Je zou vreemd opkijken wanneer chips van Croky in buisvormige verpakking in de schappen ligt naast een zakje Pringles. BMW- en Toyota-fans kregen een soortgelijk gevoel bij de moderne Z4 en Supra. Nu is het bijna tijd om afscheid te nemen van de Supra en Z4. Dat kan volgens Toyota voorgoed zijn als er niet meer van dit soort vreemde samenwerkingen komen tussen autofabrikanten.
‘Ik wil werken met een glimlach op mijn gezicht. Als ik niet aan het glimlachen ben, kan ik ook geen klant laten glimlachen’, zegt Toyota GR-baas Tomoya Takahashi tegen Cars Guide. Het liefst werkt hij aan auto’s die hem vrolijk stemmen, maar daar is niet genoeg budget voor bij Toyota. Takahashi zegt: ‘We kunnen geen sportauto’s blijven bouwen als één merk. Er zullen meer samenwerkingen met merken moeten komen.’
Volgens de GR-topman gaat het hier niet om het verdienen van bakken met geld, maar om de autogekkies te beschermen. ‘Onze missie is om autoliefhebbers te laten glimlachen, dus we moeten soms samenwerken’, vertelt Takahashi. Die sportauto’s hoeven bij Toyota GR geen topsnelheid boven de 300 km/u te hebben: ‘Ons doel is niet om snelle auto’s te maken. Ons doel is om leuke auto’s te bouwen.’
Wat wordt de volgende sportauto van Toyota?
Toyota, Honda en Subaru werken al samen bij de bouw van nieuwe verbrandingsmotoren. Mocht de afspraak bevallen, dan zouden de merken ook eens om tafel zitten voor een gedeeld platform voor een sportief model. Ga maar na: Honda wilde een nieuwe S2000 maken, Toyota ziet wel wat in een nieuwe Celica en Mazda wil de Iconic SP inzetten als basis voor een opvolger van de RX-7.
Reacties