Nee hoor, GRMN is niet het geluid dat een ontevreden Yaris in een stripboek maakt, het staat voor ‘Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring’. De vorige generatie Yaris kwam al met een GRMN-badge en nu pept Toyota de hatchback nog eens op. Toyota plant een productie van slechts 500 exemplaren, waarvan 50 stuks een speciale circuituitvoering zijn. Helaas is de Toyota GRMN Yaris alleen voor de Japanse markt bestemd.

De Toyota GRMN Yaris weegt 20 kilo minder dan de normale GR Yaris. Het vermogen van de 1,6-liter driecilinder is met 272 pk gelijk gebleven aan dat van de Japanse GR-uitvoering en het koppel is met 20 Nm gegroeid naar 390 Nm. De eindoverbrenging van de aandrijflijn is iets lager, waardoor de acceleratie sneller moet zijn en de topsnelheid iets bescheidener. De nieuwe specificaties als het gaat om sprinttijden en topsnelheden zijn nog niet bekend.

Daarnaast is er een mechanisch slipdifferentieel gemonteerd, dit was voorheen een Torsen-differentieel. De auto is 10 millimeter breder geworden staat nog eens 10 millimeter lager. Ook krijgt de hetere Yaris Recaro-kuipstoelen, waar wél airbags in zitten. Samenvattend zorgen de veranderingen voor meer grip, steviger remgedrag en betere acceleratie.

Toyota GRMN Yaris Rally
Toyota GRMN Yaris Rally

Foto’s: © Toyota

Circuit Package of Rally Package

Dat Toyota de nieuwste hatch graag goed gebruikt ziet worden, blijkt wel uit de twee optiepakketten. Optioneel biedt Toyota een rallypakket en een circuitpakket aan. Voor het circuitwerk monteert Toyota 18-inch wielen, ’18-inch remmen’ (ja, het staat er echt), Bilstein-dempers en ze spuiten hem in de kleur Matte Steel. De voorspoiler, de motorkap en de achterspoiler zijn van koolstofvezel bij deze uitvoering.

De rallyuitvoering krijgt andere dempers en andere stabilisatoren, bodemplaatbescherming en een halve rolkooi boven de hoofden van de voorste inzittenden. De rode Toyota GRMN Yaris is de rallyuitvoering. De 500 klanten die worden ingeloot om een exemplaar te kopen, mogen hem uiteraard helemaal naar smaak aanpassen.

Prijs Toyota GRMN Yaris

In Japan kost de Toyota GRMN Yaris minimaal 56.000 euro. De circuitversie is het duurst met een prijs van 65.000 euro. Hiervan bouwt Toyota ook slechts 50 exemplaren. De rallyversie is zo’n 1.000 euro goedkoper. Overigens kun je alle onderdelen van de rallyversie ook nog later laten monteren door de dealer. De circuitversie komt wel kant-en-klaar uit de fabriek gerold.

Toyota GRMN Yaris Rally
Toyota GRMN Yaris Rally

Foto’s: © Toyota

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)