, waardoor de acceleratie sneller moet zijn en de topsnelheid iets bescheidener. De nieuwe specificaties als het gaat om sprinttijden en topsnelheden zijn nog niet bekend.
Daarnaast is er een mechanisch slipdifferentieel gemonteerd, dit was voorheen een Torsen-differentieel. De auto is 10 millimeter breder geworden staat nog eens 10 millimeter lager. Ook krijgt de hetere Yaris Recaro-kuipstoelen, waar wél airbags in zitten. Samenvattend zorgen de veranderingen voor meer grip, steviger remgedrag en betere acceleratie.


Foto’s: © Toyota
Circuit Package of Rally Package
Dat Toyota de nieuwste hatch graag goed gebruikt ziet worden, blijkt wel uit de twee optiepakketten. Optioneel biedt Toyota een rallypakket en een circuitpakket aan. Voor het circuitwerk monteert Toyota 18-inch wielen, ’18-inch remmen’ (ja, het staat er echt), Bilstein-dempers en ze spuiten hem in de kleur Matte Steel. De voorspoiler, de motorkap en de achterspoiler zijn van koolstofvezel bij deze uitvoering.
De rallyuitvoering krijgt andere dempers en andere stabilisatoren, bodemplaatbescherming en een halve rolkooi boven de hoofden van de voorste inzittenden. De rode Toyota GRMN Yaris is de rallyuitvoering. De 500 klanten die worden ingeloot om een exemplaar te kopen, mogen hem uiteraard helemaal naar smaak aanpassen.
Prijs Toyota GRMN Yaris
In Japan kost de Toyota GRMN Yaris minimaal 56.000 euro. De circuitversie is het duurst met een prijs van 65.000 euro. Hiervan bouwt Toyota ook slechts 50 exemplaren. De rallyversie is zo’n 1.000 euro goedkoper. Overigens kun je alle onderdelen van de rallyversie ook nog later laten monteren door de dealer. De circuitversie komt wel kant-en-klaar uit de fabriek gerold.


Foto’s: © Toyota
Meer van TopGear


Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

We zijn benieuwd hoeveel meer vermogen deze stickers opleveren

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is de vernieuwde Toyota GR Yaris zijn astronomische prijs waard? (review)

Bekende tuner geeft motor van Toyota GR Yaris F1-techniek en verkoopt hem als kratmotor

Alle leuke dingen worden onbetaalbaar: Prijs Toyota GR Yaris met 50% gestegen

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)
