Alfa Romeo Arna is een guilty pleasure

Een van de mooiste mislukte romances uit de autogeschiedenis

Alfa Romeo Arna guilty pleasure
Alfa Romeo Arna guilty pleasure
Alfa Romeo Arna guilty pleasure
Alfa Romeo Arna guilty pleasure
Alfa Romeo Arna guilty pleasure
Alfa Romeo Arna guilty pleasure
Alfa Romeo Arna guilty pleasure
Alfa Romeo Arna guilty pleasure

Stiekem zijn we allemaal ramptoeristen. Sommigen gaan stilstaan op de snelweg om met open mond naar een ongeluk te kijken (meteen weg rijbewijs, trouwens). Anderen hebben een stiekeme fascinatie voor compleet mislukte samenwerkingen in de autowereld. Of geldt dat laatste alleen voor ons?

Begin jaren tachtig leek het Alfa Romeo en Nissan een goed idee om samen een auto te ontwikkelen. De naam van het project: Alfa Romeo Nissan Autoveicoli, kortweg ARNA. Het had iets uitstekends kunnen worden: een prachtig ontwerp van de Italianen gecombineerd met de bulletproof motoren van Nissan. Helaas ging er, waarschijnlijk, ergens in de vertaling bij het overleg iets fout. Want Nissan tekende voor het ontwerp en Alfa leverde de techniek.

De Arna was gebaseerd op de Nissan Cherry en zag er dan ook precies hetzelfde uit, met uitzondering van de Alfa-scudetto op de neus. In 1983 kwam ie op de markt, nagenoeg tegelijk met de Alfa 33 die in hetzelfde segment zieltjes probeerde te winnen. Dubbel vreemd, dus. De Arna was uitgerust met de 1,2-liter boxermotor uit de Alfasud, 63 pk sterk. Later kwam er ook een TI-versie met een 1,3-liter motor en 86 pk. Maar waar de 33 aardig slaagde, prikte men bij de Arna dwars door het grilletje heen. Hij verkocht voor geen meter en werd in 1987 de nek omgedraaid door Alfa’s nieuwe eigenaar Fiat.

De Alfa Romeo Arna moet bewaard blijven

Als je het ons vraagt, is dit een van de mooiste mislukte romances uit de autogeschiedenis. Het had zo goed kunnen uitpakken, maar het werd een compleet fiasco. Een soort Fyra-trein, maar dan zonder dat de fabrikant ze terugkocht. Stiekem zouden we voor de lol best een Arna willen adopteren en preserveren. Er zijn nagenoeg geen exemplaren meer te vinden, en toch vonden we er een.

In Nederland zijn er volgens de RDW in 1987 twee Arna’s op kenteken gezet en is er in 2016 één ingevoerd. Die laatste spotten we ooit bij een handelaar langs de weg, waarna we op de rem stampten, linksomkeert maakten en een paar plaatjes schoten. Het bewijs: er bestaat in ieder geval nog één exemplaar.

Het was een eenmalige kans, maar we hebben deze Alfa Romeo Arna toch maar niet gekocht. We zijn ramptoeristen, geen masochisten.

 

 

(Tip van lezer Igor: momenteel staat één van de twee origineel Nederlandse Arna’s te koop op Marktplaats. Voor een vrij exorbitant bedrag, dat wel. Dus mocht je je geroepen voelen…)

Reacties
  1. Igor zegt op 22 april 2019 om 10:33:

    Er staat er één op marktplaats

  2. Jos zegt op 22 april 2019 om 10:18:

    Ik had ooit een Triumph Acclaim, ook zoiets fraais

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws