Een van de gekste samenwerkingen uit de autogeschiedenis moet wel die van Nissan en Alfa Romeo zijn. De twee merken bouwden een auto met Italiaanse techniek en een Japans design. Precies het tegenovergestelde van wat je zou willen. De Arna was geen succes. En ook deze nieuwe samenwerking is wat vreemd. Want de nieuwste Toyota is eigenlijk een bejaarde Fiat. Eentje zonder hybride aandrijflijn en met een dieselmotor.
De nieuwe Proace Max is niet veel meer dan een Fiat Ducato met Toyota-logootjes. Voor wie opgelet heeft: dat is een bus die dus al sinds 2006 te koop is. De bus komt uit de tijd dat de Prius voor het eerst echt populair werd in Nederland (al was dat eigenlijk wel de tweede generatie). Inmiddels zitten we bij de vijfde generatie Prius, maar in de basis is de Ducato nog dezelfde bus. De nieuwste Toyota is daarom bijna twintig jaar oud.
Lees ook: De Alfa Romeo Arna was geen succes, maar is nu wel een guilty pleasure
Er zijn een hoop merken die niet hun eigen busje ontwikkelen maar gewoon het ontwerp van Fiat lenen. Dezelfde Proace Max kun je ook kopen als Peugeot Boxer of Citroën Jumper. En in Amerika zelfs als de Ram ProMaster. Toyota biedt de auto aan als diesel met 120 tot 180 pk of als elektrische versie met 270 pk. Die laatste heeft een enorme batterij van 110 kWh. Goed voor 420 kilometer actieradius. De diesel begint bij 45.000 euro voor ondernemers en de elektrische bus is 10.000 euro duurder.
Ook leuk voor campers
Mochten er trouwe klanten zijn die met smart wachten op een Toyota-camper, dan is er nu goed nieuws. Want niet alleen ondernemers willen de grote bus: ook kampeerders. Volgens Fiat zijn drie op de vier campers tegenwoordig op basis van een Ducato. De Ducato is dit jaar voor de twaalfde keer op rij uitgeroepen tot ‘beste camperbasis van het jaar’ door lezers van het Duitse campermagazine Promobil.
Aardig is dat Toyota op alle auto’s tien jaar of 200.000 kilometer garantie geeft, dus ook op deze Proace Max. Op de batterij krijg je zelfs 300.000 kilometer garantie. Je kunt de bus verder kopen met een standaard wielbasis (3.450 millimeter) of een lange wielbasis (4.035 millimeter). Ook zijn er drie lengtes en drie hoogtes. De grootste bus is 6.363 millimeter lang en de hoogste is 2.764 millimeter hoog. Daar kun je wel een keurige camper van bouwen.
Niet de enige diesel van Toyota
Luxebroertje Lexus bedankte de dieselauto voor jaren trouwe dienst een paar jaar geleden met een ludieke campagne. Hoewel Toyota een hybridemerk is, hebben ze altijd wel diesels in het aanbod gehad. Sowieso de bedrijfswagens, maar ook de Land Cruiser is in Nederland als vrij onzuinige diesel te koop. Deze kost je dankzij de hoge uitstoot wel even mooi 186.850 euro.
Reacties