Gevoelsmatig hebben we in de afgelopen acht jaar wel vijftig keer geroepen dat de wankelmotor terugkeert en dat de RX-7 (of de RX-8) een vervolg krijgt, maar dit keer lijkt een nieuwe RX dichterbij dan ooit. Niet alleen kun je nu daadwerkelijk een wankelmotor kopen (al is het een range-extender), Mazda bevestigt nu dat er gewerkt wordt aan een productieversie van de SP Iconic.

Mazda-opperbaas Katsuhiro Moro vertelt op de Tokyo Auto Salon dat ze heel blij zijn met alle steun en aanmoediging die ze kregen voor de SP Iconic. Dit studiemodel wordt (door de designer) ook wel de opvolger van de RX-7 genoemd. ‘Met deze aanmoediging, lanceren we een ontwikkelingsteam voor de wankelmotor op 1 februari, om dichter bij deze droom te komen’, zegt hij.

De CEO zegt gelijk wel dat het niet makkelijk zal zijn om een wankelmotor te introduceren in een tijdperk waar iedereen klimaatneutraal moet zijn. De wankelmotor staat er ook niet om bekend dat het een zuinigheidswonder is. Bij de onthulling van de SP Iconic verklapte Mazda wel alvast dat het concept in principe op waterstof kan lopen. En anders op klimaatneutrale eFuels.

Hoe ziet de opvolger van de RX-7 er dan uit?

Hoe de nieuwe auto met wankelmotor eruitziet, daarover wil Mazda niets kwijt. De SP Iconic had in ieder geval een ‘two-rotor’ wankelmotor, ofwel eentje met twee schijven. De MX-30 krijgt maar één rotor. De rotatiemotor werkt in de SP Iconic als generator om stroom op te wekken voor de elektromotoren. Het vermogen van het studiemodel is 370 pk.

De Mazda Iconic SP is breder, lager en langer dan een MX-5. De totale lengte is 4,18 meter, de breedte is 1,85 meter en de hoogte is slechts 1,15 meter. De wielbasis is dan weer vrij fors met 2,59 meter. Goed nieuws voor lange mensen, hopelijk. De RX-8 is iets langer, maar wel minder breed en minder hoog. Voorlopig moet het team aan de slag, dus het kan nog wel even duren voordat we iets concreets zien.

Reacties

  • Dirk Turbodiesel heeft op 17 januari 2024 geschreven:

    Wankelmotoren zuipen benzine als een dronken Zwitser,oliedichtheid is bedroevend,ze lekken,erger ze verslijten enorm snel.Een vriendin moest na amper 25.000km haar motor al vervangen gelukkig onder volledige garantie van Mazda,ze heeft de Mazda daarna snel verkocht haar vertrouwen in de motor was weg…

    • Joost heeft op 27 februari 2024 geschreven:

      Tja als je een wankelmotor behandeld alsof het een diesel is, kom je niet ver. Er wordt veel pk uit een kleine motor gehaald, en de motor maakt graag veel toeren.
      De motor verbruikt een beetje olie, maar uit ervaring valt dat enorm mee. In de praktijk verbruikt de gemiddelde BMW meer olie dan een wankel, en bij de wankel is het per design, niet vanwege gebreken.
      Dat wankelmotoren benzine verslinden is zeker waar, het zijn niet heel zuinige blokken. Maar dat ze snel verslijten? Dat valt ook enorm mee. De eerste generatie RX-8 had wat problemen met het blok, maar zelfs die halen de 120,000km over het algemeen wel. Elk blok behalve het RX-8 blok houd het nog een heel stuk langer uit.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)