
Toyota heeft een nieuw familiegezicht en de RAV4 was zo langzamerhand aan vervanging toe. Combineer die twee gegevens, en dit is het resultaat: een strak gelijnde SUV die volgens Toyota 'volwassen geworden' is.
Dat uit zich vooral in de afmetingen: de nieuwe RAV4 is in de lengte niet minder dan twintig centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Hij is ook iets breder en lager, en de wielbasis is tien centimeter groter, waardoor ie al met al meteen een stuk vlotter oogt. Uiteraard is ie van binnen ook behoorlijk wat ruimer, zowel op de achterbank als in de laadruimte, die liefst 25 procent groter is.
De RAV4-koper kan kiezen uit drie motoren, die uiteraard schoner zijn dan voorheen. Een 2.0 en 2.2 turbodiesel (124 of 150 pk) en een 2.0 benzine (151 pk) staan er op het menu. Alleen de grootste dieselversie en de benzine hebben vierwielaandrijving. Alle uitvoeringen zijn handgeschakeld, maar op de benzine is een cvt-automaat optioneel.
Toyota prijst de RAV4 onder meer om zijn toegenomen veiligheid; zeven airbags en actieve hoofdsteunen zijn standaard, en er kan gekozen worden voor zaken als een rijbaanassistent en een dodehoekmonitor. Een ander bruikbaar gegeven is het trekgewicht: 2.000 kilo. Dus je kunt weer helemaal losgaan met je caravan.
In de lente vinden we de nieuwe RAV4 in de Europese showrooms. De prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen

Toyota RAV4 GR Sport review: Met de RAV4 op een ijsbaan zo breed als de A2

Toyota RAV4 AWD Plug-in Hybrid Business Plus

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid: 1e rij-indruk

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Een auto om mee op vakantie te gaan voor 6.000 euro: dit zijn de leukste opties

Deze vijf unieke Saabs zijn eigenlijk helemaal geen Saab (maar wel extreem cool)

Dit merk belooft altijd stationwagens te blijven bouwen (en het is niet Volvo)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’
