TopGear stapt net uit de nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid. In ons augustusnummer (eind juli in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Toyota Prius
Uitvoering: Plug-in Hybrid Solar Edition
Locatie: Hamburg en omstreken
Weersomstandigheden: 20 graden en regen

Is dat echt een Prius?

Jazeker. Hij is nogal ver gekomen sinds ie eruitzag als een stuk zeep op Matchbox-wieltjes, nietwaar? Toyota stelt dat de Prius niet langer strikt zijn hybridetechniek hoeft te pushen – die is inmiddels wijdverbreid – en dus krijgt hij nu de ruimte om een beetje plezier in het leven te hebben.

Wat voor plezier?

Naast een knap uiterlijk heeft deze Plug-in Hybrid, de enige versie die naar Europa komt, zomaar 100 pk meer dan zijn voorganger: 223 pk gecombineerd. Dat helpt ’m van 0 naar 100 in 6,8 seconden. Ja, we hebben het nog steeds over een Prius. En ja, hij stuurt nog best prima ook.

Is ie nog wel een beetje zuinig?

Natuurlijk. Met talloze verbeteringen aan de carrosserie, aandrijflijn, accu en aero schopt de Prius Plug-in Hybrid het nu tot 86 kilometer vol-elektrisch bereik (op 17-inch wielen). Het opgegeven verbruik slaat nergens op, zoals bij alle PHEV’s, maar het is laag: 0,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 11 g/km. Op onze gevarieerde testroute verbruikten we elektrisch zo’n 14,5 kWh/100 km en toen we stug doorreden met een lege accu, haalden we alsnog 4,5 l/100 km.

Nog andere schokkende zaken?

Niet echt. Hij leert z’n regeneratie en hybridegedrag aan je locatie aan te passen en je kunt ’m met een dak vol zonnepanelen bestellen, al zet dat qua actieradius beperkt zoden aan de dijk (tot 8 kilometer extra per dag). De Prius stond ooit bekend als zeer vooruitstrevend, maar komt hier ogenschijnlijk met weinig écht revolutionairs. Geeft niks: zoals gezegd is ie nu mooier, sneller en vermakelijker, en dat is ook heel wat waard.

Kost dat nou, zo’n Toyota Prius Plug-in Hybrid?

De prijzen beginnen in Nederland net onder de 45.000 euro. Onze Solar Edition (met zonnepanelendak) schopt het tot ruim 53 mille. Dat is veel geld en ja, je kunt er ook een Tesla Model 3 voor kopen en wisselgeld overhouden. Maar misschien wil je dat wel helemaal niet, en dan is deze Prius een fraaie, solide en zuinige keuze.

Lees onze volledige rijtest van de nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid in TopGear Magazine 218, vanaf 27 juli in de winkel!

Reacties

  • Kamta heeft op 6 juli 2023 geschreven:

    Prachtig auto

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)