In de Verenigde Staten zijn het traditioneel General Motors en Ford die als de twee grootste autofabrikanten de dienst uitmaken. Of eigenlijk moeten we in de verleden tijd spreken, want na 75 jaar is Ford de tweede plaats in eigen land kwijtgeraakt.

Toyota bewijst dat het menens is met het voornemen om het populairste merk in de VS te worden. In 2007 verkochten de Japanners opnieuw meer auto’s dan het jaar ervoor, terwijl Ford de verkoopcijfers met bijna 12 procent zag teruglopen.

Daarin staat de blauwe ovaal trouwens niet alleen. Ook General Motors en Chrysler staan er niet al te florissant voor. Het gezamenlijke marktaandeel van de grote drie liep in 2007 met ruim 2,5 procent terug tot 51,1 procent. Japanse en Zuid-Koreaanse merken zitten in de VS al jaren in de lift, maar ook de Europese fabrikanten zien hun verkopen in ’s werelds grootste automarkt groeien. Vooral BMW presteerde vorig jaar goed, het verkocht 7 procent meer auto’s dan in 2006.

Het is voor de Amerikaanse autofabrieken te hopen dat de ingezette koerswijziging vruchten gaat afwerpen. In Detroit laten de belangrijkste merken straks zien dat ze wel degelijk zuinige auto’s kunnen maken. Ook staan de Amerikaanse merken niet langer onwelwillend tegenover dieselmotoren. Hopelijk is het nog niet te laat.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear