Toyota onthult drie prototypes

Eind deze maand barst de Tokyo Motor Show los, en Toyota heeft op die 'thuisshow' (net als veel andere Japanse  merken trouwens) de uitmuntende gewoonte niet met één concept car te komen, maar gewoon meteen maar met een stuk of drie. Zo ook dit jaar. De foto's hebben ze alvast maar vrijgegeven. 

De eerste, en tegelijkertijd ook meest interessante, is de S-FR. De naam staat voor Small, Front Engine, Rear Drive. Het is, zoals de naam als zegt, een klein, achterwielaangedreven coupeetje, en lijkt verdacht veel op een concept voor een sportautootje onder de GT86, waarvan het al enige tijd een publiek geheim is dat Toyota ermee bezig is.

Heel veel meer wil Toyota er op dit moment nog niet over kwijt – niets over de motorisering, laat staan de prestaties. Je hoeft echter niet over een glazen bol te beschikken om te vermoeden dat een 1.5-viercilindertje wel eens uitstekend raad zou kunnen weten met de S-FR, zeker omdat lichtgewicht bouw een belangrijke rol speelde bij de ontwikkeling. Toyota zegt nog wel met nadruk dat de S-FR bewust 'basic' is gehouden omdat hij betaalbaar moet blijven – dat stemt hoopvol!

Daarmee zou de S-FR zich best eens tot een leuke concurrent voor de Mazda MX-5 kunnen ontwikkelen – mag ook wel eens, want die heeft al jaren het rijk alleen. Dat uiterlijk? Ter redactie zijn de meningen verdeeld – de een vindt het de 2015-interpretatie van de Saaiste Toyota Ooit, de Paseo, een ander mompelt iets over een Daihatsu Copen met kapsones, weer een ander vindt dat dit nou typisch zo'n auto is die je in het echt moet zien. Wat goed uitkomt, want we gaan naar de show. Een meer definitief oordeel volgt dan dus.

Nummer 2 is een bijzonder futuristische waterstof-auto. De FCV Plus is ongeveer zo groot als een Toyota Yaris, maar heeft een gigantische wielbasis van drie meter (die van de Yaris is 2,51 m) en biedt dus enorm veel binnenruimte. Dit kan doordat alle vier de wielen elk één elektromotor hebben, de brandstofcellen tussen de voorwielen zitten en de waterstoftank helemaal achterin. Aardig is dat als hij voor je huis staat, hij kan dienen als stroomleverancier. 

Nummer 3 is de Kikai Concept, een wonderlijk mengsel tussen Mad Max- en Retro-design. Het idee is dat techniek mooi is en dus bewonderd mag worden. Vandaar dat alle techniek open en bloot ligt, en je bijvoorbeeld via doorkijkjes in de voetenruimte kunt zien hoe de voorwielophanging werkt terwil je aan het boenderen bent. Een typisch Japanse concept car die je verder niet al te serieus moet nemen, maar meer als een soort doorgeschoten geintje van de Design-afdeling moet zien. Wat 'm natuurlijk niet minder leuk maakt!


 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken