TopGear stapt zojuist uit de nieuwe Toyota Prius. In ons aprilnummer (dat halverwege maart uitkomt) vind je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Toyota Prius
Uitvoering: Executive
Locatie: Valencia, Spanje
Weersomstandigheden: bewolkt, 15 graden

Wat reden we?

De vierde generatie van Toyota's groene wereldredder die het concept hybride bijna eigenhandig op de kaart zette: de volledig nieuwe Prius.

Beviel het?

Nu verwacht je natuurlijk dat we gefrustreerd zullen losbranden in allerlei kleurrijke krachttermen, zoals we dat bij vorige Priussen nog wel eens deden. Maar zullen we je eens iets verrassends vertellen? Zelfs als je, zoals wij, hartstochtelijk veel van auto's houdt, hoef je helemaal niet automatisch een pesthekel aan de nieuwe Prius te hebben. Nee, we zijn ons verstand niet verloren.

De Prius staat op een compleet nieuw platform en profiteert onder andere van een lager zwaartepunt en een voor- en achterwielophanging die specifiek zijn ontworpen om met het curieuze fenomeen 'bochten' overweg te kunnen. De zitpositie is veel lager dan voorheen, het zicht naar buiten is beter en het stuur staat meer rechtop. De aandrijflijn met CVT-automaat is aangepast aan de Europese smaak, wat betekent dat ie z'n best doet om niet meer als een lullig scootertje in z'n toeren te blijven hangen wanneer je een beetje gas geeft. Er is veel (standaard) slimme elektronica en alles is stiller, stijver, ruimer en meer verfijnd. We geloven zelf nog niet helemaal dat we het opschrijven, maar hier komt het hoge woord: de nieuwe Prius is zowaar een prettige auto om mee te rijden.

Nog bijzonderheden?

Nou, alsof dit alles nog niet bijzonder genoeg was: Toyota heeft het voor elkaar gekregen om de Prius een, laten we zeggen, controversieel design mee te geven. Hier op de redactie zijn we er nog niet helemaal uit – de een vindt 'm verschrikkelijk, de ander houdt het op 'intrigerend'. Saai is het in ieder geval niet, en dat is al heel wat. Wat het ook is: glibberig, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,24. Ook de hybride aandrijflijn is helemaal nieuw en bestaat nog steeds uit een 1,8-liter benzine-viercilinder (die minder energie dan ooit kwijtraakt aan loze warmte) en een elektromotor. Ze vullen elkaar naadloos aan en zorgen, naast een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 10,6 seconden, mede voor een opgegeven verbruik van 3,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 70 g/km. Hiermee is deze Prius momenteel de schoonste en zuinigste niet-stekkerauto die er bestaat.

Welke uitvoeringen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?

De nieuwe Prius staat vanaf nu bij de Nederlandse dealers. Hij komt in drie uitrustingsniveaus (plus een gelimiteerde First Edition) en begint in ons land bij 29.995 euro. In een later stadium zal er ook weer een plug-in-versie komen; over extra carrosserievarianten, zoals de huidige Prius+, is nog niets bekend. Wellicht ook omdat Toyota in Genève de C-HR hybride crossover zal onthullen, die een eventuele schreeuw om meer ruimte zal kunnen opvangen.

Kom maar door met het eindoordeel dan!

Hoera: iemand bij Toyota heeft besloten dat zuinig rijden en plezierig rijden elkaar niet hoeven uit te sluiten. Oh, we kunnen nog steeds talloze leukere manieren bedenken om je geld in dit segment te besteden; maar het feit dat er merkbaar veel moeite werd gedaan om van de nieuwe Prius méér te maken dan weer een duffe milieumobiel, stellen we bijzonder op prijs. Want als zelfs de meest groene hybride der groene hybrides meer vermaak en dynamiek begint te vertonen, stemt dat ons hoopvol voor de toekomst. Goed bezig, Toyota.

Reacties

Meer van TopGear