Toyota Prius met Hellcat-V8 en 1.000 pk

Stel, de accu van je Prius is stuk en opblazen met C4 is geen optie. Wat doe je dan?

Toyota Prius met Hellcat-v8 en 1.000 pk
Toyota Prius met Hellcat-v8 en 1.000 pk
Toyota Prius met Hellcat-v8 en 1.000 pk
Toyota Prius met Hellcat-v8 en 1.000 pk
Toyota Prius met Hellcat-v8 en 1.000 pk
Toyota Prius met Hellcat-v8 en 1.000 pk
Toyota Prius met Hellcat-v8 en 1.000 pk
Toyota Prius met Hellcat-v8 en 1.000 pk
Toyota Prius met Hellcat-v8 en 1.000 pk
Toyota Prius met Hellcat-v8 en 1.000 pk

De grote zorg van menig (potentieel) Prius-koper was altijd het accupakket. Niemand wist echt wat er na tien jaar zou overblijven van de capaciteit of hoe duur de reparatie zou zijn. Inmiddels zijn we meer dan tien jaar verder en de meeste Prius-batterijen houden het prima vol. Voor de enkeling wiens accu er wel de brui aan geeft, heeft American Racing Headers een oplossing.

Het Amerikaanse bedrijf verwijdert het accupakket, en de originele benzinemotor, en vervangt het geheel door een 6,2-liter V8 uit de Dodge Challenger Hellcat. De elektromotor verdwijnt ook en om het verlies in koppel te compenseren, monteert ARH een Whipple 4,5-liter supercharger. Het resultaat is meer dan 1.000 pk. Genoeg om de originele prestaties van de Prius te behouden, lijkt ons; en ze misschien zelfs te overtreffen.

Een CVT-automaat speelt helaas niet lekker samen met de V8. Dus moet je het doen met een Tremec Magnus-handbak met zes versnellingen. De achteras komt van Ford. Oh, en ARH verving zo ongeveer het hele Prius-binnenste door een buizenframe en andere raceonderdelen. Klein detail. Trouwens, zo’n Hellcat-V8 is los te bestellen. Hoef je alleen een Prius te regelen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken